Tabletowe dzieci

kochaj
dzieci, które siedzą przed laptopem i się z czegoś cieszą

Elektronika bardzo ułatwia nam codzienne życie i wielu z nas nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania bez komórki z dostępem do Internetu. Jednak nasze nawyki sprawiają, że przekazujemy je także dzieciom. Jak korzystanie z tabletów, komputerów i telefonów wpływa na ich mózg? Czy jest to już poważne zagrożenie i rośnie nam pokolenie tabletowych dzieci?

Nie jest tajemnicą, że to w jaki sposób piszemy wpływa na sposób kształtowania się myśli. W efekcie technologia kształtuje nasz mózg, co może stanowić spore zagrożenie, gdyż plastyczność mózgu to jeszcze nie to samo co elastyczność. Obwody neuronalne nie odkształcają się, tylko trzymają zmienionej formy, więc złe nawyki utrwalają się tak samo łatwo jak nowe i pożądane.

 

Pokolenie postliterackie

 

Badania eKid przeprowadzone przez fundację Kidprotect.pl wykazały, że aż połowa dzieci w wieku od 7 do 12 lat regularnie korzysta z Internetu. Na pierwszym miejscu odwiedzanych witryn znalazło się Google, a na drugim portal społecznościowy teoretycznie przeznaczony dla starszych użytkowników – Facebook. Klikanie w kolejne strony i odbieranie licznych bodźców równocześnie doprowadziło do tego, że dzieci stopniowo tracą umiejętność głębokiego, linearnego czytania. Dwie strony tekstu wydają się treścią nie do przyjęcia, gubimy sens i zaczynamy jedynie muskać litery wzrokiem. Nowe czytanie przypomina to u naszych przodków, którzy odczytywali znaki na skorupach, jest płytkie i szybkie.

 

 

Dzieci zaczynają wkraczać w fazę tak zwanego pokolenia postliterackiego, które pobieżnie czyta, chaotycznie myśli i ciągle potrzebuje nowych, intensywnych bodźców. Wszystko to przekłada się na zmiany w obwodach neuronalnych oraz wpływa na pracę mózgu. Internet zaczyna całkowicie kontrolować ich uwagę, a interaktywność sieci jedynie wzmaga ten efekt. Niestety wzrasta także skłonność do działań impulsywnych, ponieważ użytkownik za wszelką cenę nie chce wypaść z obiegu, czuje przez to niepokój oraz narastającą presję.

 

 

Mózgi czytelników oraz internautów

 

Eksperyment przeprowadzony w 2008 roku wykazał, że wystarczy godzina dziennie online, żeby najbardziej aktywna była jedna struktura w mózgu: grzbietowo-boczna kora przedczołowa. Porównanie mózgu czytelników oraz internatów doprowadziło do następujących wniosków:

 

  • w mózgu czytelników książek najaktywniejsze są obszary związane z językiem, pamięcią oraz przetwarzaniem wizualnym,
  • w niewielkim stopniu aktywizują się obszary przedczołowe odpowiadające za planowanie,
  • u internautów aktywizują się wszystkie obszary,
  • następuje ciągłe dokonywanie wyborów,
  • czytanie jest tylko dekodowaniem tekstu, nie ma czasu na interpretację.

 

 

Co więcej dygitalizacja nauki pisania wpływa negatywnie na umiejętność czytania. Motoryczne obszary mózgu aktywizują się wyłącznie podczas rozpoznawania liter zapisanych własnoręcznie i poznanych w tradycyjny sposób. Pisanie własnoręczne wytwarza w mózgu ślady pamięciowe, które uaktywniają się później na widok danej litery, ułatwiając jej wizualne rozpoznanie.

 

Co powinniśmy zrobić?

 

Oczywiście nie chodzi o to, żeby zabronić dzieciom korzystać z elektroniki, która może im dać dużo dobrego. Warto jednak pamiętać, że tablet nie jest elektroniczną nianią i nie zastąpi dziecku opieki rodzica. Do 2 roku życia dziecko nie powinno mieć kontaktu z przestrzenią wirtualną. W wieku od 2 do 5 lat może poświęcać na taką aktywność mniej niż godzinę, od 5 do 8 maksymalnie godzinę, a po ukończeniu 8. roku życia maksymalnie dwie. To dorośli powinni pamiętać o tym, że kształtują wczesne nawyki swoich latorośli i wpływają na ich późniejsze wybory.


Statystyki:
Data dodania: 2017-05-17 08:51:00
Autor:

Marta Nowak

Doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Pilnie śledzi wszystkie zmiany zachodzące w sferze literatury i kultury. Szczególnie zafascynowana fantastyką oraz nowymi mediami, a od 2013...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.