Wiosenne witaminy z rzodkiewek

jedz
rzodkiewka

Wraz z nadejściem wiosny pojawia się radość, ponieważ wreszcie możemy sięgać po swoje ulubione, świeże owoce i warzywa. W sezon wiosenny bardzo dobrze wprowadzają nas nowalijki, takie jak sałata czy rzodkiewka. Wiele owoców i warzyw można spożywać przez prawie cały rok, większość z nich smakuje jednak najlepiej, gdy pojawia się na naszym stole wiosną. Rzodkiewka z całą pewnością jest takim warzywem.

Rzodkiewka należy do rodziny kapustowatych. Jadalny korzeń tego warzywa występuje w wielu kolorach i kształtach. Najczęściej spotykana jest odmiana czerwona lub różowa o kulistym bądź podłużnym kształcie. Rzodkiewka może jednak występować również w kolorze białym, czarnym, żółtym czy zielonym. Odmiany mogą różnić się także okresem zbioru.

 

 

Historia rzodkiewki

Rzodkiewka znana była człowiekowi od czasów starożytnych. Rzodkiew uprawiano na południu Azji, jednak jej karłowata forma – rzodkiewka, została wyhodowana przez egipskich rolników. W Egipcie była przysmakiem faraonów. W kulturze chińskiej powstało przekonanie, że rzodkiewka, podobnie jak tofu i kapusta, jest najbardziej wartościowym i zapewniającym zdrowie pożywieniem. Według starego chińskiego przysłowia, jedząc ostrą rzodkiew i pijąc gorącą herbatę, gwarantujemy sobie długie lata życia w zdrowiu. Swoje europejskie korzenie rzodkiewka zawdzięcza Rzymianom, którzy rozpowszechnili jej uprawę na naszym kontynencie. Starożytni Rzymianie i Grecy lubili podawać ją z miodem i octem. W Anglii rzodkiewka stosowana była do celów kulinarnych i leczniczych. Używano jej głównie do leczenia kamieni nerkowych, problemów skórnych bądź zakażeń pasożytami.

 

krojenie rzodkiewek

 

Wartość odżywcza i właściwości zdrowotne rzodkiewek

Rzodkiewki są bogatym źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Wszystkie ich odmiany dostarczają dużo witaminy C – 100 g rzodkiewek aż w 25% pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę. Witamina C sprzyja poprawie odporności przeciw infekcjom oraz wolnym rodnikom, pomaga odbudowywać tkanki, wzmacnia naczynia krwionośne, utrzymuje mocne kości i zęby.

Spożywanie rzodkiewek jest szczególnie zalecane osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze ze względu na wysoką zawartość potasu (235 mg/100 g), który pomaga skutecznie regulować ciśnienie krwi.

Rzodkiewki są ponadto źródłem witaminy A, K, B1, B2, B6, kwasu foliowego oraz składników mineralnych – żelaza, fosforu, wapnia, manganu, cynku, magnezu i miedzi.

Nowalijki te nazywane są „warzywami pięknych włosów”. Ze względu na wysoką zawartość siarki w rzodkiewkach, ich spożywanie wpływa korzystnie na stan skóry, włosów i paznokci. Siarka jest ponadto pomocna przy regulacji wydzielania sebum przez gruczoły łojowe skóry. Włosy wyglądają dzięki temu świeżo, nie są podatne na wypadanie i szybko rosną.

Rzodkiewki wspomagają funkcjonowanie wątroby, działają żółciotwórczo i żółciopędnie, pobudzają trawienie. Ciekawą ich właściwością jest zastosowanie przy żółtaczce. Warzywa te bardzo dobrze oczyszczają organizm, usuwając nadmiar bilirubiny i stabilizując jej poziom. Rzodkiewki zawierają również olejek goryczkowy, który działa pobudzająco na układ trawienny.

Warzywa te wykazują działanie moczopędne, co może pozytywnie wpływać na zdrowie nerek.

Rzodkiewka zawiera wiele substancji o działaniu przeciwutleniającym, m.in. beta-karoten, luteinę, zeaksantynę oraz sulforafan, które zwalczają wolne rodniki oraz wykazują działanie hamujące w rozwoju komórek nowotworowych m.in. prostaty, piersi, jelita grubego.

Ze względu na zawartość żelaza, miedzi i manganu rzodkiewki są zalecane osobom cierpiącym na niedokrwistość, ponieważ wpływają korzystnie na procesy krwiotwórcze.

Są świetną przekąską dla osób odchudzających się – 100 g tych warzyw dostarcza jedynie 16 kcal! Łatwo je wykorzystać do podgryzania zamiast kalorycznych i niezdrowych chipsów. Ponadto charakteryzuje je wysoka zawartość błonnika.

W medycynie naturalnej rzodkiewkę stosuje się przy leczeniu kamicy nerkowej, anemii, artretyzmu, reumatyzmu oraz aby złagodzić kaszel, dolegliwości oskrzelowe i astmę. Ponadto rzodkiewki działają podobnie jak antybiotyki – bakteriostatycznie i grzybobójczo.

Z uwagi na dużą zawartość kwasów organicznych, olejków oraz glikozydów spożywania tych warzyw powinny unikać osoby cierpiące na chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy.

 

 

Zastosowanie rzodkiewek w kuchni

Rzodkiewki najczęściej spożywamy na surowo, np. jako dodatek do kanapek – i takie są też najzdrowsze. Są świetnym dodatkiem do surówek i sałatek, gdzie odgrywają główną rolę. Na pewno wielu z nas zna pyszny smak twarożku z rzodkiewką. Bardzo smaczne są również przyrządzane na gorąco – gotowane lub duszone albo w postaci zupy. Warto także zwrócić uwagę na liście rzodkiewki, które przeważnie niestety lądują w koszu na śmieci. Podobnie jak korzeń, liście są znakomitym źródłem witaminy C, żelaza, wapnia i fosforu. W medycynie ajurwedyjskiej liście rzodkiewki wykorzystywane są w postaci naparów, świeżych soków bądź jako składnik zup jako preparat na zatrucia oraz lek przeciw żółtaczce. Liście mają gorzko-ostry smak i można je podawać na surowo – w sałatkach lub na ciepło – podobnie do szpinaku. Najlepiej spożywać liście młode, zielone, bez przebarwień.

 

Rzodkiewka, chociaż jest bardzo małym warzywem, ma znakomitą wartość odżywczą, a jej spożywanie korzystnie wpływa na organizm człowieka. Jest świetną, zdrową przekąską oraz nadaje charakterystyczny, pikantny posmak wielu potrawom. Warto wyhodować własne rzodkiewki – wystarczy dostęp do słonecznego balkonu.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-05-16 08:56:30
Autor:

Jagoda Krüger

Absolwentka studiów licencjackich i magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Uczestniczy w licznych konferencjach związanych z tematyką dietetyki, żywienia oraz sportu. Nieustannie poszerza swoją wiedzę,...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.