25 najlepszych książek o zdrowym odżywianiu

żyj
Nowe zdjęcie

Zdrowe odżywianie oraz zbilansowana dieta to sekret dobrego samopoczucia, utrzymania sprawności fizycznej oraz zgrabnej sylwetki. Świadomość tego, w jaki sposób skomponować oraz przygotowywać posiłki jest niezbędna, jeśli pragniemy zmienić swój dotychczasowy sposób odżywiania, wprowadzając zdrowe nawyki. Przedstawiamy Wam zatem zestawienie 25 książek o zdrowej diecie skierowane do czytelników ceniących konkretne treści i przydatne wskazówki.

1. ,,Nowoczesne zasady odżywiania”, T.Colin Campbell, Thomas M. Campbell II 

Poradnik zawiera opis powiązań występujących pomiędzy chorobami cywilizacyjnymi, a sposobem odżywiania. Autorzy, amerykański biochemik, dietetyk i mikrobiolog, przywołują wyniki badań diety opartej głównie na roślinach 6,5 tysiąca osób w 65 chińskich i tajskich prowincjach. Zachęcają do wykluczenia ze swojej codziennej diety mięsa i nabiału, co umożliwi nam uniknięcie chorób serca, nowotworów czy choroby Alzheimera. Książka napisana jest w dość naukowym stylu, zawiera mnóstwo wykresów i statystyk, co z pewnością nie tworzy z niej lektury ,,na dobranoc”, zaburza jednak mit, że to mięso i nabiał powinny tworzyć naszą podstawę żywienia.

2. ,,Zamień chemię na jedzenie”,  Julita Bator

Książka ta zawiera porady autorki dotyczące tego, w jaki sposób usunąć ze swego jadłospisu szkodliwą żywność. Dodatkowo podaje aż 81 przepisów, które pozwolą nam na nowo odkryć polską dawną kuchnię. Bator stara się nas ostrzec przed szkodliwymi składnikami diety takimi jak: słodziki, batony, aromaty, wzmacniacze smaku, które mają zły wpływ na nasze zdrowie, wywołując liczne alergie. Pisząc z perspektywy matki, która zmagała się z alergiami i chorobami własnych dzieci prezentuje nam łatwe i proste przepisy, które zastąpią sklepowe ,,gotowce”.

3. ,,Alkaliczny styl życia”,  Beata Sokołowska

Autorka, opierając się na własnym doświadczeniu pokazuje czytelnikom jak ułożyć zdrowy jadłospis, składający się z produktów zarówno zasadowych jak i kwasowych. Podpowiada jak utrzymać prawidłowe pH, które jest zaburzone przez nadmiar stresu, złą dietę oraz brak ruchu. ,,Alkaliczny styl życia” to doskonały przewodnik dla każdego, kto pragnie zmienić swój styl życia na zdrowszy.

 

4. ,,Jak schudnąć po 40?”, Agnieszka Mielczarek

Autorka, która z wykształcenia jest coachem żywienia, a prywatnie żoną znanego wszystkim Pascala Brodnickiego, przedstawia w swej książce program trzydziestu dni, prowadzących do zoptymalizowania naszej diety. Rozpisane miesięczne menu z przepisami ma ułatwić nam realizację zmiany sposobu odżywienia oraz wyrobienia zdrowych nawyków.

5. ,,Przepis na sukces”,  Ewa Chodakowska

Znana wszystkim jako mistrzyni fitnessu i trenerka Polek - Ewa Chodakowska stworzyła poradnik, w którym zawarła 150 przepisów zdrowych posiłków, podając ich wartości odżywcze. Chodakowska w swej książce radzi jak indywidualnie skomponować jadłospis.  Atutem książki jest również opisany zestaw ćwiczeń na talię, brzuch i uda wraz ze wskazówkami.

6. „Opanuj swój metabolizm”,  Jillian Michaels

Jillian Michaels w prosty i dostępny sposób opisuje działanie hormonów na metabolizm, pokazując jak konkretne składniki naszych posiłków wpływają na hormony. Dostarcza nam szybkich i prostych przepisów kulinarnych oraz tabele z listą posiłków aktywizujących poszczególne hormony. Książka zawiera trzyetapowy plan, który zaktywizuje nasze hormony do odchudzania, przeciwstawiając się magazynowaniu tłuszczu. Autorka opisując własne błędy zdrowotne, które kiedyś popełniała stwarza więź z czytelnikiem, co podczas lektury wzbudza naszą sympatię do jej osoby i stylu w jakim pisze.

