Osteoporoza – kogo dotyczy? Co możemy zrobić, aby się przed nią uchronić?

żyj
kobieta trzymająca się za plecy

Osteoporoza jest to uogólniona choroba kości, która zaliczana jest obecnie do szerokiego kręgu chorób cywilizacyjnych. Charakteryzuje się ona postępującym ubytkiem masy kostnej oraz upośledzoną strukturą przestrzenną tkanki kostnej, co w konsekwencji prowadzi do osłabienia wytrzymałości kości oraz zwiększonej podatności na złamania.


Czynniki ryzyka osteoporozy

Z upływem lat u każdego człowieka obserwuje się utratę tkanki kostnej, z tym że u niektórych osób proces ten może być mniej lub bardziej nasilony. Czynnikami wpływającymi na jego zwiększenie są:

 

  • płeć żeńska (chociaż osteoporoza występuje także wśród mężczyzn),
  • brak aktywności fizycznej,
  • szczupła budowa ciała,
  • starszy wiek (powyżej 50 roku życia),
  • długotrwałe unieruchomienie,
  • czynniki genetyczne,
  • dieta uboga w wapń i witaminę D,
  • palenie papierosów,
  • leki, np. kortykosteroidy, niektóre leki przeciwdrgawkowe oraz nasenne
  • rasa: najbardziej narażone są osoby rasy białej i żółtej,
  • niedobory hormonalne.


Skutki osteoporozy

Osteoporoza przebiega bezobjawowo, aż do momentu złamania kości. Jako jej następstwa można wskazać bóle kręgosłupa, pogorszenie zrastania się kości oraz postępujące z wiekiem zmniejszenie wzrostu, z towarzyszącą zgarbioną sylwetką.

 


Charakterystyczne miejsca złamań

Osteoporoza dotyczy wszystkich kości, jednak w jej przebiegu złamania występują typowo w kilku lokalizacjach – trzonach kręgów, biodrach oraz nadgarstkach.


Profilaktyka osteoporozy

Kluczową rolą w zapobieganiu osteoporozie jest prawidłowe odżywianie uwzględniające dietę bogatą w źródła dobrze przyswajalnego wapnia oraz regularna aktywność fizyczna, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń obciążających układ kostny. Bardzo ważne jest, aby zaprzestań palenia papierosów oraz ograniczyć spożycie alkoholu.


Zapotrzebowanie organizmu na wapń

Poziom zapotrzebowania na wapń jest ściśle związany z wiekiem:

 

  • dzieci (od 4 do 8 lat) - 800 mg/d,
  • młodzież (od 9 do 18 lat) - 1300 mg/d,
  • dorośli (od 19 do 30 lat) - 1000 mg/d,
  • dorośli (od 31 lat) - 1200 mg/d,
  • kobiety w ciąży oraz karmiące piersią - 1200 mg/d,
  • kobiety po menopauzie - 1200-1500 mg/d.


Dieta

Podstawą diety w osteoporozie jest odpowiednia podaż wapnia oraz witaminy D. Najbogatszym i najlepiej przyswajalnym źródłem wapnia w pożywieniu jest mleko oraz jego przetwory (sery żółte, twaróg, maślanka, kefir). Do produktów bogatych w wapń zalicza się także sardynki, fasolę, groch, warzywa kapustne, nasiona sezamu oraz słonecznika, orzechy laskowe i pistacje. Produktami wzbogacanymi w nią są niektóre rodzaje soków oraz mąki. Do prawidłowego przyswajania wapnia niezbędna jest witamina D, która może pochodzić z diety lub być syntezowana w organizmie pod wpływem promieni słonecznych. Głównymi źródłami witaminy D są tłuste ryby oraz jaja.


Aktywność fizyczna

Dla osób, u których obserwuje się obniżoną gęstości kości szczególnie zalecane są ćwiczenia oporowe, które mają na celu wzmacnianie mięśni brzucha obręczy barkowej oraz pleców.

Osteoporoza jest to choroba, która coraz częściej dotyczy także ludzi młodych. Bardzo ważne jest, aby zadbać o prawidłowe żywienie oraz wprowadzenie aktywności fizycznej już od najmłodszych lat.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-08-08 09:13:56
Autor:

Aleksandra Śniegoska

Studentka III roku dietetyki na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Wieczna perfekcjonistka, entuzjastka zdrowego żywienia oraz pasjonatka psychodietetyki. W swojej przyszłej pracy zawodowej chciałaby łączyć dwie dziedziny -  dietetykę...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.