Oddech sposobem na lepsze samopoczucie

żyj
kobieta, która siedzi na moście i wdycha świeże powietrze

Jest wiele sposobów na zadbanie o siebie oraz polepszenie naszego samopoczucia. Poradniki samopomocowe, mówcy motywacyjni oraz aplikacje oferują wiele sposobów oraz szybkich ścieżek na to, jak możemy się lepiej poczuć. Tymczasem jedno z najbardziej prostych i zaawansowanych narzędzi jest i zawsze było w naszym zasięgu. To jest nasz własny oddech.

W  Mindfulness, jodze, psychoterapii oraz współczesnej nauce bardzo dużo mówi się o mocy oddechu jako narzędziu, które może pomóc nam uzyskać dystans do naszych myśli oraz poczuć, że jesteśmy naprawdę obecni. Thich Nhat Hanh, mistrz Zen, nauczyciel Mindfulness, nominowany do pokojowej nagrody Nobla, w swojej książce „Bądź tu, gdzie jesteś” tak pisze o oddechu.

„Oddech jest pomostem, który łączy ciało i umysł. W codziennym życiu nasze ciało może być w jednym miejscu, a nasz umysł zupełnie gdzie indziej – w przeszłości lub przyszłości. Nazywamy to rozproszeniem. Oddech łączy ciało i umysł. Gdy zaczynamy świadomie oddychać, ciało wraca do umysłu, a umysł wraca do ciała. Możemy wtedy urzeczywistnić jedność ciała i umysłu i stać się w pełni przytomni i w pełni żywi tu i teraz. W takiej chwili będziemy mogli dosięgnąć głębi życia. Nie jest to trudne. Każdy może to zrobić.”

Bezdech mejlowy

Większość z nas oddycha płytko, przez większą część dnia zwykle nie zdajemy sobie sprawy, że oddychamy. Robimy to, ale nie zwracamy zbyt dużej uwagi na sam proces. Zauważyć to można bardzo łatwo, gdy jedziemy samochodem. Zwykle prowadzimy samochód, oddychając bardzo płytko, nasza klatka piersiowa oraz brzuch praktycznie się nie porusza. Innym przykładem, kiedy możemy to zauważyć, jest, gdy dostajemy mejla o niekoniecznie miłej treści. Zwykle czytaniu takiego mejla towarzyszy wstrzymanie oddechu na parę sekund. Ten znany fakt doczekał się nawet własnej nazwy – czyli „bezdech mejlowy”.

Płytki oddech bardzo często towarzyszy stresowi oraz dodatkowo go potęguje. Jeżeli jesteśmy bombardowani dużą ilością negatywnych bodźców, nasz organizm reaguje na nie w podobny sposób do tego, w jaki nasz paleolityczny protoplasta reagował na widok tygrysa szablozębnego. Być może miejsce tygrysów zajęły mejle, kursy franka szwajcarskiego oraz doniesienia mediów, niemniej jednak na poziomie oddechu nasz organizm reaguje dokładnie tak samo.

Tymczasem zwrócenie uwagi na własny oddech oraz oddychanie w bardziej głęboki sposób niesie ze sobą wiele korzyści na poziomie neurologicznym oraz psychologicznym. Możemy to zrobić między innymi poprzez oddychanie przeponowe.

Jak należy prawidłowo oddychać?

Prawidłowe oddychanie to oddychanie przeponowe. Tylko dzięki niemu jesteśmy w stanie wykorzystać siłę i energię oddychania. Każdy oddech dostarcza ciału tlen potrzebny do spalania pożywienia i do produkcji potrzebnej energii. Zbyt płytki oddech nie dostarcza wymaganej porcji tlenu, zbyt głęboki utrudnia przyswajanie tlenu na poziomie komórkowym poprzez nadmierne wydalanie z organizmu dwutlenku węgla i obniżenie jego zawartości we krwi. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy oddychasz przeponowo, połóż jedną rękę nad piersiami, a drugą ułóż na brzuchu, delikatnie poniżej mostka. Jeżeli zauważasz, że ręka ułożona na brzuchu nie porusza się, prawdopodobnie „oszczędzasz” swoją przeponę podczas oddychania.

Oddech i umysł

Oddychanie jest swego rodzaju kotwicą, która pomaga nam być „tu i teraz” oraz mieć większą świadomość naszych emocji, myśli oraz potrzeb. Świadome oddychanie pozwala nam też puścić nasz nawyk kontroli. Nie musimy się tu jakoś specjalnie starać ani, mówiąc kolokwialnie, wyrabiać. Oddychanie wydarza się spontanicznie bez naszego udziału, niezależnie od tego, gdzie jesteśmy i co robimy. Zwiększająca się uważność oddechu pozwala też na większy dystans do własnych myśli oraz nietraktowanie wszystkiego, co pojawia się w naszej głowie, jako rzeczywiste.

Uważne oddychanie - ćwiczenia

Zadbaj o pozycję, w której będziesz czuł się komfortowo. Skoncentruj się na swoim oddechu. Poczuj, jak powietrze wchodzi i wychodzi przez czubek twojego nosa. Zaobserwuj, jak wdychasz chłodniejsze powietrze i wydychasz cieplejsze. Zwróć uwagę na rytm swojego oddechu. Staraj się oddychać naturalnie, nie próbuj regulować swojego oddechu, a tylko bądź świadomy procesu oddychania. Zaobserwuj długość wdechu i wydechu, czy są one równe, czy dostrzegasz pauzy między oddechami. A teraz spróbuj prześledzić drogę powietrza, jak najpierw wdychasz je przez nos, a potem jak przechodzi powoli do twojej klatki piersiowej. Czy możesz poczuć oddech w swoim brzuchu? Czy czujesz, jak twój brzuch unosi się i opada wraz z oddechem? Sprawdź, czy jest on rozluźniony. Jeśli chcesz, możesz też zwrócić uwagę na inne części ciała, gdzie bardziej odczuwasz oddech. Spróbuj pooddychać w ten sposób przez jakiś czas.

Czasem, gdy nie masz zbyt dużo czasu na oddychanie, po prostu nabierz powietrze przez nos i powoli wypuść je przez usta. Gdy poczujesz, że wypuściłeś już całe powietrze, możesz poczekać jedną sekundę i zacząć znowu od początku. Jeśli chcesz, możesz położyć rękę na brzuchu, żeby poczuć, czy rzeczywiście oddychasz przeponą.

Uważne oddychanie i świadomość oddechu nie jest być może magiczną receptą na każdy dyskomfort, ale może pomóc nam efektywnie zmniejszyć nasz stres oraz żyć w bardziej pełny i świadomy sposób.    


Statystyki:
Data dodania: 2016-03-30 14:51:33
Autor:

Jakub Babij

Psychoterapueta, trener, nauczyciel Mindfulness. Autor wielu publikacji z obszaru redukcji stresu, oraz Mindfulness. W ramach firmy Mindfulness Inside pomaga swoim klientom indywidualnym i firmowym zmniejszać stres oraz być bardziej...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.