7. ,,Antyrak”,  Dr David Servan- Schreiber

Światowy bestseller autorstwa lekarza, który zmagał się z rakiem przez 20 lat. Książka bardziej naukowa od swoich poprzedników. Zawiera wiele wykresów oraz fachowych sformułowań, lecz jeśli interesuje nas skomponowanie diety antyrakowej, to książka ta jest dobrym wyborem. Liczne porady oraz składniki antyrakowe zaciekawią każdego, kto zmaga się lub chce zapobiec tej strasznej chorobie cywilizacyjnej.

8. ,,Dieta paleo po polsku. 200 przepisów z polskich składników”,  Dawid Białowąs

Czy słyszeliście kiedykolwiek o diecie paleo? Jeśli nie, to powinniście zajrzeć do tej pozycji. Dawid Białowąs opisuje w swojej książce dietę, która zapewni naszemu ciału możliwie największe optimum. Jest to sposób odżywiania zbliżony do naszych przodków, gdzie podstawę tworzą produkty naturalne oraz tradycyjne formy obróbki żywności takie jak fermentacja czy duszenie. Wprowadzenie tych metod zapewni nam ogólną poprawę zdrowia, nastroju oraz wzmocni układ odpornościowy. Lektura idealna dla osób pragnących powrócić do swych korzeni.

9. ,,Jaglany detoks”, Marek Zaremba

Kasza jaglana to niezwykły produkt. Kiedyś niedoceniania, a dziś odkrywana w wielu przepisach na nowo. Jest źródłem energii i co ważne nie zawiera glutenu. ,,Jaglany detoks” stanowi siedmiodniowy program oczyszczający organizm oparty na produktach odkwaszających, poprawiający nasze samopoczucie. Wyjątkowość stanowią walory moralne i etyczne zawarte w publikacji Zaremby. Nie co dzień zdarzają się książki kulinarne poruszające kwestie zdrowego odżywiania z tak wysoką kulturą słowa. Jeśli więc szukamy inspiracji na urozmaicenie naszego codziennego menu oraz chęć osiągnięcia równowagi życiowej  powinniśmy wziąć w dłoń książkę Marka Zaremby.

10. ,,Jak zamieszać w swoim życiu, czyli koktajle dla zdrowia i urody”, Katarzyna Błażejewska

Każdy z nas żyje w pośpiechu i nie ma czasu na przygotowywanie trudnych posiłków. Stąd od kilku lat zapanowała moda na koktajle. Robimy je z owoców, z warzyw, ziół, zbóż - ogranicza nas jedynie wyobraźnia. Atutem koktajli jest szybkość ich przygotowania. Dodatkowo dodają nam energii, dostarczając jednocześnie wielu składników odżywczych. Autorka - dietetyk kliniczny oraz psychodietetyk inspiruje w swej książce aż siedemdziesięcioma przepisami na łatwe w przygotowaniu i pyszne koktajle.

11. ,,Wolni od glutenu”,  Alessio Fasano

Autor książki to specjalista w dziedzinie badań celiakii i glutenu, który w przystępny dla czytelnika sposób przybliża stan badań na ten temat na rok 2014. Publikacja pomaga oddzielić fakty i mity, które krążą wokół tematu glutenu i diet, które je całkowicie wykluczają z jadłospisu. Oprócz stricte naukowych faktów, możemy tu odnaleźć historie pacjentów oraz opowieści autora z rodzinnych Włoch. Z pewnością godna polecenia dla osób, które borykają się z problemami układu pokarmowego jak i chcących poszerzyć swoją wiedzę.

12. ,,Kuchnia polska dla diabetyków”,  Dorota Drozd

Z czym kojarzona jest dieta dla diabetyków? Najczęściej z nudą oraz brakiem urozmaiconych dodatków czy przysmaków. Jest to jedynie stereotyp, który przełamuje autorka, z wykształcenia dietetyk. Znajdziemy tutaj mnóstwo przepisów z opisem kaloryczności potraw oraz podanym indeksem glikemicznym. Jeśli więc jesteś diabetykiem lub poszukujesz inspiracji w kuchni w celu znalezienia zbilansowanej diety sięgnij po propozycję Doroty Drozd.

13. ,,Zielona dieta koktajlowa. Jak oczyścić organizm i schudnąć”, J.J. Smith

W publikacji J.J. Smith znajdziemy dziesięciodniowy detoks zielonymi koktajlami dający nam witaminowy zastrzyk energii. Jest to dobry wstęp do kuracji odchudzającej, ponieważ detoks podkręci nasz metabolizm i pozwoli pozbyć się zbędnych kilogramów. ,,Zielona dieta koktajlowa” przypadnie do gustu wszystkim osobom chcącym odżywiać się zdrowo, niekoniecznie będącym na diecie. Ponad 100 przepisów na smoothies jest idealną propozycją wykorzystania świeżych owoców latem oraz przetworzonych zimą.

