Crossfit - ćwiczenia dla każdego?

ćwicz
kobieta ćwicząca na siłowni

CrossFit jest programem treningu siłowego i kondycyjnego. Opiera się na 3 głównych filarach: sile, wytrzymałości oraz gimnastyce. Połączenie tych składowych prowadzi do osiągnięcia ogólnie rozumianej sprawności i rozwoju 10 podstawowych cech: siły, wytrzymałości, kondycji, dokładności, gibkości, zwinności, koordynacji i równowagi oraz szybkości i mocy.

 

 

Za twórcę CrossFitu uznaje się Grega Glassmana, który początkowo tę jednostkę treningową wykorzystywał przy szkoleniu oddziałów amerykańskich marines, strażaków oraz policjantów. Jest to stosunkowo nowa dyscyplina sportowa, jej początki datuje się na rok 1995, jednak dopiero po roku 2000 zaczęła zyskiwać na popularności, głównie wśród mieszkańców USA.

Trening CrossFit opiera się na bardzo intensywnej i stosunkowo krótkiej jednostce treningowej, tak zwanym WOD (Workout of the Day) trwającym zazwyczaj od 5 do 30 minut.  Trening ten polega na wykonywaniu określonej sekwencji ćwiczeń,  które mobilizują wiele partii mięśniowych jednocześnie. Crossfit określany jest mianem treningu funkcjonalnego, który zależnie od intensywności łączy w sobie zarówno trening oporowy jak i aerobowy. Duża różnorodność tej dyscypliny sportu wpływa pozytywnie na wzrost wydolności tlenowej oraz przyrost tkanki mięśniowej,  przy jednoczesnej redukcji tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia wykorzystywane w treningu CrossFit są to między innymi:

  • podnoszenie ciężarów
  • typowe ćwiczenia trójboju siłowego (martwy ciąg, wyciskanie, przysiady)
  • wiosłowanie, pływanie, bieganie
  • ćwiczenia gimnastyczne

 

Crossfit jest sportem wywołującym duże obciążenie na organizmie. Mimo powszechnej opinii o tym, że CrossFit jest odpowiednim treningiem dla każdego, specjaliści zalecają zachowanie ostrożności przy stawianiu pierwszych kroków w tym intensywnie surwiwalowym świecie. Szczególną ostrożność i umiar powinny zachować osoby odznaczające się pogorszonym stanem zdrowia, przechodzące kontuzję lub niewytrenowane. Osoby rozpoczynające swoją przygodę z crossfitem w celu pozbycia się zbędnych kilogramów, powinny pamiętać, że przy procesach spalania tkanki tłuszczowej większe znaczenie od ekstremalnej intensywności ćwiczeń, ma czas trwania jednostki treningowej.

 

Żywienie w crossficie

Twórcy programu treningowego CrossFit rekomendują stosowanie diety paleolitycznej połączonej z zasadami diety strefowej. Dieta paleololityczna nazywana jest dietą przodków i opiera się na nieprzetworzonych produktach, warzywach, owocach, jajach, rybach i mięsie. Wyklucza spożywanie produktów zbożowych, cukru i rafinowanych olejów, a czasami również nabiału i roślin strączkowych. Zwolennicy tego sposobu żywienia powinni jednak pamietać, że dieta w okresie paleolitycznym nie była jednakowa we wszystkich rejonach zamieszkiwanych przez człowieka, zależała od szerokości geograficznej i zmian klimatycznych występujących w tamtym okresie. Ciężko więc z pełną powagą odnosić się do założeń entuzjastów, których głównym wytłumaczeniem dla stosowania owej diety jest „powrót do korzeni”.

Głównym celem stosowania diety strefowej jest utrzymanie poziomu insuliny w stanie całkowitej równowagi. Dr Barry Spears, który jest twórcą tej metody żywienia, opiera się na tezie, twierdzącej, że poziom insuliny można kontrolować za pomocą odpowiedniego zbilansowania spożywanego białka, węglowodanów i tłuszczy. W swoim programie żywieniowym zaleca dostarczanie w każdym posiłku energii w 30 % pochodzącej z białek, 30 % z tłuszczy oraz 40 % z węglowodanów. Trzeba zaznaczyć, że ten sposób odżywiania wywołuje wiele kontrowersji i jest różny od rekomendacji American Dietetic Association oraz innych szanowanych stowarzyszeń, skupiających wielu specjalistów z dziedziny dietetyki. Na szczególną uwagę zasługuje niskie spożycie węglowodanów, które są głównym substratem energetycznym, pozwalającym na wysoką wydajność podczas wysokointensywnych programów treningowych w tym również crossfitu.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-08-09 07:39:25
Autor:

Magdalena Ziółkowska

Na codzień studentka ostatniego semestru dietetyki na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, na którym bronić będzie dyplom  opisujący żywienie w sporcie. Dzień zaczyna od kubka kawy, dzięki któremu grawitacja w okolicach...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.