Co daje uważne jedzenie?

jedz
jedzenie - pomidor koktajlowy wraz z małym płatkiem sałaty nabite na widelec

Czy często zdarza Ci się nie jeść śniadania a co najwyżej po drodze do pracy, w pośpiechu wypijasz kawę z papierowego kubka? W ciągu dnia jesz coś szybko stukając jednym palcem w klawiaturę a wieczorem, zamiast w spokoju delektować się posiłkiem, bezmyślnie pochłaniasz połowę zawartości lodówki, przy okazji oglądając ulubiony serial? A potem dziwisz się, że przybywa Ci kilogramów, albo borykasz się z problemami gastrycznymi, twoja cera straciła blask, a dodatkowo brakuje ci energii, jesteś poddenerwowana i zmęczona?

Nie tylko to, co zjadasz, ale też sposób, w jaki się odżywiasz może wpływać na Twoje zdrowie i samopoczucie. Wiele badań wykazuje, że uważne i powolniejsze jedzenie może przyczynić się do spadku wagi, dodać energii i radości z życia. Warto spróbować przełączyć się na wolniejsze obroty.

 

Mindful Eating

Uważne jedzenie (Mindful Eating) to nic innego jak świadome jedzenie w skupieniu, celebracja spożywanego posiłku. Nie jest to dieta, ale inne podejście do odżywiania, nie tyle metoda odchudzająca, co styl życia. Koncepcja uważnego jedzenia wywodzi się z buddyzmu i została zaadaptowana przez psychologów prowadzących badania nad stresem i depresją. Jest ona częścią praktyki mindfulness - zwanej po polsku uważnością. Mindfulness to metoda wykorzystywana w psychologii do redukcji stresu, zwiększenia koncentracji, dobrego samopoczucia oraz do poprawy i profilaktyki zdrowia w wielu chorobach takich jak schorzenia serca, zaburzenia neurologiczne czy psychosomatyczne. 

Jedząc uważnie nauczysz się też prawidłowo rozróżniać głód i sytość i zapomnisz o ssaniu w żołądku, kompulsywnym jedzeniu, nadwadze i obżarstwie. Dzięki skupianiu się na jedzeniu kubki smakowe na nowo wyczuwają naturalne smaki, przez co np. słodycze nagle stają się za słodkie. Praktykując uważne jedzenie schudniesz lub przytyjesz, w zależności, czego potrzebujesz, będziesz spokojniejsza i bardziej skupiona.

Więcej o uważnym jedzeniu możesz dowiedzieć się uczestnicząc w specjalnych grupach i warsztatach, ale podstawowe zasady możesz wprowadzić w życie już dziś i sprawdzić, jak dzięki temu poprawia się Twoja waga, masz więcej energii i lepiej się czujesz:

 

Jedz wolniej

Usiądź spokojnie do posiłku, nie jedz na stojąco, a tym bardziej w biegu czy prowadząc samochód. Zauważ to, co masz na talerzu. Powolniejsze jedzenie umożliwia zauważenie momentu, w którym czujesz się nasycona. Zdaniem naukowców, mózg człowieka potrzebuje około 15 minut, aby dotarł do niego sygnał, że organizm już nie jest głodny. Ponadto przeżuwając jedzenie dłużej niż zazwyczaj ułatwiasz jego trawienie. Przeżuwanie powoduje wydzielanie śliny i enzymów niezbędnych do prawidłowego trawienia. Niektórych produktów np. pełnego pieczywa, nie będziesz w stanie poprawnie strawić, a tym samym pozyskać z nich wszystkich odżywczych składników, jeśli odpowiednio długo ich nie pogryziesz.

 

Celebruj posiłek w ciszy i spokoju.

Jedzenie w ciszy pozwala bardziej skupić się na posiłku, wyłącz telefon, telewizor, radio, komputer, niech nic Ci nie przeszkadza. Skupiając się na jedzeniu zjesz mniej, łatwiej też odczytasz sygnały płynące z Twojego ciała. Zastanów się, czy jesz, bo jesteś głodny, czy traktujesz jedzenie, jako kolejną rozrywkę czy łatwo dostępny poprawiasz nastroju?

Uważne jedzenie pozwoli Tobie cieszyć się posiłkiem, odkryje przed Tobą nowe smaki, sprawi, iż zaprzyjaźnisz się ze swoim ciałem, by w rezultacie cieszyć się zdrowiem i wymarzoną wagą. Warto spróbować już dziś.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-11-09 08:50:40
Autor:

Joanna Nogaj

Psycholog, certyfikowany nauczyciel MBSR (tj. Redukcji Stresu Opartej na Uważności/mindfulness), nauczyciel medytacji mindfulness. Autorka książki "ODstresOWNIK. Mała Księga Spokoju." wydanej w 2016 r przez Publicat. "Prowadzę...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.