Joga i masaż sposobem na depresję u kobiet w ciąży

żyj
kobieta w ciąży, siedząca po turecku

Ciąża zawsze wiąże się ze zmianami w funkcjonowaniu psychicznym kobiety – częste zmiany nastroju, zmęczenie, senność, drażliwość, lęki, strach, depresja czy odwrotnie – euforia i podniecenie. W czasie ciąży zmiany obejmują wygląd ciała, uczuciowość, poczucie atrakcyjności i seksualności, zmienia się też pozycja i rola kobiety. Wszystko to wiąże się ze stresem i różnego rodzaju obawami.

 

Prenatalny stres

Istnienie prenatalnego stresu u matki może prowadzić do różnych powikłań okołoporodowych, które mogą mieć długotrwałe skutki dla noworodka. Dlatego w profilaktyce stresu u przyszłej matki tak ważny jest każdy rodzaj wsparcia, zarówno ze strony partnera i najbliższych, jak i środowiska społecznego, oraz relaks i pozytywne nastawienie.

 

Relaks w czasie ciąży

Doskonałym sposobem na relaks w czasie ciąży jest joga prenatalna. Pomaga ona przygotować matkę do macierzyństwa i dbania o zdrowie dziecka, ale też pozwala nawiązać kontakt z innymi przyszłymi mamami, co znacznie ułatwia przetrwanie trudniejszych momentów i zredukowanie stresu i obaw przed byciem rodzicem. Joga prenatalna poprawia jakość snu, redukuje stres i niepokój, zwiększa siłę, elastyczność i wytrzymałość mięśni potrzebnych do porodu, zmniejsza ból w dole pleców, nudności, zespół cieśni nadgarstka, bóle głowy i duszność, a także ryzyko przedwczesnego porodu, nadciśnienie indukowane ciążą i wewnątrzmacicznym ograniczeniem wzrostu – co spowalnia rozwój dziecka.

 

 

Joga w trakcie ciąży

Przed rozpoczęciem treningów z jogi należy jednak skonsultować się z lekarzem prowadzącym i upewnić się, czy nie ma żadnych przeciwskazań. Jeśli jakieś są, warto zainteresować się terapią masażem dla kobiet w ciąży. Pielęgnacyjny dotyk sprawia, że kobieta czuje się spokojniejsza, terapia masażem bowiem zmniejsza depresję, łagodzi niepokój, obniża poziom kortyzolu (hormonu stresu), co z kolei wpływa na prawidłową aktywność płodu, obniża również ryzyko przedwczesnego porodu i niedowagi noworodka. Poza tym masaż zmniejsza ryzyko powikłań prenatalnych oraz depresji poporodowej.

 

Skuteczność jogi u ciężarnych kobiet 

Skuteczność jogi oraz masażu u kobiet w ciąży została udowodniona naukowo. Badania przeprowadziła grupa naukowców z Research Institute na University of Miami School of Medicine na Florydzie, a wyniki opublikowano w 2012 roku w Journal of Bodywork & Movement Therapies, 16, 204-209. Celem pracy było porównanie efektów terapii jogą, masażem oraz opieki standardowej w zmniejszeniu depresji u kobiet w ciąży. Do badania wybrano kobiety będące około 20. tygodnia ciąży. Średnia wieku badanych wynosiła 26,6 lat. Podzielono je losowo na trzy grupy: gabinet masażu, jogi lub standardowa grupa kontrolna opieki prenatalnej. We wszystkich grupach była taka sama opieka prenatalna.

Uczestniczki grupy masażu otrzymały dwa masaże po 20 minut tygodniowo przez 12 tygodni, wykonywane przez licencjonowanych masażystów. Na podobnej zasadzie w zajęciach jogi uczestniczyły pacjentki z drugiej grupy. Przeszkolony instruktor jogi uczył i prowadził ćwiczenia zaprojektowane specjalnie dla kobiet w II i III trymestrze ciąży.

W efekcie badacze zaobserwowali, że kobiety zarówno z grupy jogi, jak i masażu miały lepsze samopoczucie, zanotowano spadek depresji, lęku, złości, a także zmniejszenie bólu pleców i nóg w porównaniu z grupą kobiet objętych tylko standardową opieką prenatalną. To samo dotyczyło poprawy relacji z partnerem czy mężem.

Oprócz tego badania wykazały również znacznie lepsze wyniki, jeśli chodzi o termin porodu i wagę urodzeniową niemowląt – znacznie korzystniejsze były dla kobiet z grup masażu i jogi.

Na tej podstawie można jednoznacznie stwierdzić, że zarówno joga prenatalna, jak i terapia masażem oprócz standardowego leczenia wydają się być niezwykle cennymi uzupełniającymi metodami leczenia pacjentek z depresją w okresie ciąży. Z pewnością pomogą zredukować stres, napięcia i lęki, ułatwiając tym samym przejście przez ten trudny emocjonalnie okres w życiu kobiety.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-09-14 09:30:49
Autor:

Elżbieta Ignacionek

Pracownik socjalny i kulturoznawca z wykształcenia, redaktorka i korektorka z zawodu. Z pasją zgłębia tajniki samorozwoju i redukcji stresu w życiu codziennym. W wolnym czasie zajmuje się wyrobem biżuterii i prowadzi zajęcia kreatywne dla dzieci.

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.