Zarządzaj swoim organizmem

żyj
kobieta jedząca śniadanie

Czy wiesz kiedy Twój organizm ma najszybszy czas reakcji? Ile wdechów i wydechów wykonujesz w ciągu dnia? Kiedy i dlaczego nie powinieneś pić kawy? Na te i inne intrygujące pytania znajdziesz odpowiedź właśnie w tym artykule.

 

Pobudka!

Poznanie własnego zegara biologicznego jest niezmiernie istotnym aspektem. Umożliwia to, przy małym wysiłku, usprawnienie naszego funkcjonowania, co powinno zaowocować poprawą samopoczucia i stanu zdrowia. Zacznijmy od początku. Około godziny 6:45 następuje szybki wzrost ciśnienia krwi, a chwile później następuje zahamowanie wydzielania przez szyszynkę melatoniny, czyli hormonu snu. Właśnie wtedy jest odpowiedni moment, aby się obudzić.

 

Najważniejszy posiłek dnia

Między godziną 7:00 a 9:00 żołądek wydziela grelinę - hormon głodu, który wzmaga nerwowość. Dlatego, aby spokojnie zacząć dzień, powinniśmy zjeść wysokoenergetyczne śniadanie. W tym samym czasie pasaż jelitowy przyspiesza, częstość ruchu jelit wzrasta, zatem trawienie nawet najbardziej kalorycznego posiłku przebiega dość sprawnie. Kolejne posiłki tj. drugie śniadanie i obiad należy spożywać w odstępie 3h.

 

Szczyt naszej koncentracji

Czas na naukę, pracę czy pisanie testów jest najbardziej optymalny po godzinie 10:00, kiedy to mamy największą czujność i wykazujemy najlepsze skupienie. Wybitną koordynację ruchową i czas reakcji wykazujemy w godzinach popołudniowych 14:30-15:30. Co zaskakujące od tej pory nie wskazane jest picie kawy, gdyż rozregulowuje ona nasz zegar biologiczny.

 

Chwila dla naszego ciała

Jeśli chcielibyśmy w ciągu dnia znaleźć czas na aktywność fizyczną, niech będzie to godzina 17. Wtedy to osiągamy zdecydowanie najlepszą wydajność układu krążenia jak i samych mięśni. Należy pamiętać, by pomiarów ciśnienia nie wykonywać wieczorem, ok. 18:30, zaś temperatury ciała ok. 19., gdyż wyniki mogą być zafałszowane. Wydaje się, że jest to bowiem pora gdy parametry te uzyskują maksymalną wartość.

 

Czas do łóżka!

Kiedy położyć się spać i ile powinien trwać nasz sen? Już ok. godziny 21:00 szyszynka zaczyna swoja „pracę” i wydziela melatoninę. Oznacza to, że organizm zaczyna przygotowywać się do snu. Pasaż jelit powoli zwalnia, co uzasadnia, że powinniśmy spożywać ostatni posiłek przed godzina 20.

 

Ile spać, aby się wyspać?

Na pewno nie należy przesadzać z nadmiarem snu. Przeznaczanie na tę czynność 10 czy 11 h jest niezdrowe, natomiast 5h czy mniej może być niewystarczające. Naukowcy, na podstawie wielu badań i eksperymentów zalecają, by sen trwał ok. 7,5 h, co jest zgodne z trwaniem fazy REM (1 faza REM=1,5h). Obecna średnia Polaków to 7h, natomiast czas wykorzystywany na prace to aż 9h 15 min. A inne czynności? Nasze serce pracuje równie intensywnie jak i my, bowiem w ciągu doby uderza aż 100 000 razy! Prawie 4,5 razy mniej wykonujemy wdechów i wydechów, bo 23 000 a oczy mrugają już „tylko” 16 500 razy.

Jak widać nasz organizm w ciągu dnia pracuje na najwyższych obrotach, dlatego powinniśmy, a nawet musimy o niego dbać. Najważniejsze by utrzymywać regularny harmonogram dnia. Jest bowiem klucz do sukcesu i utrzymania nie tylko wyśmienitego stanu zdrowia, ale i witalności czy dobrego samopoczucia przez wiele lat!

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-11-09 09:05:05
Autor:

Patrycja Potyrała

Jestem studentką IV roku kierunku lekarskiego na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. W przyszłości pragnę się specjalizować w dziedzinie jaką jest onkologia. Medycyna od zawsze była moją miłością i pasją. Inne hobby to dietetyka. Sama prowadzę...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.