5 sposobów na wzbudzenie pozytywnych emocji

żyj
park z jeziorem oraz mostkiem

Zły dzień można mieć z wielu powodów. Nie ma znaczenia, jak bardzo się starasz, i tak masz wrażenie, że cały świat sprzymierzył się przeciwko tobie. Jesteś sfrustrowany, a przez narastający stres nie potrafisz się skupić. Jak zmienić sposób myślenia na korzystniejszy oraz wprowadzić spokój jeszcze tego samego dnia, nie czekając na „lepsze jutro”? 

 

1. Odwiedź kwiaciarnię

Kwiaty to coś więcej niż tylko prezent lub dekoracja. Poprzez różnorodność kolorów i zapachów emitują dobrą energię i wzbudzają optymistyczne nastawienie. Zgodnie z badaniami[1] przeprowadzonymi przez naukowców z Uniwersytetu Harvarda oraz Massachusetts General Hospital kwiaty mogą natychmiast poprawić nastrój danej osoby, zwłaszcza w godzinach porannych. Uczestnicy badania wykazywali nie tylko spadek niepokoju, ale także wzrost poziomu współczucia, radości i energii. 

2. Wybierz naturę

Jak wykazały badania[2] z 2013 roku, tereny zielone sprawiają, że czujemy się bezpieczniej, łatwiej się relaksujemy, poprawiamy swój nastrój, a nawet możemy przejść w stan medytacji. Już 20-minutowy spacer po parku pomaga zmniejszyć stres i poprawiać koncentrację. Przynosi ulgę zmęczonemu mózgowi i pomaga wyrównać naturalny rytm.

 

3. Otocz się żółtym kolorem

Gdy masz zły dzień, otaczaj się żółtym kolorem. Może to być żółta bluzka, żółte elementy biżuterii albo chociaż żółty długopis. Naukowcy twierdzą bowiem, że żółty to kolor optymizmu[3]. Najprawdopodobniej jest to związane z tym, że kojarzony jest ze słońcem, a ekspozycja na światło słoneczne zwiększa pozytywny nastrój i obniża ryzyko zachorowania na depresję. Żółty kolor może zwiększyć pozytywną energię nawet u osób, które na co dzień nie wykazują zbyt pogodnego usposobienia.

 

4. Zrób notatki

Pisanie pozwala oczyścić umysł i spojrzeć na dany problem z dystansu. Gdy zapisujemy swoje uczucia, frustracje na papierze, a najlepiej pisząc w osobie trzeciej, umieszczamy rzeczy w innej perspektywie i z takowej też patrzymy. W ten sposób łatwiej jest wejść w rolę obserwatora i dostrzec różne rozwiązania, które nam umykają, bo są przesłonione przez odczuwane emocje.

Badania[4] potwierdzają, że pisanie o swoich uczuciach może zmniejszyć smutek, złość i ból, negatywne emocje słabną i tracą swoją siłę oddziaływania. Natomiast pisanie o tym, za co jesteśmy wdzięczni, pomaga uświadomić sobie, co jest dobre, docenić korzyści, budować optymizm i skupić się na  pozytywnych aspektach życia.  

 

5. Włącz muzykę

O walorach muzykoterapii słyszał chyba każdy. Odpowiednio dobrana sprawia, że w naszym organizmie uwalnia się dopamina, która sprawia, że czujemy przypływ szczęścia i pozytywnej energii. Nawet duże zdenerwowanie jesteśmy w stanie opanować, gdy słyszymy naszą ulubioną melodię. Naszą podatność na wpływ muzyki, rytmu, udowadniają badania[5], które wykazują, że w zależności od rodzaju słuchanej muzyki możemy odczuwać smutek, nostalgię, radość, szczęście, i tak np. heavy metal wzmacnia pozytywne emocje i sprawia, że słuchacz zaczyna odczuwać większą chęć do działania.

Nie poddawajmy się więc, gdy dopada nas zły nastrój i wszystko idzie nie tak. Wystarczy bowiem drobna sztuczka i możemy znacznie zmniejszyć intensywność negatywnych emocji, wprowadzając spokój w plan swojego dnia. Weź swoje niekorzystne myśli w garść oraz sam kontroluj, co czujesz.

 

 


[1] http://www.prnewswire.com/news-releases/harvard-research-shows-flowers-are-the-perfect-pick-me-up-to-boost-morning-moods-58695972.html

[2] https://www.gwern.net/docs/nature/2013-alcock.pdf

[3] http://bmcmedresmethodol.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2288-10-12

[4] http://newsroom.ucla.edu/releases/Putting-Feelings-Into-Words-Produces-8047

[5] http://munews.missouri.edu/news-releases/2013/0514-trying-to-be-happier-works-when-listening-to-upbeat-music-according-to-mu-research


Statystyki:
Data dodania: 2017-10-19 08:34:50
Autor:

Elżbieta Ignacionek

Pracownik socjalny i kulturoznawca z wykształcenia, redaktorka i korektorka z zawodu. Z pasją zgłębia tajniki samorozwoju i redukcji stresu w życiu codziennym. W wolnym czasie zajmuje się wyrobem biżuterii i prowadzi zajęcia kreatywne dla dzieci.

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.