Owoce i warzywa – jak wprowadzić je do diety?

Ostatnie badania pokazały, że człowiek powinien spożywać nawet 9 porcji owoców i warzyw dziennie. Jednym ze sposobów jest trzymanie owoców na wierzchu, żeby nas kusiły i żebyśmy po nie sięgali w ciągu dnia. Oczywiście trudno pamiętać aż o tylu porcjach owoców i warzyw, więc najlepiej na początek starać się przestrzegać zalecenia o minimum 5 porcjach owoców lub warzyw.

 

Porcja owoców i warzyw w praktyce

Porcja to 80 gramów, czyli średni owoc lub warzywo. Najłatwiej zapamiętać, że w każdym posiłku powinien znaleźć się owoc lub warzywo (warzyw powinno być nieco więcej):

  • 2 porcje owoców,
  • 3 porcje warzyw
  • 1 porcja soku w ciągu dnia (zamiennie z warzywem lub owocem).

 

Dlaczego powinniśmy jeść więcej warzyw niż owoców?

Owoce zawierają cukry proste, dlatego powinno być ich mniej niż warzyw, ale zawsze lepiej zjeść owoc niż nie zjeść niczego. Wieczorem organizm zwalnia obroty i wolniej trawi, dlatego odradza się wtedy jedzenie ciężkostrawnych potraw, tłuszczów oraz właśnie cukrów prostych. Cukier może fermentować, jeśli zbyt długo zalega w jelicie, doprowadzając do wzdęć. Dlatego nie poleca się jedzenia owoców wieczorami, a sałatkę owocową lepiej zostawić na drugie śniadanie czy deser po obiedzie.

 

 

Zbawienny błonnik

Oprócz wielu witamin i składników mineralnych, owoce i warzywa są bogate w błonnik, którego nie może zabraknąć w naszej diecie. Jakie są zalety spożywania błonnika?

  1. Pomaga w trawieniu pokarmów, poprzez nasilenie ruchów perystaltycznych jelit. Pokarm się przesuwa i w odpowiednim momencie jest trawiony, a nie stoi w miejscu, co powoduje zaparcia.
  2. Ułatwia usuwanie niestrawionych resztek pokarmów i substancji szkodliwych, które zatruwają organizm.
  3. Jest pożywką dla mikroflory w jelicie. Wzmacnia ją i pomaga w odbudowie.

 

Ile powinniśmy zjeść błonnika i gdzie go znaleźć?

Powinno się spożywać 25-30 gramów błonnika dziennie. Sam w sobie nie jest przez nasz organizm trawiony, ale jest niezbędny do procesu trawienia. W jakich produktach jest go najwięcej?

  • owoce (zawierają rozpuszczalny błonnik),
  • warzywa,
  • orzechy,
  • rośliny strączkowe (dodatkowo doskonałe źródło białka),
  • produkty stworzone na bazie ciemnych mąk,
  • otręby,
  • płatki owsiane,
  • kasze.

 

 

Odkwaszanie organizmu

Poza wysoką zawartością ważnych witamin, składników mineralnych oraz błonnika te dwie grupy produktów spożywczych działają na organizm odkwaszająco (dodatkowo takie działanie ma mleko i kasza jaglana). Przeciętna dieta zawiera więcej produktów z odczynem kwaśnym niż zasadowym, a zakwaszony organizm nie jest do końca sprawny. Mocno zakwaszony może nawet wejść w kwasicę metaboliczną, co prowadzi w skrajnych przypadkach do leczenia szpitalnego.

 

Czy owoce i warzywa mogą być samodzielnym posiłkiem?

Tak, jeśli jest to podwieczorek lub drugie śniadanie. Pozostałe posiłki powinny być bardziej obfite i bogate w pozostałe składniki odżywcze. Choć owoce i warzywa są ważnym składnikiem naszej diety, to nie mogą być jednak jej jedynym elementem.

Marta Nowak
Marta Nowak

Doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Pilnie śledzi wszystkie zmiany zachodzące w sferze literatury i kultury. Szczególnie zafascynowana fantastyką oraz nowymi mediami, a od 2013 roku współpracuje z portalem Game Exe. Jej pasją jest także literatura dla dzieci oraz przekład. Uważnie śledzi rozwój polskiej kultury.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE