Świadome śnienie – czy jest możliwe?

oddychaj
śpiąca kobieta w łóżku

Świadome śnienie (Lucid Dream) inaczej sen wiedzy, sen jasny, polega na zachowaniu pełnej świadomości tego, co aktualnie się z nami dzieje, a więc zdanie sobie sprawy z samego faktu "bycia w śnie". Za pomocą różnych technik można mieć wgląd do wspomnień i wpływać w świadomy sposób na treść konkretnego marzenia sennego.

 

 

Do czego służy świadome śnienie?

Taki sposób ingerencji w sny jest bardzo pomocny na przykład w zwalczaniu nocnych mar, albo w zaspokajaniu swoich pragnień, które śniąc można zrealizować bez przeszkód.

Tak naprawdę każdy człowiek posiada, choć nie zawsze uświadomioną, zdolność wywierania wpływu na charakter snu. Jak to możliwe? Poniżej kilka tego typu czynników i mechanizmów:

  • przenoszenie stresu z życia codziennego – chyba każdy z nas przynajmniej raz w życiu śnił o sytuacji nieprzyjemnej, która dokuczała w realnym świecie np. o problemach w pracy – silny stres często daje o sobie znać właśnie w snach
  • kontynuacja  intensywnych doświadczeń – jeżeli tuż przed pójściem spać oglądamy drastyczne sceny horroru, bardzo prawdopodobne, że wrócą one do nas gdy zaśniemy
  • przenosimy życiowe lęki – strach to bardzo silne doznanie, więc jeśli boimy się czegoś na co dzień, to może zdarzyć się, że nasz sen również zostanie zaburzony poprzez symbol lęku
  • podjadanie w środku nocy – jeśli spokojny sen zostanie przerwany jedzeniem umysł może spłatać nam figle i odwdzięczyć się małym koszmarem

Większość z tych działań odbywa się przypadkowo, a droga do całkowitej kontroli jest dość trudna, jednak możliwa.

 

Techniki świadomego śnienia

Determinacja – siła woli jest tutaj kluczowym elementem, który pozwala wejść w stan świadomego snu. Nasza indywidualna autosugestia sprawi, że inne techniki będą łatwiejsze w wykonaniu. To, że wierzymy w udany świadomy sen, pozwala nam otworzyć umysł i całkowicie się zrelaksować. Powtarzając w myślach, że się uda mamy ogromną szansę na urzeczywistnienie tego pragnienia.

Wake Back To Bed (w skrócie WBTB) to metoda polegająca na przebudzeniu się po kilku godzinach snu i wywołaniu ponownego zaśnięcia. Musi być wykonana poprawnie i wymaga kilku pełnych godzin snu. Zasypiamy między godziną 22 a 23 i nastawiamy budzik na wielokrotność 1,5 godz., czyli na 4,5 lub 6, bo w takim odstępie czasowym kończy się faza REM, w czasie której należy się obudzić. Rozbudzamy się kilka minut, a następnie pozwalamy organizmowi znów pogrążyć się w śnie.

Dziennik snów – systematyczność i regularne zapisywanie wspomnień sennych jest niezwykle istotne. Należy umieszczać zapisy każdego dnia – mogą być krótkie, ale powinny zwracać uwagę na detale np. kolory, czy towarzyszące nam w czasie snu emocje. Myślenie o snach w ciągu dnia pozwala na lepsze kontrolowanie ich nocą.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-08-10 08:45:07
Autor:

Marzena Bieszczad

social_media2
Filolog języka polskiego z wykształcenia i zamiłowania. Pasjonatka dobrego kina i pieszych wędrówek...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.