5 najważniejszych trendów dietetycznych w 2017 r.

jedz
trendy dietetyczne

Czasopismo The Sydney Morning Herald zaprezentowało 5 najważniejszych trendów dietetycznych, które w bieżącym roku będą miały rosnący wpływ na nasz sposób żywienia. Australijski rynek spożywczy różni się oczywiście od naszego, polskiego, jednak omówione poniżej trendy przyjęły się i stają się coraz popularniejsze również u nas. Oto one:

 

1. Żywność bezmięsna

Jest to oczywiście wspaniała informacja dla wegetarian i wegan. Zapotrzebowanie na produkty bezmięsne rośnie, ze względu na aspekty ekologiczne, zdrowotne oraz ideologiczne. Coraz więcej mówi się o negatywnym wpływie na zdrowie zbyt dużych ilości spożywanego mięsa. Na rynku i w restauracjach będzie w związku z tym dostępnych coraz więcej smacznych i ciekawych zamienników mięsnych produktów spożywczych, przeznaczonych nie tylko dla wegan i wegetarian. Trend ten wynika m.in. z faktu, że światowy popyt na mięso i produkty mięsne stale rośnie, a podaż nie jest w stanie nadążyć za tymi wymaganiami. W Polsce zainteresowanie żywnością wegańską i wegetariańską zwiększa się z roku na rok.

 

 

2. Żywność funkcjonalna

Jeden z najsilniejszych trendów ostatnich lat. Konsumenci coraz częściej szukają produktów, które wykazują korzystne dla zdrowia właściwości. Żywność funkcjonalna to taka, która dostarcza określonych składników odżywczych oraz wpływa na funkcje organizmu, poprawę stanu zdrowia i samopoczucia, spowolnienie procesów starzenia, wzmocnienie odporności czy zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych. Do żywności funkcjonalnej należą przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego, które zawierają m.in.:

  • Błonnik pokarmowy, wspomagający pracę jelit, przeciwdziałający zaparciom, zmniejszający ryzyko chorób nowotworowych,
  • Probiotyki – bakterie probiotyczne wykazują działanie przeciwdziałające zaparciom, zapobiegają kolonizacji patogennych bakterii w jelitach,
  • Prebiotyki – stymulują rozwój prawidłowej flory jelit,
  • Witaminy – są niezbędne do zachowania zdrowia oraz prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych,
  • Składniki mineralne – wpływają na prawidłowy wzrost i funkcjonowanie organizmu,
  • Polifenole – związki bioaktywne o właściwościach przeciwutleniających,
  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – zapobiegają powstawaniu zakrzepów naczyniowych, obniżają poziom cholesterolu we krwi, zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu.

 

 

3. Souping

Jeszcze rok temu bardzo modne było oczyszczanie organizmu za pomocą świeżo przygotowywanych soków owocowych i warzywnych (tzw. juicing). W tym roku popularnym trendem staje się z kolei „souping”, czyli spożywanie odżywczych, zdrowych oraz łatwych w trawieniu zup. Jest to dużo bardziej wszechstronna metoda oczyszczania – do wyboru mamy zupy gorące i zimne, owocowe i warzywne, gotowane na bulionie mięsnym czy warzywnym. Zupy powinny być przygotowywane na wywarze ze świeżych, sezonowych warzyw, bez dodatku śmietany i mąki. Talerz tej potrawy powinien dostarczać nie mniej niż 120 kcal.

 

4. Żywność lokalna

Wyjątkowy wpływ na nasze zdrowie mają produkty lokalne, przede wszystkim warzywa, owoce i rośliny strączkowe. Są one lepiej tolerowane i łatwiej przyswajalne przez organizm. Zamiast sięgać po egzotyczne superfoods, możemy więc wybierać ich polskie odpowiedniki, np. czosnek, natkę pietruszki, siemię lniane, żurawinę oraz miód.

 

5. Powrót znad krawędzi

Wreszcie nastał moment, gdy wszelkie „diety cud” oraz skrajne diety – eliminujące całkowicie cukier czy tłuszcz – stają się coraz mniej popularne. Nadszedł czas, aby przywrócić równowagę i umiarkowanie, a zakończyć z obsesyjnym liczeniem kilokalorii i unikaniem określonych grup produktów spożywczych. Należy stawiać na zbilansowaną dietę, dostarczającą produktów jak najmniej przetworzonych, owoców, warzyw, nasion roślin strączkowych, chudego mięsa i nabiału, ryb, produktów pełnoziarnistych, orzechów, nasion oraz odpowiedniej ilości wody.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-05-02 04:11:48
Autor:

Jagoda Krüger

Absolwentka studiów licencjackich i magisterskich na kierunku Dietetyka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Uczestniczy w licznych konferencjach związanych z tematyką dietetyki, żywienia oraz sportu. Nieustannie poszerza swoją wiedzę,...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.