14. ,,Francuzki nie tyją”, Mireille Guiliano 

Trudno oprzeć się wrażeniu, że kobiety we Francji zawsze były i będą szczupłe. Dlaczego się tak dzieje? W czym tkwi ich sekret? Sekret Francuzek polega na jedzeniu z przyjemnością oraz uśmiechem na twarzy. Guiliano nie proponuje swoim czytelnikom żadnej restrykcyjnej diety, zamiast tego oferuje proste sposoby zdrowszego odżywiania, które sprowadzają się do spożywania produktów sezonowych, zwiększonej aktywności fizycznej oraz celebracji jedzenia. Wniosek wysuwa się jeden. Jeśli chcemy jeść smacznie, nie stosować diety, a przy tym nie tyć spróbujmy zastosować w naszym życiu chociaż kilka wskazówek, które znajdziemy w książce ,,Francuzki nie tyją”.

15. ,,Glutenowe kłamstwo. I inne mity o tym, co jemy”,  Alan Levinovitz

Publikacja dziennikarza naukowego, który walczy z obecnymi mitami i stereotypami żywieniowymi. Autor pragnie pokazać czytelnikom jak uwolnić się od obsesji zdrowego odżywiania. Nareszcie poznamy całą prawdę o produktach, którymi jesteśmy straszeni od wielu lat: sól, cukier, tłuszcz i popularny w ostatnich latach gluten. Książka z pewnością pomoże osobom, które zagubiły się w listach produktów zakazanych i pragną na nowo znaleźć przyjemność w jedzeniu.

16. ,,Plan Campbella”, Thomas Campbell

Propozycja napisana przez syna słynnego T. Colina Campbella - Thomasa. Jeśli interesuje nas dieta roślinna przedstawiona z praktycznego punktu widzenia, jest to książka z pewnością dla nas. Praca Campbella zawiera wiele informacji na temat komponowania diety i doboru właściwych produktów. Autor porusza kwestie, które budzą wiele kontrowersji w społeczeństwie - strach przed GMO, bezpieczeństwo soi dla zdrowia, a także tematy związane z dietą bezglutenową oraz paleo. ,, Plan Campbella” jest  dla wszystkich, którzy pragną wkroczyć w świat diety roślinnej.

17. ,,Jak odchudzić swojego mężczyznę samej tracąc przy tym parę kilogramów”, Magdalena Makarowska

Dla większości kobiet tematyka diet i odchudzania jest bardzo dobrze znana. Znamy dziesiątki diet, które wypróbowałyśmy na własnej skórze. A co wiedzą o dietach nasi panowie? Z pewnością kojarzy im się z głodówką i jedzeniem sałaty popijanej wodą. W trosce o mężczyzn powstała książka Magdaleny Makarowskiej, która pragnie pomóc im skomponować dietę przyjemną ale skuteczną. Autorka stworzyła plan żywienia, który będzie odpowiadał oczekiwaniom panów bez dominacji sałatek czy koktajli. Dla każdej z nas, która szuka inspiracji aby odchudzić swojego mięsożercę jest to idealna propozycja.

18. ,,Koniec z dietami”,  Joel Fuhrman

Amerykański specjalista w dziedzinie żywienia oraz zwolennik diety „nutritariańskiej” opowiada o założeniach dietetycznych, którym poświęcił swoje życie. Książka jest formą poradnika, z którego możemy czerpać wiedzę o zdrowym żywieniu, przepisy, porady oraz wskazówki. Książka obrazuje główne założenie i idee autora, a więc dietę o wysokiej wartości i gęstości odżywczej. Na początku książki Fuhrman wprowadza równanie, ZDROWIE = wartość odżywcza produktów podzielona przez liczbę kalorii w nich zawartych. ,,Koniec z dietami” to propozycja przejścia na zdrowy tryb życia oraz nauka spożywania  produktów odżywczych przy eliminacji tych bezwartościowych.

19. ,,Jeść by żyć zdrowo! ”, Joel Fuhrman

Kolejna propozycja znanego lekarza oraz specjalisty żywieniowego. ,, Jeść by żyć zdrowo!” przez wiele miesięcy utrzymywało się na liście bestsellerów The New York Times. Ta książka podpowie nam jak jeść, aby spożywane przez nas produkty posiadały wyższą wartość odżywczą od ich wartości kalorycznej, czym jest skala ANDI, zredukować zbędne kilogramy, pozbyć się przewlekłych schorzeń oraz odpowie na pytanie: dlaczego klasyczna piramida żywieniowa wcale nie jest dla naszego zdrowia najlepsza. Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, to koniecznie sięgnij po lekturę.

