4 trendy, które zdominują rynek pracy w najbliższym czasie

rynek pracy

Aż 68% pracodawców przyznaje, że rotacja w ich firmach zwiększyła się w ciągu ostatniego roku. Na samym polskim rynku 44% respondentów rozważa zmianę pracy, a 36% aktywnie jej poszukuje – wskazuje raport EY Work Reimagined 2022. Przedsiębiorcy muszą zatem wykazać szczególną czujność, by zatroszczyć się o zmniejszenie rotacji i budowanie stabilnego zespołu.

Pozafinansowe motywowanie pracowników

Od dawna dominuje schemat rynku pracownika. Nic zatem dziwnego, że oczekiwania względem pracodawców rosną, jeżeli pozostaje wiele wakatów. Zaczynają wówczas liczyć się nie tylko warunki pracy, lecz także dodatkowe czynniki, w tym zaangażowanie społeczne, zabieranie głosu na ważne tematy, a także inwestowanie w rozwój kompetencji pracowników. Coraz częściej stosowanym sposobem doceniania pracowników są szkolenia – zwłaszcza online, pozwalające efektywniej wykorzystać czas. To dodatkowa motywacja do pracy, a zarazem wartość dodana dla firmy, pozwalająca wprowadzić do oferty nowe usługi. Pracodawcy nie zawsze jednak stawiają na kursy stricte związane ze stanowiskiem. Popularne jest również kształcenie w nowoczesnych, przyszłościowych kierunkach – jak chociażby HR, marketing czy IT. To kompetencje, które mogą przydać się w każdej branży.

Elastyczność i szybkie reagowanie

Obawa przed recesją i bezrobociem sprawia, że coraz więcej osób będzie czuło potrzebę reagowania na bieżąco na zmieniający się rynek pracy.

– Aby w dowolnej chwili móc przejść do innej branży, warto zadbać o szerokie spektrum kompetencji. Dzięki temu mamy więcej możliwości do wyboru, zyskujemy też przewagę konkurencyjną na tle innych kandydatów. Możemy wówczas realizować interdyscyplinarne projekty – mówi Anna Piskorz z międzynarodowej szkoły biznesu Laba.

Kompetencje trudne do zastąpienia przez technologie

Przewiduje się, że w najbliższym czasie część zawodów może być wypierana lub istotnie zmieniona przez sztuczną inteligencję. Na znaczeniu zyskiwać będą te profesje, które mocno bazują na kompetencjach miękkich – empatii, zrozumieniu, umiejętności słuchania czy wyciągania pogłębionych wniosków. Z kolei zawody powtarzalne, możliwe do zautomatyzowania znacznie się zmienią. Korzystanie z automatyzacji procesów jest szybsze i tańsze dzięki zwiększeniu mocy przerobowych.

Wskutek tego wiele ludzi będzie kształcić się w kierunkach, które dla sztucznej inteligencji wciąż nie są osiągalne na tym samym poziomie. Mowa przede wszystkim o zarządzaniu ludźmi, talent management, opracowywaniu strategii marketingowych, copywritingu czy kierowaniu organizacją z poziomu dyrektora operacyjnego lub dyrektora zarządzającego.

Zwrot w stronę stałych pracowników

Choć wiele firm deklaruje, że w najbliższym czasie zamierza zatrudniać nowe osoby, pracodawcy będą przykładać coraz większą uwagę do inwestowania w stałych pracowników. Dbanie o rozwój ich kompetencji, ale także zadowolenie z pracy jest kluczowe w kontekście budowania lojalności i przywiązania do firmy. Wkrótce nadejdzie też pora na redefinicję benefitów. Popularna opieka zdrowotna czy karta sportowa nie wystarczy, aby zachęcić potencjalnych kandydatów do wyboru tego miejsca. Konieczne będą nowe systemy pozafinansowego motywowania, aby znów móc wyróżnić się na rynku.