Mindfulness w walce z Zespołem Stresu Pourazowego

oddychaj
mężczyzna, który stoi i wpatruje się w taflę wody

Stres pourazowy zbiera ostre żniwo wśród wielu weteranów powracających z misji za granicami kraju. Pojawiające się inicjatywy niestety nie zawsze są w stanie nadążyć za rosnącymi potrzebami związanymi z pracą na tym polu. Jednym z rozwiązań w kontekście pracy z osobami z PTSD, nie wykorzystywanym jeszcze szeroko w Polsce, jest praktyka  Mindfulness, nazywana również praktyką uważności.

Co to jest Mindfulness?

Praktyka Mindfulness zakłada koncentrację na chwili obecnej, nie rozpamiętywanie przeszłości, a skupienie nad tym, co dzieje się wokół. Uczestnicy kursów Mindfulness uczą się, jak dzięki świadomości własnego oddechu lub wrażeń z ciała mogą być bardziej obecni w bieżącej chwili, zamiast przeżywać w myślach wciąż na nowo te same sytuacje. Z drugiej strony metody Mindfulness uczą, jak możemy pozwalać myślom i wrażeniom po prostu płynąć, nie traktując ich jako coś rzeczywistego.

Za jednego z głównych ojców i popularyzatorów Mindfulness uważa się profesora medycyny Jona Kabat Zinna. Program Redukcji Stresu Oparty na Uważności (MBSR – Mindfulness  Based Stres Reduction) został opracowany przez jego zespół w Klinice Redukcji Stresu Uniwersytetu Medycznego Massachusetts w roku 1979. Początkowo program został stworzony, aby pomóc pacjentom w pracy ze stresem, chronicznym bólem oraz innymi schorzeniami.

Program łączy w sobie techniki medytacyjne wraz z delikatnymi formami ruchowymi mającymi wzmocnić świadomość ciała. Zwiększona świadomość ciała prowadzi do lepszego kontaktu, pozwala czuć się w nim lepiej oraz być bardziej uważnym na jego potrzeby i sygnały. W programie stworzonym przez Kabat – Zinna formy ruchowe związane były przede wszystkim z jogą.

Mindfulness dla weteranów

Mindfulness w wojsku amerykańskim i w innych armiach zachodnich ma się bardzo dobrze. Na oficjalnej stronie U.S. Department of Veterans Affairs znajduje się obszerna sekcja poświęcona badaniom na temat  praktyk uważności zarówno w kontekście leczenia stresu pourazowego, jak też innych zaburzeń, mogących pojawić się po powrocie z misji. Ostatnie badania przeprowadzone przez  Universytet w Michigan  na temat przydatności programu redukcji stresu w kontekście leczenia weteranów pokazują, że rozwiązania oparte na praktykach uważności mogą być równie skuteczne, jak standardowe podejścia, a w niektórych sytuacjach mogą je nawet przewyższać.

Podczas jednego z badań jedna z grup weteranów z PTSD spotykała się przez osiem tygodni na dwuipółgodzinnych warsztatach z Mindfulness oraz medytacji. Podobnie jak na standardowym kursie MBSR, spędzili również jeden dzień w całkowitym odosobnieniu, poświęconym tylko i wyłącznie medytacji. Druga grupa kontrolna spotykała się przez dziewięć tygodni na półtoragodzinnych sesjach grupowych zorientowanych na pracę z określonymi problemami, wynikającymi z ich PTSD. Po zakończeniu badań okazało się, że 49% badanych z pierwszej grupy zanotowało znaczną redukcję objawów w porównaniu do 28% w drugiej grupie. 

Mindfulness jest szczególnie skuteczny w pracy z  nawykami związanymi z unikaniem i wypieraniem nieprzyjemnych myśli i wspomnień. Tych zaś nie brakuje wśród osób dotkniętych przez szok pourazowy. W tym momencie szkolenia z obszaru Mindfulness oferowane są już nie tylko weteranom powracającym z misji, ale stały się również częścią składową wielu wojskowych programów szkoleniowych mających na celu redukcję stresu oraz zwiększenie przytomności na polu walki.

Pozostaje mieć tylko nadzieję, iż bogaty obszar technik oraz programów z obszaru Mindfulness pojawi się i na polskim gruncie, wzbogacając i uzupełniając aktualnie używane podejścia terapeutyczne.


Statystyki:
Data dodania: 2015-12-23 12:01:25
Autor:

Jakub Babij

Psychoterapueta, trener, nauczyciel Mindfulness. Autor wielu publikacji z obszaru redukcji stresu, oraz Mindfulness. W ramach firmy Mindfulness Inside pomaga swoim klientom indywidualnym i firmowym zmniejszać stres oraz być bardziej...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.