Jak zachować równowagę między pracą a życiem rodzinnym?

oddychaj
kobieta z laptopem na kolanach

Jednym z najczęstszych problemów współczesnych ludzi jest brak równowagi między pracą a domem. Nie mamy czasu dla najbliższych, bo większość dnia spędzamy w pracy, spełniając oczekiwania szefów albo wypełniając domowe obowiązki. Robimy karierę, zarabiamy pieniądze, biegamy z odkurzaczem i na zakupy, ale nie wiemy, co dzieje się u naszych dzieci, czego potrzebuje nasz partner, a nawet czego sami potrzebujemy. Bo zwyczajnie nie mamy kiedy o tym pomyśleć. Najwyższy czas zatrzymać się na chwilę i zastanowić się, jak odzyskać równowagę.

Jest kilka zasad, których należy przestrzegać, aby nie dać się zwariować i zachować zdrowy dystans miedzy pracą a życiem rodzinnym.

 

Wyznaczaj limity

 

Przede wszystkim naucz się wyznaczać limity i mówić NIE. Zaakceptuj fakt, że nie możesz robić wszystkiego. To nie grzech odmówić, a słowo „nie” nie jest brzydkie. Masz pełne prawo powiedzieć szefowi, że nie przyjdziesz do pracy w niedzielę, jeśli nie jest to obowiązek służbowy. Jeśli raz na jakiś czas odpuścisz zmywanie podłóg w domu, to świat też się nie zawali. A czy dzieci naprawdę muszą mieć każdą zabawkę, jaką sobie wymyślą, w dodatku natychmiast? Ty też masz prawo do dnia dla siebie. Też masz swoje potrzeby, które musisz zaspokajać. Odmówienie dziecku nowej zabawki, która wcale nie jest mu potrzebna, może mieć wręcz pozytywny skutek, bo uczy je cieszyć się tym, co już ma. Warto wykorzystać okazję i wyjaśnić dziecku, że zamiast kolejnego gadżetu lepiej jest spędzić czas z rodziną. Bliskość i miłość między ludźmi jest większą wartością niż dobra materialne.

 

 

Zarządzaj czasem

 

Naucz się też zarządzania czasem. Rodziny funkcjonują najlepiej, gdy każdy wie, które zdarzenia są najważniejsze oraz co i kiedy ma robić. Niektóre rzeczy można planować codziennie, jak choćby zakupy, inne z tygodniowym lub miesięcznym wyprzedzeniem, np. wizyta u lekarza, wyjazd na wycieczkę czy imprezę urodzinową. To samo w pracy – jeśli masz opracowany plan dnia, wszystko idzie sprawniej. Zdążysz wtedy na każde spotkanie, nie zapomnisz zadzwonić do ważnego klienta i sporządzisz na czas raport dla szefa. Zdarzają się sytuacje nieoczekiwane, ale jeśli będziesz prowadzić kalendarz, to o wiele łatwiej będzie ci rozwiązać problem i dostosować do okoliczności.

 

 

Deleguj zadania

 

Zarówno w pracy, jak i w domu. Dlaczego? Bo jeśli będziesz robić wszystko, to już nie wystarczy ci czasu na życie prywatne, własne zajęcia, hobby czy zabawę. A to elementy niezbędne do zachowania zdrowia psychicznego. Nie przejmuj w pracy czyichś zadań i nie bierz dodatkowych od szefa, jeśli nie są obowiązkowe (tu wracamy do słowa „nie”). Jeśli jesteś szefem, pozwól wykazać się też pracownikom. Zasada „sam/a zrobię lepiej” spowoduje, że się zwyczajnie wykończysz i z niczym nie zdążysz. Inni też potrafią pracować. W domu podziel obowiązki między domowników. Jeśli praca podzielona jest na wszystkich, łatwiej będzie znaleźć czas na relaks i wspólną zabawę.

 

 

Bądź wyrozumiały

 

By zachować zdrowe relacje, trzeba umieć okazywać zrozumienie innym. Czasem rzeczywiście trzeba kogoś zastąpić w pracy, zostać dłużej, a czasem trzeba wybaczyć partnerowi, że nie może być w danej chwili w domu. Należy się wspierać i pomagać sobie oraz dziękować za okazane dobro. Nikt nie jest doskonały i zawsze można zrobić coś lepiej, ale tylko mając świadomość, że jest się kochanym, docenianym i potrzebnym oraz posiadając oparcie w najbliższych, możemy zachować równowagę i budować zdrowe relacje, zarówno w pracy, jak i w domu.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-04-12 08:47:09
Autor:

Elżbieta Ignacionek

Pracownik socjalny i kulturoznawca z wykształcenia, redaktorka i korektorka z zawodu. Z pasją zgłębia tajniki samorozwoju i redukcji stresu w życiu codziennym. W wolnym czasie zajmuje się wyrobem biżuterii i prowadzi zajęcia kreatywne dla dzieci.

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.