Medytacja w pigułce – o co w niej chodzi?

oddychaj
medytująca dziewczyna w parku

Jedne z najnowszych badań naukowych mówią o tym, że nie jest konieczne bycie mnichem, aby mieć dobry dostęp do głębokiego relaksu, zwiększenia swojego potencjału, lepszej koncentracji czy też wszelkich innych bonusów wynikających z praktykowania medytacji.

W największym centrum medytacyjnym w Niemczech Osho Uta Institut w Kolonii
w 2010 roku przeprowadzono badania na ponad 260 praktykach medytacji aktywnych. Wyniki badania pokazują, że wśród respondentów dało się zauważyć zgodność co do pozytywnego wpływu medytacji na następujące obszary:

  • samoregulacja i samouzdrowienie (ponad 99% odpowiedzi)
  • lepsze radzenie sobie w życiu codziennym (70% odpowiedzi)
  • poprawa jakości życia (70% odpowiedzi)

Co to jest medytacja?

Do tej pory nie udało się stworzyć jednolitej definicji medytacji. Wynika to z tego, że różnorodność technik, wielość tradycji i praktyk, które powstały w ciągu stuleci, nie dają możliwości jednolitej pojęciowej klasyfikacji.

Medytacja, z łacińskiego meditatio, oznacza zagłębianie się w myślach, namysł, rozważanie. Jest to praktyka, która głównie ma na celu samodoskonalenie. Owo podejście do samodoskonalenia widoczne jest w jodze, duchowości Wschodu (hinduizm, taoizm, konfucjonizm, buddyzm, dżinizm), jak i również ma zastosowanie w niektórych szkołach psychoterapeutycznych. Pewne elementy medytacji można zauważyć również w chrześcijaństwie (hezychazm) oraz islamie (sufizm).  

Do najważniejszych odmian medytacji można zaliczyć:

  • koncentracja na pojedynczym obiekcie, tj. oddech, kwiat, świeca (np. vipassana – buddyjska medytacja wglądu, medytacja z koanem znana z zen),
  • koncentracja na czterech obiektach: ciele, uczuciach, świadomości, zjawiskach umysłu (np. satipatthana – medytacja uważności),
  • koncentracja na ruchu (np. qigong, medytacja dynamiczna stworzona współcześnie przez Osho),
  • koncentracja na powtarzaniu mantr (np. medytacja transcendentalna),
  • koncentracja na wizualizacjach i wyobraźni (np. medytacja ignacjańska),
  • koncentracja na pozycjach i układach ciała (np. joga)
  • koncentracja na utrzymaniu czujności (np. medytacja zazen).

Trzonem dla każdego rodzaju medytacji jest praca z umysłem. Jako dwa główne sposoby na medytację możemy wyróżnić:

  • medytacja zwrócona do wewnątrz – gdzie głównym celem jest eksplorowanie swojej osobowości po to, aby wszelkie zmiany, do których się dąży, były możliwe. Do zalet tej medytacji można zaliczyć fakt, iż zgłębianie swojej osobowości może być pomocne w wyciszaniu się, wzmacnianiu swoich mocnych stron, uzyskaniu odpowiedzi na nurtujące pytania lub też dać dostęp do większej ilości spokoju w sobie;
  • medytacja zwrócona na zewnątrz – gdzie głównym celem jest wzrost czujności, poprawa koncentracji i spontaniczności. Jednym z owoców tej medytacji jest życie „tu i teraz” bez obciążeń przeszłości i przyszłości. Tutaj warto wspomnieć, iż do tej grupy medytacji zalicza się większość technik zen. Jest nawet takie utarte powiedzenie: zen jest Twoim codziennym umysłem, oznacza to, że większość tych medytacji można wykonywać z otwartymi oczami w trakcie codziennych zajęć.

Co może dać Ci medytacja?

Medytacja sama w sobie jest również aspektem, który interesuje neurologów, psychologów, fizjologów. Jeden z najnowszych przeglądów badań z 2012 „The psychological effects of meditation: A meta-analysiss (P. Sedlmeier, J. Eberth, M. Schwarz, D. Zimmermann) pokazuje, iż regularna praktyka medytacji ma pozytywny wpływ na zdrowie i organizm człowieka. U osób, które medytowały, w sposób wyraźny widać poprawę relacji interpersonalnych, tj.:

  • wyższy poziom inteligencji emocjonalnej,
  • mniejszy poziom stresu,
  • bardziej pozytywne emocje,
  • lepsza samokontrola.

Ulrich Ott w swoich badaniach z 2010 roku stwierdził, iż niezależnie od podłoża kulturowego cechą wspólną doświadczania medytacji jest:

  • relaks i odprężenie,
  • większa koncentracja i uważność,
  • spokój wewnętrzny, radość istnienia, miłość,
  • jedność ze sobą i wszechświatem.

Co możesz zrobić teraz?

Usiądź w wygodnym miejscu. Weź kilka głębokich oddechów. Jeśli chcesz zamknąć oczy, to zrób to. Następnie przez 20 minut obserwuj, jak:

  • zmniejsza się częstotliwość Twoich oddechów,
  • pojawia się relaks i odprężenie,
  • zmniejsza się napięcie w mięśniach,
  • zwiększa się poziom sił i energii życiowej.

Statystyki:
Data dodania: 2016-03-01 21:07:24
Autor:

Agnieszka Szczepaniak

Zen Coach, terapeuta TSR, praktyk Soul Body Fusion, twórca terazcoach.pl Bycie Coachem to dla mnie ciągła inspiracja do rozwoju, przebywanie w tu i teraz oraz duża radość z osiągnięć osób, z którymi pracuje. To...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.