 

20. ,,Jedz i trenuj. Poradnik odżywiania dla aktywnych”, Nancy Clark

Nancy Clark to utytułowana sportowa dietetyczka, która w swej książce radzi wszystkim, którzy przygotowują się do zawodów lub po prostu lubią aktywność fizyczną co jeść przed treningiem oraz po jego zakończeniu, aby nasz organizm osiągnął regenerację. Dla osób uprawiających sport najważniejsza, oprócz oczywiście treningu i zakładanych celów sportowych, jest dieta. Autorka przedstawia najważniejsze zasady, dzięki którym potrzeby organizmu będą zaspokojone. ,,Jedz i trenuj” to kompleksowy poradnik podpowiadający, jak zbudować indywidualny plan odżywiania dopasowany do uprawianej dyscypliny sportowej.

21. ,,Dania bez pszenicy w 30 minut”, William Davis

Wielu z nas cierpi na pszenną nadwagę lub na schorzenia wymagające usunięcia pszenicy z diety. Jednak niewielu może pozwolić sobie na spędzanie kilku godzin dziennie w kuchni. Z myślą o tych osobach powstała książka Williamia Davisa, kardiologa, który w swej pracy serwuje nam listę 200 smacznych i prostych bezglutenowych przepisów, ułatwiających przyrządzenie posiłków dla całej rodziny.

22. ,,Dieta przyspieszająca metabolizm. Jedz więcej i chudnij szybciej”, Haylie Pomroy

Dieta autorstwa Pomroy to potwierdzona medycznie metoda stosowania określonego jedzenia jako lekarstwa w walce z otyłością oraz spowolnionego metabolizmu. Autorka klarownie przedstawia nam plan diety oraz skutki jej działania. Zyskujemy wiele informacji dotyczących tego, jakie produkty musimy spożywać, a których powinniśmy raczej unikać. Plan diety rozpisano z podziałem na 4 fazy. Część posiłków jest bardzo prosta, a część z nich wymaga dłuższego przygotowania. Dla wszystkich mających dość bezsensownych diet jest to pozycja warta uwagi.

23. ,,Superfoods, czyli żywność o wysokiej wartości odżywczej”, Beata Cieślowska, Patrycja Cieślowska

Czym jest superfoods? To słowo obija się nam o uszy od dłuższego czasu. Popularyzacja zdrowego stylu życia oraz większa świadomość tego, co jemy spowodowała, że poszukujemy nieprzetworzonych produktów bogatych w składniki odżywcze. Autorki opisały ponad 40 produktów spożywczych, wypisując ich właściwości, wpływ na nasz organizm oraz propozycje ich wykorzystania.

24. ,,Słodka pułapka”, Robert Lustig

Znany amerykański endokrynolog odpowiada na pytania związane z globalną otyłością. Z czego wynika owa otyłość? Czy jest spowodowana biernym trybem życia, a może zbyt dużą ilością spożywanych posiłków? Dlaczego w dużym stopniu dzieci tworzą grupę ludzi borykających się z problemem otyłości? Dzięki odpowiedziom na te i wiele innych pytań autor uświadamia nas, że żyjemy w świecie, w którym otacza nas szkodliwy dla naszego zdrowia cukier. Wskazuje również na rząd amerykański, który manipulując społeczeństwem sprawia, że otyłość funkcjonuje jako pewny system społeczny. ,,Słodka pułapka” jest obowiązkową pozycją dla wszystkich,  którzy chcą  nauczyć się unikać cukru w codziennej diecie.

25. ,,Dieta roślinna na co dzień”, Julieanna Hever

Jeśli interesuje Was tematyka diety wegańskiej, jest to propozycja godna uwagi . Polecana przez dr Colina Campbella ,,Dieta roślinna na co dzień” dostarcza informacji o wszystkich aspektach tej diety: od składników odżywczych, poprzez listę czego unikać, a co jeść, po mity i pułapki codziennego menu. Przybliżenie czytelników do diety roślinnej opartej na owocach, warzywach, produktach pełnoziarnistych oraz strączkowych zostało ujęte w praktyczny sposób. Wiele spośród rad autorki z pewnością będzie przydatnych dla doświadczonych wegetarian jak i dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z dietą roślinną.

A Wy jakie książki polecacie? Jeśli jesteście maniakami zdrowego odżywiania i żadna dieta nie ma przed Wami tajemnic podzielcie się z nami w komentarzach.

 


Statystyki:
Data dodania: 2016-08-22 08:42:49
Autor:

Magdalena Gryniewicz

Absolwentka Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje ją polityka, gospodarka międzynarodowa oraz marketing. W wolnych chwilach miłośniczka aktywnego trybu życia, szczególnie fitnessu,...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.