Zastój w treningach. Jak poradzić sobie z tym problemem?

Zastój w treningach jest- to często pojawiający się problem nie tylko w przypadku początkujących, ale i zaawansowanych sportowców. Efekty treningowe zaczynają słabnąć, aż dochodzi do braku zauważalnych zmian. Idzie to w parze ze zniechęceniem do ćwiczeń  i brakiem motywacji.

Po pierwsze tego doskwierającego problemu da się pozbyć. Przyczyny mogą być jednak różne.

 

Dopasowanie trudności treningów do poziomu sportowego

Jeżeli coś jest za trudne lub za łatwe, to może powodować brak efektu. W przypadku początkujących wykonujących za trudne jak na swój poziom treningi można zaobserwować kiepską technikę, oszukane ruchy, które nie przyniosą zamierzonych efektów. Zaawansowani, którzy stosują zbyt łatwe treningi chronią swój organizm przed niezbędnym bodźcem stymulującym do progresji. Ma on na celu kontrolowanie zmęczenia organizmu i jego późniejszą adaptację, objawiającą się widocznymi rezultatami.

 

Dopasowanie poziomu intensywności treningu

Odpowiednia intensywność treningu również ma znaczenie. Jeżeli treningi stają się na tyle proste, że nie powodują zmęczenia należy albo zwiększyć obciążenie albo ilość serii, powtórzeń albo podnieść intensywność ćwiczeń lub ich trudność.

 

 

Stosowanie kompleksowych treningów

Powtarzanie określonych ruchów, powoduje, że organizm się do nich przyzwyczaja. Długotrwałe powtarzanie tych samych schematów treningowych powoduje uodpornienie mięśni. Niezbędne jest modyfikowanie ćwiczeń tak, aby wciąż były nowym wyzwaniem dla organizmu. Czasami wystarczy niewielka modyfikacja ćwiczenia, aby ciało na nowo reagowało na trening i czyniło postępy.

 

Przestrzeganie procesu regeneracji

Na gotowość do kolejnego treningu ma wpływ regeneracja potreningowa, tj. sen, odpowiednio zbilansowana zdrowa dieta, picie wody. Trening jest tylko bodźcem. To odpoczynek pomiędzy treningami poprzez stymulację uszkodzonych włókien mięśniowych oraz zasobów energetycznych do odbudowy, prowadzi do zwiększania siły oraz wytrzymałości mięśni. Dlatego więcej wcale nie znaczy lepiej.

 

Unikanie przetrenowania

Aby nie doprowadzić do niechęci treningowej, czyli przetrenowania należy słuchać swojego organizmu. W momencie zmęczenia najlepiej  pozwolić mu powrócić do pełni sił serwując sobie konieczny odpoczynek. Stres, ciągłe napięcie spowodowane licznymi wyzwaniami czy problemy osobiste mogą również mieć wpływ na spadek efektów.

Jeżeli doskwiera Ci zastój treningowy, to powinieneś szukać rozwiązania tego problemu w wyżej wymienionych punktach. Na takie same bodźce każdy reaguje w inny sposób. Nie ma jednego słusznego rozwiązania i powinieneś poddać swój organizm licznym próbom i bacznie go obserwować, aby odkryć co jest dla Ciebie dobre i co będzie pomocne w osiągnięciu wymarzonych efektów.

Olga Chmielewska
Olga Chmielewska

Od zawsze byłam zafascynowana sportem. Skutkiem tego było ukończenie studiów magisterskie na kierunku Sport oraz dalsze doktoryzowanie się na poznańskim AWF-ie. Jestem licencjonowanym instruktor fitness, trenerem karate, trenerem przygotowania fizycznego, oraz trenerem personalnym. Założyłam fanpage na Facebook’u o nazwie Trenuj (w) kratkę z Chmielewską oraz stronę www.olgachmielewska.pl , na których dzielę się swoją wiedzą na temat aktywności fizycznej oraz zdrowego odżywiania próbując przekonać innych do dbałości o własne ciało.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE