10 powodów, dla których musisz schłodzić ciało po treningu

Po zakończeniu treningu, organizm musi powoli wrócić do stanu wyjściowego. Tak jak rozgrzewka przygotowuje mięśnie do wysiłku, tak schłodzenie ciała ułatwia regenerację. Dlaczego jest to ważny etap ćwiczeń, niezależnie od tego czy trenujesz aerobowo czy siłowo?

 

1. Szybsza regeneracja

Końcowe stopniowe wyciszanie organizmu oraz łączące się z nim rozciąganie mięśni zapobiega powstawaniu mikrourazów oraz przyspiesza gojenie tych, które już się pojawiły.

 

2. Ochrona przed chorobami

Chłodzenie organizmu pozwala skórze odparować nadmiar potu, przez co regulujemy temperaturę ciała i nie wychodzimy zgrzani na zewnątrz, ryzykując tym samym chorobę.

 

3. Spokojna praca płuc i serca

Serce oraz płuca powoli wracają do normalnego tempa pracy. Wyrównuje się oddech, uspokaja bicie serca.

 

4. Obkurczanie naczyń krwionośnych

Podczas treningu żyły się rozszerzają, a przy nagłym zatrzymaniu pracy ciała, nadmiar krwi zmusza serce do dużo intensywniejszej pracy. Ochładzanie organizmu pozwala na stopniowe unormowanie tętna.

 

5. Lepsze wyniki

Dzięki stosowaniu końcowego rozciągania, mięśnie się wydłużają, nie mamy zakwasów, a w konsekwencji coraz lepiej nam idzie.

 

 

6. Psychika

Możemy spokojnie podsumować wówczas cały trening. Przemyśleć jego układ oraz zdecydować, czy na pewno wygląda tak, jak powinien i jest efektywny. Uspokajamy nie tylko ciało, ale też umysł.

 

7. Większa elastyczność

Ochładzanie organizmu związane jest z rozciąganiem mięśni zwłaszcza po treningu siłowym. Uelastycznia mięśnie, zwiększa naszą gibkość oraz zakres ruchu.

 

8. Mniejszy dyskomfort

Następnego dnia po treningu niekiedy czujemy się obolali i ociężali. Końcowe ochładzanie organizmu i jego powolny powrót do stanu wyjściowego zabezpieczy nas przed tym dyskomfortem. Jest to szczególnie istotne dla biegaczy, narzekających na uczucie ciężkich, obolałych nóg.

 

9. Szybsze spalanie

W trakcie ćwiczeń dostęp do tlenu jest ograniczony, bo serce pracuje na najwyższych obrotach. Etap końcowy pozwala wyrównać oddech, a dzięki temu spalić tłuszcz, gdyż tkanka tłuszczowa spala się tylko przy udziale tlenu.

 

10. Budowa mięśni

Końcowe rozciąganie, wchodzące w skład ochładzania organizmu, wydłuża mięśnie, a tym samym pozwala na ich rozbudowę. Jest to szczególnie istotne, jeśli trening ma służyć rzeźbieniu ciała, a nie tylko spalaniu.

 

Pominięcie etapu schładzania może doprowadzić do przykrych konsekwencji takich jak: napięcie mięśni, gromadzenie toksyn w organizmie, przetrenowanie. Warto zatem pamiętać, żeby poświęcić kilka minut po każdym treningu na to, żeby wyciszyć cały organizm oraz rozciągnąć mięśnie.

Marta Nowak
Marta Nowak

Doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Pilnie śledzi wszystkie zmiany zachodzące w sferze literatury i kultury. Szczególnie zafascynowana fantastyką oraz nowymi mediami, a od 2013 roku współpracuje z portalem Game Exe. Jej pasją jest także literatura dla dzieci oraz przekład. Uważnie śledzi rozwój polskiej kultury.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE