10 korzyści z pływania

ćwicz
mężczyzna pływający w basenie

Nie od dziś wiadomo, że pływanie pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Ponadto kształtuje sylwetkę, ćwiczy różne partie mięśni i zapewnia odpowiednią dawkę ruchu także osobom, które z różnych względów nie mogą uprawiać innych sportów. Oto 10 największych zalet pływania!

 

1. Dobrze działa na stawy

Pływanie to jeden z niewielu sportów, które mogą uprawiać osoby borykające się z różnego rodzaju problemami zdrowotnymi – między innymi bólami stawów czy skrzywieniem kręgosłupa – oraz po przebytych kontuzjach. Dzięki sile wyporowej nasze ciało jest w wodzie znacznie lżejsze niż na lądzie. Pływanie oraz różnego rodzaju ćwiczenia w wodzie nie obciążają stawów tak, jak ma to miejsce na lądzie.

 

2. Pobudza pracę układu krążenia

Ruch w wodzie pobudza pracę serca i całego układu krążenia. Dzięki temu przekłada się na jego wzmocnienie, a poprzez to pozwala zminimalizować ryzyko rozwinięcia się wielu chorób.

 

3. Zwiększa wydolność płuc

Regularne treningi pływackie, uwzględniające style wymagające zanurzenia głowy, zwiększają wydolność płuc. Standardowo pojemność płuc wynosi około 5 litrów, a w przypadku zawodowych pływaków może sięgać nawet 11 litrów.  

 

4. Poprawia koordynację ruchową

Dzięki właściwościom wypierającym wody, ćwiczenia pływackie można przeprowadzać w szerokim zakresie ruchu, nie obawiając się kontuzji. Dodatkowo pływanie pozwala na trenowanie giętkości. W efekcie przekłada się na poprawienie koordynacji ruchowej ciała.

 

5. Koryguje wady postawy

Jak już wspomniano, pływanie to doskonały trening dla osób cierpiących na skrzywienia kręgosłupa, problemy ze stawami, ale też prowadzących siedzący tryb życia. Podczas pływania wzmacniane są mięśnie grzbietu, odpowiedzialne za podtrzymywanie ciała. Przekłada się to nie tylko na zgrabną sylwetkę, ale również prawidłową postawę.

 

6. Buduje kondycję

Zwiększenie pojemności płuc oraz trening różnych partii mięśni – w tym mięśni grzbietu stabilizujących tułów – wpływa na ogólny wzrost sprawności oraz poprawę kondycji. Pływanie stanowi doskonały trening uzupełniający w przypadku sportowców uprawiających inne dyscypliny – bieganie, tenis, wspinaczkę, jazdę na łyżwach i wiele innych.   

 

7. Pozwala schudnąć

Częstym argumentem przemawiającym za rozpoczęciem treningów pływackich jest chęć zrzucenia zbędnych kilogramów. I słusznie – wysiłek podejmowany w wodzie, wiążący się z koniecznością przezwyciężenia oporu wody, pozwala na spalenie większej ilości kalorii niż w przypadku ćwiczeń na lądzie.  

 

8. Obniża cholesterol

Regularne pływanie powoduje obniżenie ciśnienia krwi. Przyczynia się to do spadku tętna spoczynkowego. Ten zaś czynnik ma wpływ na poziom złego cholesterolu we krwi. Aby uzyskać ten efekt należy uczęszczać na basen co najmniej trzy razy w tygodniu i pływać około 30 minut.

 

9. Zmniejsza stres i poprawia nastrój

Wysiłek fizyczny pozwala pozbyć się nadmiaru energii i wywołuje produkcję endorfin, odpowiedzialnych za dobre samopoczucie. Co więcej, podczas pływania zmniejszamy napięcie mięśni, co pozwala odprężyć się.

 

10. Buduje mięśnie

Trenując pływanie różnymi stylami zmuszamy do pracy wiele partii mięśni, w tym również te, które zaniedbywane są podczas podstawowych ćwiczeń na lądzie. Dzięki pływaniu wzmacniamy mięśnie i kształtujemy sylwetkę, co przekłada się także na wzrost pewności siebie i dobre samopoczucie.

 


Statystyki:
Data dodania: 2017-12-06 08:55:18
Autor:

Róża Paszkowska

Dziennikarka, wspinaczka, podróżniczka, instruktorka wspinaczki sportowej (Szkoła Wspinania Climb Up). Absolwentka Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim. Każdą wolną chwilę poświęca na rozwój swoich pasji, doskonalenie...

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Realizacja b2net.pl
Copyright 100 club 2015. All rights reserved.