Jak się prawidłowo rozciągać?

ćwicz
rozciągająca się kobieta na powietrzu

Sport to zdrowie – wiele osób wypowiada te słowa z lekkim przekąsem. Dlaczego? Otóż decydując się na intensywne uprawianie sportu często narażamy się na ryzyko kontuzji. Czasem jest to nieodłączny element sportu, a czasem wina naszego zaniedbania lub nieprawidłowego wykonywania ćwiczeń. Warto pamiętać o tym, że rozciąganie również można wykonywać błędnie, co nie tylko nie daje odpowiednich efektów, ale także powoduje urazy.

 

Zasada nr 1 – zacznij od rozgrzewki!

Pierwszą zasadą, jaką należy kierować się podczas rozciągania, jest odpowiednie przygotowanie ciała do pracy, jaką będzie wykonywać. Rozpoczynając rozciąganie bez rozgrzewki narażamy się na powstanie urazów. Mięśnie dopiero po pobudzeniu do wysiłku stają się plastyczne i podatne na modelowanie. Rozgrzewka ma istotne znaczenie zwłaszcza w przypadku rozciągania traktowanego jako osobna jednostka treningowa. Jeśli natomiast stosujemy popularny rozkład treningu – rozgrzewka, trening właściwy, rozciąganie – zakładamy, że będziemy już wystarczająco rozgrzani zanim przystąpimy do stretchingu.

 

Zasada nr 2 – oddychaj

Podczas rozciągania – jak i podczas innych ćwiczeń – często zapominamy o oddechu. Tymczasem spokojny, równy oddech ułatwia skoncentrowanie się na wykonywanej czynności, uspokaja, odpręża, rozluźnia. W efekcie mięśnie łatwiej poddają się modelowaniu.

 

Zasada nr 3 – kontroluj ruchy

Bardzo istotne podczas rozciągania jest kontrolowanie ruchów. Wykonując różnego rodzaju ćwiczenia, angażujące poszczególne partie mięśni, należy w pełni panować nad stopniem pogłębiania pozycji. Zbyt mocne lub zbyt pospieszne wykonywanie ćwiczeń rozciągających może spowodować ból lub nawet skończyć się kontuzją – naciągnięciem lub naderwaniem mięśni. Rozciągając się, należy skupić się na napięciu mięśni, poczuć je i zapanować nad nim. Stopień rozciągnięcia można zwiększyć dopiero po uzyskaniu kontroli nad mięśniami i świadomym rozluźnieniu ich w danej pozycji. Zdecydowanie nie warto pogłębiać pozycji na siłę, do granic możliwości. Nie przełoży się to na pożądany efekt, jakim są elastyczne, sprężyste mięśnie, a raczej odwrotnie – zmniejszy naszą gibkość z powodu bólu i podświadomego lęku przed urazem.

 

Zasada nr 4 – rozciągaj się regularnie

Rozciąganie, podobnie jak wszystkie inne ćwiczenia, należy wykonywać regularnie. Dopiero wtedy możemy liczyć na widoczne efekty. Najlepsze rezultaty uzyskamy rozciągając się regularnie, a nie sporadycznie i intensywnie.

 

Rozciąganie jest bardzo istotnym elementem uzupełniającym każdego rodzaju treningu. Warto pamiętać o kilku zasadach – rozgrzewce, oddychaniu, kontrolowaniu ruchów i regularności, dzięki którym ćwiczenia przyniosą pożądany efekt bez ryzyka kontuzji.

 


Statystyki:
Data dodania: 2018-01-10 08:36:13
Autor:

Róża Paszkowska

Dziennikarka, wspinaczka, podróżniczka, instruktorka wspinaczki sportowej (Szkoła Wspinania Climb Up). Absolwentka Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim. Każdą wolną chwilę poświęca na rozwój swoich pasji, doskonalenie...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.