Najlepsze superfoods 2017 r.

jedz
superfoods

Każdego roku magazyn Today’s Dietitian przedstawia raport “What’s trending in nutrition”, mówiący o aktualnych trendach oraz nowościach w nauce o żywieniu i dietetyce. Raport ten opiera się na opiniach 1700 dietetyków i znajduje się w nim zestawienie m.in. produktów z kategorii superfoods, które zdaniem specjalistów będą na topie w bieżącym roku. Należą do nich:

 

1. Nasiona (np. chia)

Nasiona chia, czyli nasiona szałwii hiszpańskiej, słyną z posiadania znakomitej wartości odżywczej oraz wyjątkowych właściwości zdrowotnych. Dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 i omega-6, wpływają na prawidłową pracę mózgu, nastrój oraz koncentrację. Są ponadto dobrym źródłem błonnika, białka, wapnia, magnezu, cynku, manganu, żelaza, witaminy B1, B2, PP i E oraz przeciwutleniaczy, przy niewielkiej ilości dostarczanych kilokalorii.

 

2. Awokado

W przeciwieństwie do innych owoców, bogatych we fruktozę, awokado dostarcza przede wszystkim tłuszczu, w tym głównie jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (kwas oleinowy) oraz kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które sprzyjają obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi. Awokado zawiera ponadto duże ilości potasu, przez co przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi. Według neurologa, dr Daniela G. Amena, autora książki pt. „Zmień swój mózg, zmień swoje życie”, awokado jest jednym z najlepszych pokarmów dla zdrowia mózgu. Ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 oraz witaminy E, spożywanie awokado zalecane jest w prewencji choroby Alzheimera. Owoc ten jest także źródłem przeciwutleniacza – luteiny, która chroni oczy przed uszkodzeniami spowodowanymi stresem oksydacyjnym, a także glutationu, który wspiera pracę wątroby i układu nerwowego oraz zwiększa wydajność układu odpornościowego.

 

3. Orzechy (np. migdały, orzechy włoskie)

Orzechy zawierają liczne składniki odżywcze, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka, m.in. nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E, magnez, potas oraz fosfor.

Migdały, czyli nasiona migdałowca, charakteryzują się posiadaniem największej ilości witaminy B2, E oraz błonnika wśród wszystkich orzechów. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Aston w Wielkiej Brytanii wykazały, że wśród badanych przez nich mężczyzn z otyłością i nadciśnieniem tętniczym, którzy przez miesiąc każdego dnia spożywali 50 g migdałów, odnotowano podwyższenie stężenia witaminy E we krwi, jak również obniżenie wartości ciśnienia tętniczego oraz poprawę krążenia, w porównaniu z grupą kontrolną.

Orzechy włoskie są najbardziej kalorycznymi orzechami, ale dostarczają pełnowartościowego białka i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają również L-argininę, która ma działanie rozszerzające naczynia wieńcowe oraz kwas elagowy – przeciwutleniacz wspierający układ odpornościowy i wykazujący działanie przeciwnowotworowe. Orzechy włoskie wpływają pozytywnie na działanie mózgu, zarówno u osób starszych, jak i młodszych. U osób starszych orzechy te wpływają na opóźnianie procesów starzenia oraz na zachowanie funkcji poznawczych na wysokim poziomie. U osób młodych spożywanie orzechów włoskich sprzyja natomiast poprawie pamięci oraz stanowi wsparcie dla procesów myślowych.

 

 

4. Produkty fermentowane (np. jogurt)

Fermentowane napoje mleczne uzyskuje się z mleka poddanego pasteryzacji, które następnie poddaje się procesowi fermentacji przez specyficzne mikroorganizmy. Należą do nich m.in. mleko acidofilne, jogurt czy kefir. Mleczne napoje fermentowane, podobnie jak mleko, są źródłem pełnowartościowego białka oraz łatwo przyswajalnego wapnia, potasu i fosforu. Dostarczają również witamin z grupy B, witaminy A oraz D. W wyniku fermentacji laktoza zawarta w mleku ulega przekształceniu w kwas mlekowy, dzięki czemu osoby cierpiące na nietolerancję laktozy mogą spożywać napoje mleczne. W fermentowanych napojach mlecznych obecne są bakterie probiotyczne, które w przewodzie pokarmowym hamują rozwój bakterii chorobotwórczych i gnilnych. Obniżają one ponadto ryzyko zachorowania na nowotwory jelit, wpływają pozytywnie na funkcjonowanie układu trawiennego, zapobiegają wzdęciom oraz zaparciom.

 

5. Tradycyjne (starożytne) zboża (np. komosa ryżowa)

Komosa ryżowa (quinoa) dostarcza pełnowartościowego białka, witamin z grupy B, witaminy A i E, wapnia, żelaza oraz magnezu. Zawiera także saponiny – związki wykazujące działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze, przeciwalergiczne i stymulujące układ odpornościowy. Ziarna komosy ryżowej są także źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych (głównie kwasu linolenowego, oleinowego i linolowego), które sprzyjają obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi. Qunoa, jako roślina bezglutenowa, może być spożywana przez osoby cierpiące na celiakię.

