14 kroków, które przybliżą Cię do idealnej figury

jedz
zdrowe jedzenie - dieta

Mam dla Was letnie wyzwanie, które przybliży Was do osiągnięcia wymarzonej figury. Lato tuż, tuż, a zbędne kilogramy jakoś nie chcą stopnieć. Jeśli postanowiliście zrzucić kilka kilogramów, zmienić nawyki żywieniowe albo uwolnić się od cukrowego uzależnienia, spróbujcie zastosować 14 poniższych zasad w ciągu najbliższych 14 dni. Jestem pewna, że zauważycie różnicę, jak wielu moich podopiecznych. To będzie dobry start po zdrowie i wymarzoną figurę.

1. Jedz prawdziwe, nieprzetworzone jedzenie.

Tylko takie jedzenie odżywia organizm, powoduje, że jesteśmy odporni na choroby. Staraj się wybierać produkty niezapuszkowane, niezafoliowane. Za to skup się na produktach sezonowych, od lokalnych dostawców,  z targu lub bezpośrednio od rolnika, wtedy masz większe prawdopodobieństwo lepszej jakości. Ogranicz zakupy w supermarketach, nie łudź się że za dobry kawałek mięsa można zapłacić 10 zł.


2. Jedz więcej warzyw, a mniej owoców.

Owoce w nadmiarze powodują tycie, gdyż znajduje się w nich cukier. Naturalny, ale nadal cukier. Jeśli masz problemy z gospodarką cukrową (insulinoporność, cukrzyca) zweryfikuj ilość zjadanych owoców. Bezpieczna ilość to max 1 porcja dziennie, a być może na jakiś czas trzeba będzie z nich w ogóle zrezygnować.


3. Jedz więcej tłuszczu zwierzęcego, a ogranicz roślinny.

Niesłusznie tłuszcze zwierzęce są posądzane o powodowanie miażdżycy, a jest dokładnie odwrotnie. Niestabilne tłuszcze roślinne, utleniają się  i odkładają się jako płytka miażdżycowa w tętnicach. Zatem nie bój się boczku, karkówki i nie smaż na oleju rzepakowym czy tym bardziej lnianym.


4. Jedz podroby i tłuste mięso, a ogranicz chude.

Podroby to jedne z najwartościowszych i jednocześnie najtańszych kawałków mięsa. Działają jak pokaźna dawka witamin. Tłustsze kawałki mięsa powodują, że uczucie sytości trwa dłużej, nie podjada się między posiłkami, a witaminy prawidłowo wchłaniają się. Chude mięso nie jest złe, ale w nadmiarze może powodować problemy z nerkami oraz tycie (zbyt dużo białka odkłada się pod postacią tkanki tłuszczowej). Nie mówię, żeby posiłki opływały w tłuszcz, ale nie bój się go, bo nie tylko poprawia smak potraw, ale również reguluje gospodarkę hormonalną. Im starsza osoba, tym więcej dobrej jakości tłuszczu potrzebuje, ponieważ nasz mózg jest zbudowany w 60% z cholesterolu niezbędnego w zapobieganiu min chorobie Alzheimera i Parkinsona.


5. Jedz kiszonki, a nie kwaszonki.

Kiszonki z naturalnej fermentacji to źródło probiotyków, które pomagają w prawidłowym trawieniu, zawierają dużo witaminy C (więcej niż niefermentowane) i przeciwdziałają przeziębieniom. Zwracaj uwagę czy kiszonki, które kupujesz w sklepie zawierają ocet spirytusowy i konserwanty. Wtedy są bezwartościowe.


6. Wybieraj niepasteryzowany, wiejski nabiał, a nie odtłuszczone jogurty.

Wszystko co zostało odtłuszczone, nie jest naturalnym produktem. Nie po to krowa daje tłuste mleko, żeby człowiek psuł naturę i je odtłuszczał. To tylko chwyt marketingowy powstały na bazie mitu, że tłuszcz tuczy. Wybieraj pełnotłusty nabiał, najlepiej wiejski niepasteryzowany, który zawiera potrzebne do trawienia enzymy i probiotyki (np. kefir) i witaminy, np. K2 (wspomaga w działaniu inne witaminy), która jest obecna jedynie w dobrej jakości wiejskim nabiale.


7. Pij prawdziwy rosół.

Polska tradycja gotowania rosołu każdej niedzieli to bardzo dobry nawyk. Ale rosół ma być  jedzony bez makaronu, tylko z mięsem i/lub z warzywami z rosołu. Makaron u większości osób powoduje problemy trawienne i nie nosi ze sobą zbyt wielu wartości odżywczych, jest tylko zapychaczem. A w jego miejsce może być przecież zjedzone coś wartościowszego, co odżywi organizm. Rosół odbudowuje ścianki jelit, zawiera kolagen niezbędny dla zdrowia stawów i ścięgien. Poza tym to źródło wapnia, magnezu i fosforu niezbędnych dla zdrowia kości i zębów.


