Jet lag – zmora podróżujących

oddychaj
śpiąca w pociągu kobieta

Większość ludzi podróżujących przez kilka stref czasowych odczuwa negatywnie zmiany czasu. Ich wewnętrzne zegary rozregulowują się i trudno jest normalnie funkcjonować. Przede wszystkim dokucza ból głowy, niestrawność, trudności z koncentracją, a także problemy ze snem. Jest to zespół nagłej zmiany strefy czasowej, zwanej też jet lag. Jak sobie z tym radzić, by podróż była przyjemnością, niezależnie od tego, dokąd jedziemy i ile stref czasowych przekraczamy? Oto garść praktycznych porad.

Gdy podróż obejmuje jedną lub dwie strefy czasowe, skutki uboczne są mniej odczuwalne i łatwiej jest prowadzić normalny tryb życia, jeść i spać o stałych porach, planować zajęcia w pracy i spotkania towarzyskie zgodnie z rytmem dnia i według schematu obowiązującego w domu. Jeśli jednak czeka nas podróż na dłuższych dystansach, przez kilka stref czasowych, lepiej się do tego wcześniej przygotować.

 

Przestawiaj swój rytm całodobowy

Kilka dni przed wyjazdem zacznij przenosić pory posiłków, spania i wstawania, stopniowo przybliżając je do pór w twoim docelowym miejscu podróży. Najlepiej przestawiać swój rytm całodobowy codziennie o pół godziny. Jeśli nie możesz dopasować go dokładnie, nic nie szkodzi. Już częściowe przełączenie się na inną strefę znacznie poprawi komfort pobytu.

Zastosuj fototerapię

Światło jest najważniejszym czynnikiem kształtującym cykl okołodobowy. Jeśli często podróżujesz, warto zaopatrzyć się w lampę do fototerapii. Kilka dni przed podróżą naświetlaj się z rana, jeśli wyjeżdżasz na wschód, lub wieczorem, jeśli wybierasz się na zachód. Ułatwia to dostosowanie się do czasu lokalnego miejsca docelowego podróży.

 

Nawadniaj organizm

Należy pić dużo płynów ale nie powinno się spożywać alkoholu i kawy. Kofeina i alkohol działają odwadniająco oraz mogą utrudniać zasypianie. Jeśli w trakcie podróży wypada pora snu, zaopatrz się w zatyczki do uszu i specjalne opaski na oczy oraz poduszkę podróżną, które ułatwią zaśnięcie w samolocie.

 

Korzystaj ze słońca

Jak najszybciej po przyjeździe powinno się dostosować do pory zasypiania i budzenia się w nowej strefie. W tym celu ponownie skorzystaj ze słońca – jeśli musisz wstać wcześniej, postaraj się obudzić wraz ze wschodem słońca, natomiast jeśli później, nie kładź się o zwykłej dla siebie porze, tylko korzystaj ze słońca popołudniowego. Światło słoneczne dodaje energii i rano ułatwi budzenie się, a po południu odczekanie do pory snu w nowej strefie.

 

Pomóż sobie zasnąć przed podróżą

Jeśli uprawiasz regularnie sport, nie zmieniaj tego zwyczaju, ale ogranicz wysiłek przed snem. Unikaj także wieczornego hałasu, postaraj się wyciszyć. Przed pójściem spać przewietrz pokój i weź gorącą kąpiel. Może ona złagodzić ból mięśni po podróży i pomóc się zrelaksować i odprężyć. Spadek temperatury ciała po wyjściu z kąpieli również może powodować senność. Warto też wybrać się do lekarza i poprosić o preparaty ze zwiększoną dawką melatoniny lub inne odpowiednio dopasowane środki nasenne, które mogą pomóc w zmianie rytmu okołodobowego.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-12-06 09:01:54
Autor:

Elżbieta Ignacionek

Pracownik socjalny i kulturoznawca z wykształcenia, redaktorka i korektorka z zawodu. Z pasją zgłębia tajniki samorozwoju i redukcji stresu w życiu codziennym. W wolnym czasie zajmuje się wyrobem biżuterii i prowadzi zajęcia kreatywne dla dzieci.

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.