 

6. Jarmuż

Jarmuż jest odmianą kapusty o imponującej zawartości białka, błonnika, witaminy C i K, potasu, wapnia, żelaza, a także sulforafanu i karotenoidów – przeciwutleniaczy o silnym działaniu przeciwnowotworowym. Jarmuż wspomaga funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, dzięki zawartości potasu i wapnia, które regulują ciśnienie tętnicze krwi. Witamina C wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne, natomiast witamina K odgrywa ważną rolę w procesie krzepnięcia krwi. Jarmuż może ponadto chronić przed wrzodami żołądka i dwunastnicy, gdyż zawarty w nim sulforafan niszczy bakterie Helicobacter pylori, mogące przyczyniać się do powstawania wrzodów.

 

 

7. Zielona herbata

Zielona herbata cieszy się wielką popularnością wśród ludzi na całym świecie. Zawiera wiele cennych składników odżywczych, dzięki czemu naukowcy wciąż badają jej właściwości. Dostarcza wielu substancji o działaniu przeciwutleniającym (polifenole, katechiny), witamin (z grupy B, witaminy A, C i E) oraz składników mineralnych (miedź, cynk, potas, wapń, fluor, mangan). Międzynarodowe badania potwierdziły przeciwnowotworowe działanie zielonej herbaty. Zawarte w niej przeciwutleniacze chronią DNA przed działaniem związków kancerogennych oraz zmianami, które mogą przyczyniać się do rozwoju nowotworów. Dobrze udokumentowane zostało przede wszystkim ochronne jej działanie przed rakiem skóry. Według holenderskich naukowców picie dziennie 4 filiżanek zielonej herbaty zmniejsza zachorowalność na miażdżycę. Ponadto badania wykazują, że może ona chronić mózg przed demencją starczą. Zielona herbata wykazuje także działanie poprawiające wygląd skóry, zapobiegające paradontozie oraz wspomagające odchudzanie.

 

8. Produkty kokosowe

Kokos jest orzechem o wyjątkowych właściwościach zdrowotnych, które wynikają z bardzo dobrych właściwości odżywczych, głównie z zawartości średniołańcuchowych nasyconych kwasów tłuszczowych (MCT), które są metabolizowane w inny, szybszy sposób niż trójglicerydy długołańcuchowe (LCT), sprzyjające podwyższeniu poziomu cholesterolu we krwi, a przez to rozwojowi miażdżycy. Metabolizm trójglicerydów średniołańcuchowych nie wymaga udziału enzymu – lipazy oraz żółci, w związku z czym są wchłaniane bezpośrednio przez żyłę wrotną do wątroby. Dzięki temu stanowią łatwo dostępne, szybkie źródło energii. Ponadto, badania opublikowane przez czasopismo „Lipids” wykazały, że spożycie kwasów MCT przyczynia się do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu frakcji LDL, natomiast sprzyja wzrostowi poziomu „dobrego” cholesterolu HDL we krwi. Kokos posiada również właściwości zapobiegające powstawaniu próchnicy, a także jest uważany za naturalny antybiotyk.

 

9. Owoce egzotyczne

Do owoców egzotycznych należą m.in.: ananas, daktyle, granat, marakuja czy mango. Ananas działa oczyszczająco i moczopędnie, wspomaga trawienie, ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Daktyle są bardzo dobrym, szybkim źródłem energii. Ponadto dostarczają duże ilości błonnika, dzięki czemu m.in. przyspieszają perystaltykę jelit. Granat z kolei poprawia przepływ krwi przez naczynia, łagodzi problemy trawienne, a sok z tego owocu jest bardzo orzeźwiającym napojem, szczególnie podczas upałów. Marakuja wpływa m.in. na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi oraz ma działanie uspokajające. Mango natomiast wykazuje działanie przeciwnowotworowe (może zahamować rozwój raka okrężnicy i piersi) czy zwiększające odporność.

 

10. Łosoś

Łosoś charakteryzuje się zawartością wysokiej jakości białka, kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, witaminy B6, A, D oraz E, a także znaczących ilości magnezu, wapnia, żelaza, cynku i fosforu. Spożywanie tej ryby ma korzystny wpływ na zdrowie, m.in. może pozytywnie oddziaływać na osoby cierpiące z powodu artretyzmu bądź innych stanów zapalnych obejmujących stawy. W łososiu występuje bowiem peptyd – kalcytonina, wpływający korzystnie na syntezę kolagenu, który jest ważnym czynnikiem sprzyjającym odpowiedniemu działaniu stawów. Regularne spożywanie łososia może również mieć korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego ze względu na zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, wspomagających pracę mózgu. Łosoś ponadto wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, zapobiega starzeniu, poprawia kondycję skóry i włosów, a także obniża poziom cholesterolu we krwi.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-04-21 09:16:50
Autor:

Jagoda Krüger

Absolwentka studiów licencjackich i magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Uczestniczy w licznych konferencjach związanych z tematyką dietetyki, żywienia oraz sportu. Nieustannie poszerza swoją wiedzę,...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.