Jak zrobić szpagat?

 

 

1. Rozgrzewka

Rozciąganie musi być poprzedzone rozgrzewką, inaczej bardzo łatwo o kontuzje.

 

2. Regeneracja

Mięśnie powinny odpoczywać, więcej nie znaczy lepiej. Warto rozciągać się codziennie przez kilkanaście minut, a bardzo intensywne rozciąganie trwające godzinę lub więcej wykonywać 2-3 razy w tygodniu.




3. Regularność

To istotna cecha twojego treningu, niezależnie od tego nad czym pracujesz. Szczególnie istotna przy rozciąganiu, ponieważ mięśnie wracają do poprzedniego stanu, jeśli nie są ćwiczone. Bez regularnych ćwiczeń cały wysiłek pójdzie na marne.

 

4. Nic na siłę

Czas potrzebny, żeby nauczyć się szpagatu jest różny zależnie od wieku, kondycji czy predyspozycji. To nie wyścigi, a ćwiczenia rozciągające muszą trochę boleć, ale nie tak, żeby ból był trudny do zniesienia. Przede wszystkim trzeba słuchać własnego ciała i nie sugerować się tym, jak poszło innym.

 

5. Koniec z rozciąganiem balistycznym

Rozciąganie może być statyczne lub dynamiczne, naukowcy udowodnili, że balistyczne, czyli polegające na pulsowaniu, jest szkodliwe.

 

6. Cierpliwość

Rozciągania nie da się przyspieszyć, wyniki pojawią się z czasem. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i regularnie ćwiczyć.

Szpagat wygląda efektownie, ale w ćwiczeniu tej figury nie chodzi tylko o spektakularny efekt. Rozciągnięte mięśnie szybciej się regenerują i są mniej narażone na kontuzje. Stają się także lepiej ukrwione, przez co szybciej usuwają kwas mlekowy, a my nie mamy zakwasów oraz problemów z żylakami, obrzękami czy spuchniętymi nogami. Zwiększa się zakres ruchu stawów, a mięśnie są bardziej rozluźnione.

 

Szpagat można podzielić na francuski (damski), w którym jedna noga znajduje się z przodu, a druga z tyłu oraz turecki (męski), gdzie nogi są rozsunięte w rozkroku. Ten szpagat nazywa się męskim, ponieważ mężczyznom ze względu na inną budowę ciała łatwiej go wykonać.

Można wyróżnić także kilka rzadziej występujących rodzajów szpagatu, czyli: skok jeté, ponadszpagat, szpagat w staniu oraz igłę szpagatową.

Nie należy się jednak nastawiać na wykonanie szpagatu, celem powinno być rozciągnięcie mięśni, a efekty pojawią się z czasem.

Marta Nowak
Marta Nowak

Doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Pilnie śledzi wszystkie zmiany zachodzące w sferze literatury i kultury. Szczególnie zafascynowana fantastyką oraz nowymi mediami, a od 2013 roku współpracuje z portalem Game Exe. Jej pasją jest także literatura dla dzieci oraz przekład. Uważnie śledzi rozwój polskiej kultury.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE