Jak zacząć biegać naturalnie? 5 kluczowych zasad

ćwicz
biegnąca kobieta przy zachodzie słońca

Kilka lat temu do Polski weszła moda na bieganie naturalne. Do dziś biegacze często wybierają buty z lżejszą, bardziej elastyczną podeszwą, czyli tak zwane obuwie minimalistyczne. Pytanie – czy są lepsze, czy gorsze od tych z amortyzacją – jest postawione, według mnie, niewłaściwie. Warto się bowiem zastanowić, kiedy i w jakich warunkach możemy trenować w butach minimalistycznych. Przedstawię 5 zasad, którymi warto się kierować, gdy zapragniemy biegać naturalnie.

 

 1. Określmy nasze słabe punkty

Jeśli mamy nadwagę,  nie całkiem wyleczone kontuzje lub jesteśmy tuż po zaleczeniu dolegliwości (szczególnie chodzi o: naderwanie/zapalenie ścięgna Achillesa, zapalenie rozcięgna podeszwowego, zespół ścięgna mięśnia piszczelowego) to nie powinniśmy brać pod uwagę butów minimalistycznych. Tutaj mała uwaga. Odpowiednia i kontrolowana dawka biegania boso po miękkim podłożu prowadzi do przywrócenia równowagi mięśniowej. Rozszerzenie tego wątku w punkcie drugim. Jeżeli dopiero zaczynamy przygodę z bieganiem, to moim zdaniem warto zacząć od butów z amortyzacją, popracować nad odpowiednią techniką biegu, a dopiero potem powoli włączać bieganie minimalistyczne jako element urozmaicający. To samo tyczy się osób, które wracają do biegania po dłuższej przerwie.

 

 

2.  Stopniowo przystosujmy aparat ruchu 

Niewątpliwym plusem biegania naturalnego jest wzmocnienie tych partii mięśni, które odciąża nam but z pełną amortyzacją. Dodatkowo, bieganie boso lub bieganie w obuwiu minimalistycznym, wymusza prawidłową postawę podczas biegu. Niemniej warto zauważyć, że nieużywane mięśnie mogą zastrajkować, gdy je zbyt brutalnie aktywujemy – mowa tu między innymi o rozcięgnie podeszwowym czy ścięgnie Achillesa. Dlatego warto zacząć od biegania na bardzo krótkich odcinakach, stopniowo zwiększając metraż. Celowo nie użyłem słowa kilometraż.  Dodatkowo powinniśmy ćwiczyć siłę i gibkość podczas zajęć ogólnorozwojowych.

 

3. Nie biegajmy po twardych nawierzchniach

W moim przekonaniu nie powinniśmy zaczynać przygody z bieganiem naturalnym od asfaltu czy kostki. Bieganie powoduje mikrouszkodzenia mięśni, a jeśli dojdzie do tego brak odpowiedniego przygotowania aparatu ruchu, nieodpowiednia technika biegu, to kontuzję mamy gotową.

 

4. Biegajmy w zróżnicowanym obuwiu  

Zmienne bodźce najlepiej stymulują rozwój. Ta zasada tyczy się nie tylko kwestii jednostek treningowych, ale także odnosi się do tego, w czym biegamy. Jeśli biegamy po chodnikach/asfalcie, to używajmy amortyzacji; jeśli po łące czy leśnych ścieżkach, to możemy używać butów minimalistycznych. Z tygodnia na tydzień możemy częściej trenować w obuwiu minimalistycznym. Ważne, żeby na początku naszej przygodny z bieganiem naturalnym stosować przynajmniej dwa typy obuwia i ograniczać dystanse pokonywane na twardych nawierzchniach w butach minimalistycznych.

 

5. Nie zmieniajmy na siłę techniki biegu

Jeśli biegamy z pięty i uważamy, że jest to nasza naturalna, a co więcej, efektywna metoda przemieszczania się, to nie kombinujmy. Większość biegaczy biega z pięty – nie ma przymusu lądowania na śródstopiu (zgodnie z zasadą naturalnego biegania). To, że większość biegaczy zawodowców biega ze śródstopia (mowa o krótkich i średnich dystansach), nie oznacza, że mamy się na nich wzorować. Maratonu nie pobiegniemy z przodostopia – przynajmniej nie cały dystans. Rumuńska biegaczka Gabriella Szabo biegała z palców (tak, nie pomyliłem się), ale kosztowało ją to lata ciężkiej pracy – zmianę  techniki biegu, trening poświęcony sprężystości kroku, budowanie siły i dynamiki. Nie jesteśmy zawodowcami. Bieganie ma nam sprawiać przyjemność. Dlatego biegajmy tak, jak nam wygodniej.


Statystyki:
Data dodania: 2017-10-04 08:30:26
Autor:

Adrian Zarzecki

Zapalony triathlonista reprezentujący SBR Sphinx Team, IRONMAN, trener pływania, miłośnik turystyki maratońskiej, bloger (www.trizarza.pl). Przygodę ze sportem zaczął w podstawówce od biegów przełajowych, na studiach biegał maratony...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.