Składniki żywności obniżające ryzyko nowotworów złośliwych cz. II - składniki mineralne i inne

żyj
nasiona strączkowe

Wapń

Największe ilości tego składnika znajdziemy w chudym mleku oraz przetworach mlecznych. Ważne jest codzienne spożywanie wapnia w formie naturalnej z dietą. Jego wysoce ochronna skuteczność dotyczy głównie nowotworów jelita grubego. Działanie wapnia w prewencji ryzyka ww. raka jest wielokierunkowe. Zapobiega kancerogennemu działaniu wtórnych kwasów żółciowych w przewodzie pokarmowym, gdyż tworzy z nimi nierozpuszczalne sole wapnia. Hamuje także proliferację komórek. Badania naukowe potwierdziły, że doustne przyjęcie dawki 3g węglanu wapnia przez pacjentów, u których wcześniej usunięto gruczolaki jelita grubego, chroni przed ponownym ich rozwojem. Suplementy z wapniem powinniśmy przyjmować tylko w momencie silnych deficytów tego pierwiastka w organizmie i nie możności pokrycia go z całodzienną racją pokarmową, gdyż nadmierne jego spożycie może powodować zaburzenia wchłaniania innych składników mineralnych czy tworzenie się kamieni nerkowych.

 

Selen

Największe ilości tego składnika znajdziemy w rybach, skorupiakach, nasionach roślin strączkowych, mleku i jego przetworach, drożdżach, czosnku oraz kukurydzy. Uczestniczy w metabolizmie hormonów testosteronu oraz tarczycy. Jest składnikiem enzymów przeciwutleniających. Hamuje rozwój kancerogenezy poprzez inhibicję wzrostu komórek nowotworowych w różnych etapach choroby. Jego przeciwnowotworowe działanie jest prawdopodobnie wynikiem blokowania syntezy DNA w komórkach nowotworowych, hamowania utleniania tłuszczy, usuwania wolnych rodników, a także wzmocnienia komórkowej odpowiedzi immunologicznej. Istnieje związek potwierdzający, iż wysokie spożycie selenu zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór płuc. Natomiast konieczne są dalsze badania, które potwierdzą ochronną rolę selenu i jego wielkości spożycia, w kontekście rozwoju raka gruczołu krokowego, tarczycy, wątroby i żołądka, aczkolwiek wstępne dowody naukowe te doniesienia potwierdzają.

 

 

WKT

Największe ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych znajdziemy w olejach roślinnych (oliwa z oliwek, olej rzepakowy), rybach morskich, kakao oraz orzechach. Są odpowiedzialne m.in. za budowę błon komórkowych (składnik fosfolipidów), wzrost i różnicowanie komórek, przebieg procesów zapalnych oraz odpowiedź immunologiczną. Muszą być dostarczane z pożywieniem, gdyż organizm sam ich nie syntetyzuje. Ważne jest zachowanie odpowiedniej proporcji KT z rodziny n-6 do KT z rodziny n-3, które wykazują najsilniejszy efekt immunomodulujący. Stosunek ten powinien wynosić 4-5:1. Ich wysoce ochronna skuteczność dotyczy głównie raka jelita grubego oraz płuc. Wysokie spożycie żywności bogatej w WKT obniża ryzyko ww. nowotworów. W badaniach dowiedziono także, że wielonienasycone KT hamują etap rozwoju guza na wielu etapach jego rozwoju, zaczynając od wzrostu, aż po przerzut.

 

Polifenole

Posiadają silne właściwości antyoksydacyjne i wysoką aktywność biologiczną. Występują naturalnie w wielu roślinach, a najbardziej znane to: flawonoidy, izoflawony, fitoestrogeny, katechiny, stilbeny i ligniny. Największe ich ilości znajdziemy w zielonej herbacie, soi, owocach jagodowych (truskawki, żurawiny, borówki), owocach cytrusowych (cytryny, pomarańcze, grejpfruty), warzywach kapustowatych (brokuł, kalafior, brukselka) oraz kakao. Silne działanie przeciwnowotworowe wykazuje resweratrol, który w dużym stężeniu obecny jest w winogronach, czerwonym winie oraz orzechach. Hamuje on rozwój guza podczas wszystkich etapów transformacji nowotworowej. Jednakże polifenole jako cała grupa związków, przede wszystkim zmiatają wolne rodniki, dzięki czemu powstaje mniej szkodliwych i reaktywnych substancji. Ich skuteczność przeciwnowotworowa polega także m.in. na nasileniu działania innych przeciwutleniaczy, w tym witamin A i E, usuwaniu metali ciężkich, hamowaniu etapu progresji, modulowaniu funkcji immunologicznych, stymulowaniu apoptozy (śmierci komórek) oraz hamowaniu/zwiększaniu działania niektórych enzymów, które wpływają na procesy kancerogenezy i proliferacji komórek. Ich wysoce ochronna skuteczność dotyczy głównie raka jelita grubego, prostaty, piersi, przełyku i żołądka. Wysokie spożycie żywności bogatej w polifenole obniża ryzyko ww. nowotworów.

 

Włókno pokarmowe

Jego wysoce ochronna skuteczność dotyczy głównie raka jelita grubego. Wysokie spożycie żywności bogatej we włókno pokarmowe obniża ryzyko ww. nowotworu (gruczolaki), gdyż istnieje prawdopodobieństwo, że zwiększa objętość i szybkość pasażu wydalanego stolca, co przekłada się na zmniejszenie stężenia w nim substancji rakotwórczych, a co za tym idzie skrócenie czasu interakcji ich oddziaływania na błonę śluzową. Wtórne kwasy żółciowe wykazują działanie kancerogenne, ale dzięki dużej ilości lignin w diecie możliwe jest absorbowanie tych szkodliwych metabolitów na ich powierzchni. Fermentacja bakteryjna niestrawionej skrobi i włókien rozpuszczalnych, prowadząca do obniżenia pH stolca, pełni także ochronną rolę. W wyniku tego następuje ograniczenie transformacji pierwotnych w bardziej toksyczne – wtórne kwasy żółciowe. Dodatkowo w trakcie fermentacji bakteryjnej produkowane są krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które indukują apoptozę (śmierć komórek), w wyniku czego możliwa jest eliminacja zmutowanych komórek – a zatem kwasy te mogą działać antykancerogennie.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-09-04 08:54:50
Autor:

Jan Neumann

Absolwent studiów inżynierskich na kierunku Technologia Żywności i Żywienie Człowieka oraz magisterskich na kierunku Dietetyka na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Ciągle rozwijający swoją wiedzę w zakresie zdrowego odżywiania....

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.