Fakty i mity o źródłach składników odżywczych

jedz
składniki odżywcze

Szybki i łatwy dostęp do wszelkiego rodzaju informacji oraz wzrastająca świadomość konsumentów dotycząca zdrowego stylu życia sprawiają, że stajemy się coraz bardziej dociekliwi. Niektórzy wierzą w informacje przeczytane np. w Internecie, a inni czują potrzebę, aby je sprawdzić. W wielu dziedzinach naukowych, w tym również w dietetyce, powstają mity, których weryfikacja bywa czasem bardzo trudna. Powszechne opinie dotyczące zawartości składników odżywczych w produktach często mają w sobie ziarno prawdy, jednak wymagają weryfikacji. Ponadto należy zwracać uwagę na formę chemiczną i związki towarzyszące, ponieważ bezwzględna zawartość danego składnika nie zawsze jest odpowiednim wyznacznikiem wartości odżywczej produktu. Przyjrzyjmy się więc popularnym opiniom na temat zawartości składników odżywczych w produktach.

 

Witamina C w cytrusach

Cytrusy zawierają duże ilości witaminy C, jednak nie są jej najbogatszym źródłem. W Polsce w tej kategorii wygrywa owoc dzikiej róży, którego nie spożywa się jednak w większych ilościach, odpowiadających np. jednej dużej pomarańczy. Ponadto konieczna jest chociażby minimalna obróbka tego owocu, która zawsze powoduje zniszczenie pewnych ilości witaminy C. Innymi źródłami tej witaminy są: czarna porzeczka, papryka, kalarepa, kalafior, warzywa kapustne, głównie brukselka, kapusta czerwona i włoska. Niezwykle bogate w tę witaminę są także chrzan i natka pietruszki. Jednorazowo są one spożywane w niewielkich ilościach, jednak regularne dodawanie ich do potraw znacząco podwyższa zawartość witaminy C w diecie. W Polsce bardzo dobrym jej źródłem są ziemniaki, które mimo niskiej zawartości tego składnika (ok. 14 mg/100 g), są spożywane w wystarczającej ilości, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie.

 

Apetyt na czekoladę a niedobór magnezu

Istnieje opinia, że jeśli mamy ochotę na czekoladę, to prawdopodobnie w naszym organizmie brakuje zawartego w niej magnezu. Warto wtedy zastanowić się, czy mamy również apetyt na kaszę gryczaną, która zawiera dużo więcej tego pierwiastka? Wśród przetworów zbożowych najbogatsze w magnez są produkty jak najmniej przetworzone, wytwarzane z mąki razowej bądź typu graham. Warzywa i owoce również są bogatymi źródłami magnezu, jednak zawierają mniejsze ilości tego pierwiastka niż produkty zbożowe. Warto pamiętać, że magnez jest składnikiem zielonego barwnika roślin – chlorofilu. Bogate w ten pierwiastek są m.in.: szpinak, groch, fasola biała, natka pietruszki, soczewica. Dobrym źródłem magnezu są orzechy i nasiona oraz owoce suszone, które mogą być o wiele zdrowszą przekąską niż czekolada. Jeśli jednak nasz wybór pada na słodki przysmak, lepiej zdecydujmy się na czekoladę gorzką, która zawiera najwięcej magnezu. Dobrym wyborem jest także naturalne kakao.

 

 

Wątróbka jest dobrym źródłem witaminy A

Wątroba faktycznie zawiera duże ilości witaminy A, jednak zarówno u człowieka, jak i u zwierząt, organ ten pełni funkcje detoksykacyjne i gromadzi wiele szkodliwych substancji, mogących wywierać negatywny efekt na zdrowie przy zbyt częstym spożywaniu wątróbki. Zawartość witaminy A w wątrobie jest ogromna, w związku z czym uważa się, iż jest to jedyne źródło pokarmowe dające możliwość przedawkowania witaminy bez stosowania suplementów diety. Konsumpcja wątróbki może być niebezpieczna dla kobiet ciężarnych, ponieważ nadmierna podaż witaminy A ma działanie teratogenne i stwarza ryzyko wad u płodu. Bezpieczniejsze jest spożywanie owoców i warzyw bogatych w β-karoten, który w organizmie może być łatwo przekształcany do aktywnej formy witaminy A, a jego nadmiar jest wydalany. Cennym źródłem witaminy A są również jaja i masło.

 

Piwo jako źródło witamin z grupy B

Jest to niejako prawda, gdyż ten chmielowy napój alkoholowy dostarcza pewnych ilości witamin: B1, B2, PP oraz B6, jednak zdecydowanie nie może stanowić ich źródła w diecie! Negatywny wpływ alkoholu na organizm istotnie przewyższa korzyści, jakie daje spożywanie piwa ze względu na zawarte w nim witaminy. Ponadto warto zwrócić uwagę na fakt, iż u osób cierpiących na alkoholizm występują rozmaite niedobory. Wyjątkowo charakterystyczne są wśród nich objawy niedoboru witaminy B1 (tiaminy). Źródłem witamin z grupy B w codziennej diecie powinny być produkty zbożowe, mięso, ryby, jaja, produkty mleczne.

 

Szpinak i marchew jako źródło żelaza

Opinia, że szpinak i marchew są dobrymi źródłami żelaza, istnieje od wielu lat, a myśl o zjedzeniu szpinakowej papki spędza sen z powiek wielu przedszkolakom. Najlepszym źródłem żelaza są jednak produkty pochodzenia zwierzęcego, które zawierają ten pierwiastek w postaci hemowej (czyli takiej, jaka występuje w krwinkach czerwonych). Aby dostarczyć organizmowi odpowiednich ilości żelaza, zalecane jest więc spożywanie ryb i mięsa. Przyswajalność żelaza hemowego sięga 20%, natomiast niehemowego (pochodzącego z produktów roślinnych) jedynie od 1% (szpinak) do 5% (chleb pszenny). Jaja, mimo iż są produktem pochodzenia zwierzęcego, zawierają żelazo niehemowe, ponieważ nie pochodzi ono z hemoglobiny ani mioglobiny. Na przyswajanie żelaza negatywny wpływ mają fityniany, fosforany (zawarte np. w żółtku jaja), szczawiany (obecne np. w szpinaku), teina (zawarta głównie w herbacie), kofeina (obecna np. w kawie), białko roślinne, nadmiar tłuszczu oraz błonnika pokarmowego. Widać więc, że substancje towarzyszące związkom żelaza, np. w szpinaku mają negatywny wpływ na wchłanianie tego pierwiastka. Marchew zawiera dużo mniej żelaza niż szpinak i także nie jest dobrym źródłem tego składnika. Owoce i warzywa powinny jednak zajmować stałe miejsce na dziecięcym talerzu, ponieważ zawierają wiele witamin, błonnik pokarmowy oraz przeciwutleniacze.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-07-10 08:54:24
Autor:

Jagoda Krüger

Absolwentka studiów licencjackich i magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Uczestniczy w licznych konferencjach związanych z tematyką dietetyki, żywienia oraz sportu. Nieustannie poszerza swoją wiedzę,...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.