8. Jedz porządne śniadania złożone z białka i dobrego tłuszczu.

Słodkie śniadania rzadko się sprawdzają. Jeśli czujesz głód po takim śniadaniu już za godzinę lub dwie, powinieneś spróbować bardziej pożywnego śniadania np. jaja na boczku z warzywami lub jajecznicy na maśle + kiszonki. Po czym poznać dobre śniadanie? Utrzymuje nas w nasyceniu min 4-5 a nawet 6 godzin.


9. Owoce jedz na kolacje.

Owoce można jeść w połączeniu z tłuszczem np. olejem kokosowym lub mlekiem kokosowym i/lub z warzywami lub bezglutenowymi kaszami. Osobom borykającym się z nadmiarem tkanki tłuszczowej, wrażliwe na każdą ilość przyjmowanego cukru, takie połączenie sprawi, że wchłanianie cukru się opóźni, a dodatek tłuszczu zmniejszy indeks glikemiczny. A niski poziom cukru we krwi to mniejsze prawdopodobieństwo tycia, zmniejszona ochota na zachcianki i podjadanie. Nie warto rezygnować z owoców, bo są źródłem witamin i błonnika, ale należy je jeść mądrze. Bardzo słodkie owoce tj banany, winogrona, melony i ananas zostaw na dni treningowe lub wycieczki górskie.


10. Zrezygnuj z cukru i sztucznych słodzików.

Cukier biały, trzcinowy czy palmowy - nie ma tutaj różnicy - wszystko to sacharoza czyli cukier prosty, który wchłania się szybko, blokując możliwość chudnięcia. Pod wpływem cukru komórki ciała starzeją się szybciej, ulegając glikacji. Cukier to powód wielu stanów zapalnych (spojówki, strefy intymne, stawy itd), które uniemożliwiają chudnięcie, bo organizm toczy walkę ze stanem zapalnym, który jest traktowany jak zagrożenie życia.


11. Jedz kasze bezglutenowe.

Kasze są bogate w białko i sporo błonnika więc doskonale regulują gospodarkę cukrową. Kasze wypełniają żołądek i sprawiają, że czujemy się najedzeni przez długi czas. Wystarczy jeść 2-3 łyżki kaszy ugotowanej np. w mleku kokosowym lub rosole powiedzmy na kolację, z dodatkiem warzyw, co daje miłe uczucie nasycenia. Polecam kaszę jaglaną, nieprażoną gryczaną, komosę ryżową (quinoa), amarantus , teff  i canihua.  


12. Unikaj glutenu.

Gluten to białko znajdujące się w niektórych zbożach, często powodujące alergie. Uczulenie na gluten to nie chwilowa moda, tylko rzeczywisty problem. Osobom z celiakią, które przyjmują produkty zawierające gluten, zanikają kosmki jelitowe odpowiedzialne na wchłanianie składników odżywczych z pożywienia. Ale nie tylko takim osobom gluten szkodzi. Dzisiejsza pszenica to nie to samo zboże uprawiane 100 lat temu, ale zmodyfikowany przez korporacje twór, która zawiera dużo więcej glutenu. Gluten powoduje stany zapalne w całym organizmie, stąd m.in. wysyp chorób cywilizacyjnych. W trakcie trawienia, produkty pszenne tj kajzerki, ciasteczka, pierogi zamieniają się w cukier,  zapychają organizm nie oferując prawie żadnych wartości odżywczych. Wiele osób, które odstawi z diety tylko gluten natychmiast traci na wadze, powoduje, że ciało nie wygląda jak napompowane.


13. Zrezygnuj z alkoholu, a pij więcej wody.

Alkohol to też cukier! Potęguje stany zapalne, napędza apetyt. Metabolizm alkoholu bardzo obciąża wątrobę,która ma za zadanie oczyszczać organizm. Jej funkcja jest wtedy zaburzona, i trudno jest zgubić tkankę tłuszczową, a w niej kumulują się toksyny.

14. Najadaj się, nie chodź głodny.

Diety kojarzą się z ograniczeniem jedzenia i ciągłym uczuciem głodu a tak nie musi być. Przestań myśleć o sposobie odżywiania w kategorii diety, tylko pomyśl o planie na całe życie. Diety się kończą, a po nich wracamy do starych nawyków odzyskując stracone z trudem kilogramy. Stosując powyższe zasady nie będziesz czuł się głody. Jeśli skupisz się na dobrej jakości tłuszczach (olej kokosowy, oliwa z oliwek, awokado, smalec, boczek, słonina), warzywach, mięsie (karkówka, jagnięcina, kaczka itd), a resztę produktów będziesz traktować jak dodatek, jestem pewna, że nie będziesz podjadać między posiłkami. Twój organizm się oczyści, dostanie wszystkie potrzebne składniki odżywcze i wróci do swojej optymalnej wagi.
 


Statystyki:
Data dodania: 2016-05-23 08:51:03
Autor:

Monika Piasecka

Dietetyk i Trener Personalny. Założycielka bloga www.paleostrefa.pl promującego sposób odżywiania wzorowany na diecie naszych przodków z okresu paleolitu, który bazuje na produktach bez glutenu, wysoko odżywczych i mało...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.