7 rodzajów medytacji

oddychaj
krąg narysowany na piasku, na plaży

Od czasów starożytnych medytacja była powszechną praktyką w buddyzmie, hinduizmie czy islamie. Dziś praktykowana jest na całym świecie i przez każdego, kto chce, niezależnie od wyznania, pochodzenia, płci czy wieku. Traktowana jest jako forma zbliżenia się do Boga duchowo, ale też jako metoda leczenia, dbania o zdrowie psychiczne, fizyczne.

Medytacja ma za zadanie oczyścić umysł za pomocą kontrolowanego oddychania, pod kierunkiem trenera, przy pomocy muzyki medytacyjnej, a nawet w różnych pozycjach ciała. Służy do „regulowania” umysłu, co z kolei umożliwia organizmowi samoregulację.

 

1.      Medytacja uważności i medytacja koncentracji

Rodzajów medytacji jest kilka. Dwa główne nurty to medytacja uważności i medytacja koncentracji. Pierwsza, mówiąc w skrócie, uczy widzieć świat takim, jaki jest, polega na obserwacji przepływających swobodnie myśli i pozbywaniu się iluzji, jakie tworzy nasz umysł. Medytacja koncentracji natomiast uczy skupienia się na jednej myśli, rozwija umiejętność dłuższego utrzymania uwagi.

 

2.      Medytacja oddechowa

Jednym z najbardziej popularnych rodzajów medytacji jest medytacja oddechowa. W tej technice oddychasz, obserwując, jak powietrze rozchodzi się po całym ciele. Pomocne jest liczenie przy wdechu i przy wydechu  do określonej liczby. Zmusza to do długiego i zrównoważonego oddychania i służy kilku celom. Po pierwsze, kieruje uwagę na oddech i minimalizuje zakłócenia. Po drugie, długie regularne oddechy obniżają tętno, a po trzecie pomagają się zrelaksować. Warto zauważyć, że określone techniki oddechowe stosowane są też w każdym rodzaju medytacji.

 

 

3.      Mantra

Dobrze znanym rodzajem medytacji jest mantra. Polega na wybraniu określonego dźwięku, np. popularnego „om”, który powtarzany wielokrotnie w trakcie medytacji pomaga w skoncentrowaniu się i zapanowaniu nad umysłem. W medytacji bowiem bardzo ważne jest skupienie się, a nie gonitwa myśli czy myślenie bezwiedne. Skoncentrowanie się na dźwięku pozwala kontrolować myśli.

 

4.      Wizualizacja

Jedną z form medytacji jest też wizualizacja. Charakteryzuje się tworzeniem relaksujących obrazów mentalnych. Wykorzystuje się w niej wszystkie zmysły, wyobrażając sobie np. morze, wodospad, las, wsłuchujesz się w szum fal lub liści, czujesz zapachy przyrody, dotyk wiatru, smak wody itd. Można też wykorzystać ścieżki dźwiękowe ułatwiające wyobrażenie sobie konkretnych miejsc, np. z szumem fal oceanu albo deszczu. Wizualizować można też stan zdrowia, jeśli chce się wyleczyć z jakiejś choroby, albo oczyścić ze złej energii, zastępując negatywne myśli pozytywnymi. Wszystko zależy od ukierunkowania obrazów.

 

5.      Medytacja w ruchu

Jest jeszcze medytacja w ruchu, która polega na koncentrowaniu się na ruchach ciała, stawianych krokach, wymachach rąk itp. W połączeniu z kontrolą oddechu pozwala skupić rozproszone myśli. Niektórzy ludzie w ten sposób łączą jogę z medytacją. Ale można też medytować statycznie, pasywnie. Taka forma medytacji pozwala umysłowi odpocząć, wyciszyć się i często prowadzi do marzeń i snu. Może być bardzo pomocna dla osób cierpiących na bezsenność.

 

6.      Medytacja religijna

Można też medytować, by zbliżyć się do Boga, to tzw. medytacja religijna. Dzięki niej intensywniej skupisz się na Słowie Bożym i jego przesłaniu odnoszącym się do życia codziennego.

 

7.      Medytacja współczucia

Dla osób mniej religijnych odpowiednia może być medytacja współczucia, która uczy samoobserwacji w odniesieniu do sposobu postrzegania innych ludzi i kierowanych przez nas wobec nich emocji. Uczy miłości, altruizmu, współczucia, radości, optymizmu, wdzięczności itd.

 

Oczywiście zagłębiając się bardziej w temat, znajdziemy jeszcze szereg innych rodzajów i technik medytacji, może mniej znanych, ale równie skutecznych. To kwestia indywidualna, którą wybierzesz. Jeśli jesteś wzrokowcem, prawdopodobnie lepiej będzie ci medytować wizualizując, a jeśli jesteś kinetykiem – przypadnie ci zapewne do gustu medytacja uważności lub oddechowa. Słuchowiec natomiast odnajdzie się być może w praktykowaniu mantry. Najlepiej jest jednak dokładniej zapoznać się z każdym rodzajem medytacji, spróbować tej, która najbardziej ci się spodoba i wybrać najlepszą dla ciebie.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-04-19 09:06:37
Autor:

Elżbieta Ignacionek

Pracownik socjalny i kulturoznawca z wykształcenia, redaktorka i korektorka z zawodu. Z pasją zgłębia tajniki samorozwoju i redukcji stresu w życiu codziennym. W wolnym czasie zajmuje się wyrobem biżuterii i prowadzi zajęcia kreatywne dla dzieci.

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.