Świadomy oddech

oddychaj
kobieta o zachodzie słońca

Jest z Tobą 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 12 miesięcy w roku. Towarzyszy Ci na każdym etapie Twojego życia. Wspiera Cię w trudnych i ekscytujących chwilach. Doświadczasz go minuta po minucie. Jak zatem często oddychasz z pełną świadomością?

Co wiesz na temat oddechu?

Z punktu widzenia fizjologii oddech jest złożonym procesem, który ciągle zachodzi w naszym organizmie. W trakcie oddychania do naszych komórek dostarczany jest tlen, który jest potrzebny do spalenia substancji organicznych. Podczas tego spalania powstaje energia, która ma wpływ na nasze funkcjonowanie.

Zrób teraz eksperyment: weź jeden głęboki oddech

Zobacz, jak powietrze wpływa do Twojego nosa, przebiega przez gardło do płuc i brzucha. Pod wpływem powietrza Twoje płuca poszerzają się, a Twoja klatka piersiowa unosi. Twój brzuch w tym samym momencie, co klatka piersiowa wypełnia się powietrzem
i również się unosi. Zrobiłeś wdech. Teraz czas na wydech. Zobacz zatem jak Twój brzuch delikatnie opada. Powietrze wówczas wędruje od dołu Twojego brzucha przez klatkę piersiową, gardło, nos na zewnątrz.

Jak się teraz czujesz, mając świadomość tego, że każdy Twój oddech to wymiana cząsteczek dwutlenku węgla z wnętrza organizmu na cząsteczki tlenu z otaczającego Cię powietrza? Co daje Ci wiedza związana z tym, że każdy Twój wydech usuwa wszelkie nieczystości, a z każdym wdechem odnawiasz się? Masz świadomość tego, że jeśli ten proces zostanie zakłócony na dłużej niż kilka minut, to wówczas Twój mózg zostaje pozbawiony tlenu
i zachodzą w nim nieodwracalne zmiany? Zobacz, co stanie się, jeśli w trakcie spaceru dostarczysz sobie dużą ilość świeżego powietrza. Od razu możesz zauważyć, że Twój umysł jest bardziej kreatywny, jest w nim więcej pozytywnych myśli, lepiej się czujesz, a poziom Twojej energii do działania wzrasta.

Zrób teraz eksperyment: zobacz jaki jest Twój oddech w chwili, kiedy jesteś podekscytowany, zły, zdziwiony, odprężony, spokojny.

Rytm oddechu może się zmieniać. Zależy to od tego, co w danej chwili robimy, myślimy lub czujemy. Przyspiesza w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego lub pod wpływem silnych emocji, np. niepokoju. Gdy śpimy lub jesteśmy odprężeni, wówczas nasz oddech jest wolniejszy.  Różnica widoczna jest w ilości i tempie oddechu.

Zrób teraz eksperyment: weź jeden głęboki oddech i zobacz, co pojawia się w Twoim ciele.

W wielu systemach filozoficznych przywiązuje się dużą wagę do tego, czym jest sam proces oddychania. Wierzy się, że jest to nie tylko zwykła reakcja chemiczna, ale także  skomplikowany proces energetyczny. Świadoma praca z oddechem była przez tysiąclecia częścią jogi, tai-chi oraz innych duchowych szkół na Wschodzie. Doceniana jest także przez  współczesną psychoterapię.

Po co Ci świadomy oddech?

Prawidłowe oddychanie to solidna podstawa zdrowia. Człowiek może trzy tygodnie obejść się bez pożywienia i trzy dni bez wody. Spróbuj natomiast wytrzymać trzy minuty bez oddechu. Korzyści ze świadomego oddychania są praktycznie natychmiastowe i swoim zakresem mogą być wsparciem dla Ciebie w następujących obszarach:

  • redukcja stresu dzięki głębokiej relaksacji,
  • lepsze samopoczucie,
  • większa ilość energii,
  • stabilizacja emocjonalna,
  • uważność na to, co się dzieje ze mną teraz,
  • uważność na innych – budowanie bardziej poprawnych relacji międzyludzkich,
  • większa jasność umysłu – dostrzeganie nowych możliwości,
  • efektywniejsze rozwiązywanie problemów,
  • odwaga do wprowadzania pozytywnych zmian,
  • spokój wewnętrzny,
  • poczucie szczęśliwości, spełnienia, równowagi, sensu życia.

Jak obserwować oddech?

Znajdź spokojne miejsce, gdzie możesz usiąść wygodnie. Przygotuj sobie długopis, kartkę papieru oraz zegarek. Poświęć na każde z ćwiczeń 5 minut. Następnie zapisz to, co w sobie zaobserwowałeś po wykonaniu każdego z ćwiczeń.

  1. Obserwuj przepływ oddechu w brzuchu, nie używaj słów.
  2. Obserwuj przepływ oddechu w brzuchu, powtarzając w myślach „góra – dół”.
  3. Obserwuj oddech, koncentrując się na czubku nosa, bez użycia słów.
  4. Obserwuj oddech, koncentrując się na doznaniach z czubka nosa, powtarzając „wdech – wydech”.
  5. Obserwuj przepływ oddechu w brzuchu lub w nosie, licząc wydechy do dziesięciu
    i powtarzając od początku.
  6. Obserwuj przepływ oddechu w brzuchu lub w nosie, starając się doliczyć do stu wydechów, ale zaczynając liczenie od początku za każdym razem, gdy Twój umysł zacznie wędrować.

 


Statystyki:
Data dodania: 2016-03-07 10:17:20
Autor:

Agnieszka Szczepaniak

Zen Coach, terapeuta TSR, praktyk Soul Body Fusion, twórca terazcoach.pl Bycie Coachem to dla mnie ciągła inspiracja do rozwoju, przebywanie w tu i teraz oraz duża radość z osiągnięć osób, z którymi pracuje. To...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.