Woda - jej rola w organizmie

żyj
kobieta pijąca wodę

Czy woda jest istotna dla naszego organizmu? Jakie korzyści daje nam jej picie? W jakich ilościach i w jakiej formie powinniśmy ją dostarczać do organizmu? Na te pytania znajdziecie odpowiedź w dalszej części artykułu!

 

Woda - zalety jej spożycia

Jak dobrze wiemy bez wody nie ma życia. Nasze ciało składa się w 50-70% z wody! Należy ona do niezbędnych składników pokarmowych i jest odpowiedzialna za szereg ważnych funkcji w organizmie człowieka.

 

Największe zalety konsumpcji wody:

  • wpływa na zdolności umysłowe i poprawia koncentrację – nawet niewielki niedobór wody spowalnia proces uczenia się i wywołuje problemy z koncentracją,
  • wspomaga utrzymanie równowagi pH ustroju,
  • dostarcza energii i chęci do pracy,
  • poprawia wygląd skóry – optymalne nawilżenie skóry spłyca zmarszczki i zapewnia jej jędrność,
  • pomaga „gasić” pragnienie – picie schłodzonej wody pozwala odpowiednio orzeźwić organizm. Wykazano, że najlepsze właściwości orzeźwiające zapewnia woda gazowana,
  • wpływa na regulacje temperatury ciała – jest to niezmiernie ważne dla osób pracujących fizycznie oraz sportowców. Woda, która jest wydzielana z potem schładza organizm,
  • przeciwdziała występowaniu zaparć – woda występująca w pokarmie zwiększa objętość mas kałowych, w wyniku czego nie zalegają one w jelitach,
  • wspomaga odchudzanie – woda spożywana przed posiłkiem sprawia, że mniej zjemy. Spowodowane jest to tym, że żołądek ulega wypełnieniu jednocześnie hamując spożycie większej ilości posiłku,
  • zapobiega kumulacji toksyn – woda cechuje się działaniem oczyszczającym organizm, dzięki czemu przeciwdziała rozwojowi nowotworów,
  • przeciwdziała chorobom nerek – prawidłowa praca nerek wymaga odpowiedniej ilości wody. Ich zadaniem jest filtracja produktów przemiany materii. W przypadku niewystarczającej zawartości wody w organizmie następuje zagęszczenie moczu, który może prowadzić do schorzeń pęcherza i dróg moczowych,
  • wspomaga metabolizm – odpowiednie nawodnienie komórek zwiększa metabolizm, ponieważ reakcje biochemiczne przebiegają szybko i sprawnie. Przemiana materii może zwolnić nawet o 3%, w wyniku niewielkiego odwodnienia,
  • ochrania narządy wewnętrzne – woda jest istotnym składnikiem wszystkich płynów ustrojowych, np. wód płodowych lub płynu mózgowo-rdzeniowego. Odpowiada za ochronę gałki ocznej, mózgu, rdzenia kręgowego oraz płodu. Dzięki niej organy wewnętrzne podczas poruszania nie ulegają uszkodzeniu. Jest również składnikiem mazi stawowej, dzięki czemu stawy nie ulegają tarciu.
  •  

 

Woda – zapotrzebowanie

Poprawne funkcjonowanie organizmu jest uzależnione od codziennej, odpowiedniej podaży wody. Podaje się, że średnie zapotrzebowanie dla dorosłego człowieka wynosi około 1,5 – 2 l wody dziennie. Trzeba jednak podkreślić, iż każdy organizm jest inny. W związku z tym zapotrzebowanie na wodę jest kwestią indywidualną i zróżnicowaną. Jest zależne od trzech czynników:

  • środowiskowych – wilgotność powietrza, temperatura otoczenia,
  • osobniczych – wiek, płeć, stan zdrowia, poziom aktywności fizycznej,
  • diety.

Dzieci powyżej 40 kg oraz osoby dorosłe powinny wypijać około 30 ml wody na 1 kg masy ciała.

Warto podkreślić, iż przy niektórych jednostkach chorobowych, takich jak: choroby nerek lub gorączka zapotrzebowanie na wodę wzrasta.

 

butelka wody

 

Woda i jej odpowiednia ilość w organizmie

Prawidłowe nawodnienie organizmu jest połączone z dobową utratą wody, która sięga około 2,8 l. Najwięcej, bo aż 1,6 l wody traci się z moczem i kałem, około 600 ml przez skórę oraz 500 ml poprzez płuca. Jeżeli sięgacie po szklankę wody dopiero, gdy odczujecie pragnienie to organizm już zaczął się odwadniać – wówczas utracił już około 1-2% wody. Minimalna ilość przyjmowanej wody powinna wynosić dla osoby zdrowiej od 8 do 10 szklanek na dzień. Osoby będące na diecie redukcyjnej powinny przyjmować większe ilości wody.

 

 

Woda i jej deficyt w organizmie

Jak dobrze wiemy człowiek bez wody może przeżyć od 3 do 5 dni. W przypadku jedzenia (pijąc wodę) ten czas jest dłuższy i wynosi ponad 3 tygodnie. Odwodnienie organizmu jest niezmiernie groźnym problemem. Może wystąpić w wyniku niedostatecznej podaży wody, przy biegunkach, wymiotach i podczas bardzo intensywnego wysiłku fizycznego. Należy pamiętać, że zaburzenie pracy nerek oraz cukrzyca również mogą powodować odwodnienie organizmu. Konsekwencjami zbyt małej podaży wody są zaburzenia wodno-elektrolitowe.

 

Do objawów odwodnienia zaliczyć można:

  • małe objętości moczu i/lub jego ciemnie zabarwienie,
  • suchą skórę,
  • suchą błonę śluzową jamy ustnej,
  • bóle głowy,
  • osłabienie,
  • duszność,
  • uczucie gorąca,
  • zaparcia.

 

Woda – gazowana czy niegazowana?

Wybór rodzaju wody jest kwestią osobistych preferencji. W gazowanej wodzie znajduje się dwutlenek węgla, który po spożyciu ulega wydychaniu z powietrzem. Nie wykazuje on szkodliwego działania na organizm. Dwutlenek węgla poprawia smak wody oraz wykazuje działanie bakteriostatyczne. Woda gazowana nie jest polecana osobom ze stanami zapalnymi gardła oraz cierpiącym na jednostki chorobowe układu pokarmowego, np. choroba wrzodowa żołądka lub dwunastnicy.

Pamiętajmy, że nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje zbilansowanej, zróżnicowanej i smacznej diety, regularnej aktywności fizycznej oraz optymalnej ilości przyjmowanej wody!

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-05-19 08:50:17
Autor:

Adrian Pietrzak

Absolwent studiów inżynierskich na kierunku Technologia Żywności i Żywienie Człowieka oraz magisterskich na kierunku Dietetyka na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Interesuje się dietetyką sportową połączoną z treningiem siłowym. Na...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.