Jak dobrać buty do biegania

ćwicz
buty do biegania - wiązanie buta

Bieg jest najbardziej naturalnym ruchem człowieka. Nasi przodkowie poruszali się biegiem. Z upływem lat, gdy człowiek zaczął prowadzić bardziej osiadły tryb życia, genetyczne predyspozycje  do biegania zaczęły zanikać. Najbardziej widoczne jest to w budowie ciała. Mieszkańcy Starego Kontynentu najbardziej zgnuśnieli w konsumpcyjnym bezruchu. Bieda jest wrogiem bezruchu. Kenijczycy prowadzą nadal tryb życia jak przed setkami lat. Małe dzieci pokonują codziennie dziesiątki kilometrów biegiem do szkoły. Bieganie jest towarem eksportowym wielu krajów Afryki.

Jednak czasy biegania na bosaka dawno minęły. Nawet afrykańscy biegacze nie mogą obejść się bez butów. Dwukrotny mistrz olimpijski Abele Bikila był ostatnim bosonogim bohaterem maratońskich tras, choć wielu stara się go naśladować, z bolesnym skutkiem, i dzisiaj.

Jakie zatem buty do biegania wybrać? Przeglądając ofertę producentów, można dostać zawrotu głowy. Nie tylko panie kierują się kolorem i „linią stylistyczną” butów. Estetyczne emocje przeważają bardzo często nad rozsądkiem. Dobrane kolorystycznie buty do podarowanej na imieniny koszulki nie zawsze wyjdą na zdrowie. Buty do biegania to nie lakierki na sylwestrowe szaleństwo. Źle wybrane buty, możesz być pewien, to nie tylko bolesne doświadczenia, ale także straty finansowe. Na leczenie kontuzji wydasz, wierz mi, więcej niż kilkaset złotych i stracisz mnóstwo czasu. Nie tylko. Przymusowy przestój pozbawi ciebie przyjemności startowania w zawodach. Jak temu zapobiec?

Zanim wybierzesz się do specjalistycznego sklepu dla biegaczy, najpierw zapoznaj się z kilkoma prawidłami o anatomii i tym, co dzieje się z twoim ciałem, gdy biegniesz.

 

 

Trochę o anatomii w kontekście butów do biegania

Ciało w naturalny sposób niweluje nacisk w trakcie biegania poprzez podkręcanie stopy (pronację) zaraz po uderzeniu jej o podłoże. Jednak zbyt duża lub zbyt mała, pronacja może powodować kontuzje. Określony rodzaj pronacji jest nam dany i nie można go zmienić. Można jednak dobrać sobie odpowiednie dla naszego rodzaju pronacji obuwie. Są trzy sposoby na określenie swojej pronacji: identyfikacja sklepienia stopy (zobacz: „Test na mokro” znajdujący się poniżej), przyjrzenie się starej parze butów, aby zobaczyć, w których miejscach są najbardziej znoszone, lub fachowa porada specjalisty.

Kiedy stopa ulega podpronacji, nie zawija się dostatecznie do wewnątrz po tym, jak zewnętrzna strona pięty ląduje na ziemi. W konsekwencji cały nacisk skumulowany jest na zewnętrznej stronie stopy. Tak przeważnie biegają panie i panowie, którzy nie mieli dotąd styczności z systematycznym bieganiem. W rezultacie stopa i kostka mają problemy z ustabilizowaniem ciała, a uderzenie nie jest dostatecznie absorbowane. Powoduje to większy nacisk na niższą część kończyny. Wysokie sklepienie stopy i ślady starcia na zewnętrznych krawędziach podeszwy buta to klasyczne cechy podpronatorów. Najbardziej będą cierpiały twoje mięśnie piszczelowe. Musisz uważać na duże prawdopodobieństwo kontuzji bioder i kręgosłupa.

U większości biegaczy zewnętrzna strona pięty ląduje pierwsza, a potem reszta stopy skręca do wewnątrz o około 15 stopni, aby zetknąć się z podłożem. Ruch ten rozkłada nacisk równomiernie i ustawia stopę tak, aby się efektywnie odepchnęła. Ten stopień pronacji jest powiązany z normalnym (pod względem anatomicznym) sklepieniem stopy, która najbardziej pracuje na pięcie i śródstopiu. Nie przejmuj się jednak nie każdy musi być idealny jak w podręczniku.

W tym typie pronacji stopa zwija się do wnętrza o więcej stopni niż tych 15 idealnych. W końcowej fazie kroku duży paluch stopy musi wykonać największą pracę, aby odbić się od podłoża. Jeżeli twoje obuwie jest znoszone na pięcie oraz od wewnętrznej strony podeszwy, a test na mokro wykazał, że masz płaskostopie, najprawdopodobniej jesteś nadpronatorem. Czy wiesz, że wielu afrykańskich biegaczy ma „platfusa”? Dzięki temu mają mocniejsze stopy i tzw. podstawę. Tylko w czasach Szwejka płaskostopie było wstydliwą przypadłością mężczyzn, która eliminowała z piechoty.

 

Test na mokro:

Zanurz stopę w wodzie i zrób mokry odcisk na brązowym papierze i porównaj ze wzorcami poniżej;

  • Niskie sklepienie/szeroki ślad stopy – występuje często u biegaczy z tendencją do nadpronacji. Powinni oni nosić obuwie kontrolujące ruch stopy lub stabilizujące.
  • Biegacze z normalnym sklepieniem prezentują zwykły typ pronacji. Mogą nosić dowolny rodzaj obuwia, w zależności od masy ciała. Jednak jeśli ważysz ponad 80 kilogramów, to nie funduj sobie „startówek”. Najlepszym rozwiązaniem będzie obuwie „półstartowe”, na solidnej podeszwie.
  • Wysokie sklepienie/wąski ślad stopy występuje u osób, które nie pronują wystarczająco mocno. Dla tych biegaczy najlepsze jest obuwie neutralne z amortyzacją.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-10-12 08:51:11
Autor:

Przemysław Walewski

Maratończyk, dziennikarz prasowy i telewizyjny. Redaktor naczelny Portalu WSZYSTKOOBIEGANIU.PL. Był korespondentem wojennym. Publikuje m.in. w magazynach Runner's World i Tri Tour oraz prowadzi stałą kolumnę w Polska The Times Głos...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.