Sportowe rozstania i powroty – dlaczego nie ćwiczymy regularnie?

ćwicz
Kobieta za sztangą na plecach

Regularność w sporcie jest bardzo ważna, o czym najlepiej wiedzą sportowcy wyczynowi. Nawet krótka przerwa od ćwiczeń może mieć ogromny wpływ na spadek formy. Czy w przypadku amatorskiej aktywności fizycznej regularność jest równie ważna? Oczywiście tak, ponieważ wpływa na naszą wytrzymałość. A im jest ona lepsza, tym mniejsze prawdopodobieństwo rezygnacji z treningów, gdyż nie są one tak męczące, jak na początku. Ponadto cykliczne treningi mają ogromny wpływ na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne. Chociaż potrafimy wymienić mnóstwo atutów regularnego treningu to wielu z nas doświadczyło krótkotrwałej sportowej mobilizacji. Co najczęściej powoduje, że nie ćwiczymy regularnie?

Zmiana sytuacji życiowej

Nowa praca, zmiana miejsca zamieszkania czy nowy członek rodziny to tylko niektóre z powodów ograniczenia aktywności fizycznej. Jest to naturalna kolej rzeczy, ponieważ przystosowując się do nowej sytuacji, tworzymy nowe przyzwyczajenia, również te sportowe. Ponadto sportową mobilizacją dla niektórych z nas są okoliczności, takie jak ważna impreza rodzinna, rozpoczęcie nowego roku czy początek wiosny. Z chwilą, gdy kontekst się zmienia – rezygnujemy z treningów.

Niewłaściwy rodzaj treningu

Każdy z nas odnajduje się w innym rodzaju aktywności. Rozpoczynając regularną przygodę ze sportem nie zawsze od razu trafiamy na typ treningu odpowiedni dla nas. Nim porzucimy jednak aktywność fizyczną spróbujmy innych jej form. Na pewno znajdziemy tę, która pozytywnie wpłynie na przynajmniej kilka dziedzin naszego życia.

Przetrenowanie

Obierasz jakiś cel i chcesz go jak najszybciej osiągnąć – znasz to? Niestety droga na skróty rzadko jest tą właściwą. Po szybkim wdrożeniu intensywnych treningów pojawiają się ciężkie do wytrzymania zakwasy, które zniechęcają do dalszej aktywności. Ponadto skutkiem przetrenowania może być również kontuzja, która w najlepszym wypadku uniemożliwi nam na jakiś czas dalsze systematyczne ćwiczenia.

Brak efektów

Zdarza się, że początkowo pałamy ogromnym entuzjazmem do ćwiczeń, a następnie maleje on z powodu braku widocznych efektów. Pamiętaj, że efekty nie pojawią się nagle. Ćwicz przede wszystkim z myślą o swoim zdrowiu i dobrym samopoczuciu, a nawet nie zorientujesz się, gdy osiągniesz upragnione efekty.

Sport trzeba lubić

Jeśli za każdym razem zmuszamy się do ćwiczeń i nie czerpiemy z nich żadnej przyjemności to prędzej, czy później nasza regularna sportowa przygoda się zakończy. Niewątpliwie znajdziemy ku temu szereg wymówek: zła pogoda czy brak czasu (podczas gdy znaleźlibyśmy go bez problemu). Wymówki, spowodowane zmęczeniem zdarzają się każdemu. Czasem możemy odpuścić trening, jednak problem pojawia się wtedy, gdy zdarza się to zbyt często. Na krótkotrwały kontakt ze sportem ma wpływ fakt, że zwyczajnie nie każdy z nas przepada za aktywnością fizyczną. Na szczęście okazuje się, że nawet największy sportowy antagonista może zaprzyjaźnić się z ćwiczeniami, tylko musi znaleźć tę dziedzinę sportu, która pozytywnie wpłynie na jego życie.

Wniosek: nie rezygnuj zbyt szybko! Nie trenuj zbyt intensywnie już od samego początku, lecz stopniowo zwiększaj intensywność treningu. Oczywiście przygodę ze sportem możesz rozpocząć z konkretnego powodu czy obranego celu, jednak po jakimś czasie sport powinien stać się częścią Twojego życia. Zatem znajdź swoją dziedzinę i działaj!


Statystyki:
Data dodania: 2016-04-28 10:54:10
Autor:

Natalia Tomaszewska

Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dziennikarskie doświadczenie zdobywała przede wszystkim w studenckiej stacji radiowej „Meteor”, a także w radio „Planeta FM”. Ponadto publikowała...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.