Dieta przy wrzodach

Wrzody, czyli miejscowe, ograniczone ubytki błony śluzowej, dotyczące przede wszystkim żołądka lub dwunastnicy. Najczęściej rozwijają się na skutek zakażenia bakterią z rodzaju Helicobacter pylori, jednak przyczyną choroby wrzodowej mogą być także niewłaściwe zachowania żywieniowe. Jak nie dopuścić do rozwoju schorzenia, bądź złagodzić istniejące już objawy?

 

Powstawaniu wrzodów sprzyja nieregularne spożywanie posiłków, przede wszystkim jedzenie w pośpiechu, w warunkach stresu. Palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu oraz niektórych leków, zwłaszcza przeciwzapalnych, jak aspiryna, ibuprofen, tak powszechnie stosowanych w naszej populacji, to kolejne z przyczyn. Aby uchronić się więc przed rozwojem choroby warto poświęcić więcej czasu na właściwe przygotowanie i spożywanie posiłków. Zadbajmy o miłą, sprzyjającą atmosferę, celebrujmy czas spędzany podczas jedzenia, zrezygnujmy też z palenia oraz ograniczmy pozostałe używki. Jednak jeśli choroba już nas dopadła, bądź wbrew naszym zachowaniom jesteśmy narażeni na czynnik zwiększający ryzyko choroby (osoby z grupą krwi 0 są bardziej podatni na powstawanie wrzodów), warto wiedzieć co jeść, aby złagodzić objawy.

 

Dieta 

Podstawowym zaleceniem w chorobie wrzodowej jest stosowanie diety lekkostrawnej, nieobciążającej przewodu pokarmowego. Posiłki powinny być rozplanowane równomiernie, w przerwach około 3-4 godzinnych, ale nie częściej, gdyż zbyt częste spożywanie posiłków, zwłaszcza obfitych, wzmaga produkcję kwasu solnego działającego drażniąco na śluzówkę. Dzień powinno się zakończyć lekkostrawną kolacją zjedzoną na krótko przed snem, gdyż chorzy mogą odczuwać silne bóle spowodowane nocnym głodem.

 

 

Czego unikać?

Przede wszystkim produktów zwiększających wydzielanie soku żołądkowego, takich jak mocna kawa, herbata, alkohol, napoje gazowane, mocne, esencjonalne rosoły i wywary oraz produkty wędzone i marynowane. Dieta łatwo strawna opiera się na ograniczeniu spożycia błonnika pokarmowego, stąd też należy unikać produktów zbożowych z pełnego ziarna, takich jak razowe pieczywo, gruboziarniste kasze czy makarony oraz zrezygnować z surowych owoców, warzyw i roślin strączkowych. Konieczna jest rezygnacja z solenia oraz nadmiernego przyprawiania potraw, gdyż zarówno przyprawy pikantne, takie jak pieprz, chilli, papryka ostra, ocet, chrzan, musztarda, jak i aromatyczne zioła znacznie wzmagają trawienie.

 

Jak przyrządzać potrawy?

Przygotowywanie potraw powinno opierać się na gotowaniu w wodzie, na parze, duszeniu bez wcześniejszego obsmażania. Można wprowadzić także pieczenie beztłuszczowe w folii lub pergaminie. Łatwiej strawne będą również potrawy rozdrobnione, przetarte, zmiksowane, z tego względu świetne zastosowanie mają tu zupy w formie kremów, ziemniaki puree oraz musy owocowe.

Ważna jest również temperatura spożywanych posiłków, gdyż zarówno potrawy gorące, jak i zbyt zimne, działają drażniąco na przewód pokarmowy.

Warto zastosować się do powyższych zaleceń, gdyż obok leczenia farmakologicznego, właściwe odżywianie może znacznie łagodzić ból oraz zmniejszać nieprzyjemne objawy dyspeptyczne, takie jak zgaga, odbijanie, nudności, zaparcia oraz zapobiegać ich nawrotom. Poniżej przedstawiam tabelę zawierającą produkty zalecane i przeciwskazane w chorobie wrzodowej, z uwzględnieniem poszczególnych kategorii żywności.

 

zalecaneprzeciwskazane
produkty zbożowepieczywo pszenne, czerstwe; biały ryż; makaron; drobnoziarniste kasze: jęczmienna, jaglana, manna

 pieczywo świeże żytnie, chrupkie; gruboziarniste kasze: gryczana, pęczak; brązowy ryż, makaron

mięso i ryby

chude mięsa: kurczak, indyk, cielęcina, królik; chude ryby:dorsz, pstrąg, sandacz, morszczuk, mintaj, sola; domowe pasty mięsne i rybne

tłuste mięsa: wieprzowina, baranina, dziczyzna, kaczka, wędliny, pasztety; konserwy mięsne i rybne
nabiał

słodkie mleko, jogurt, twarożek; serek homogenizowany

kwaśne mleko i napoje mleczne; maślanka; kefir; sery tłuste, wędzone, topione, solone
jajajaja na miękko; jajecznica i omlety na parzejaja na twardo, faszerowane, sadzone; jajecznica na bekonie, szynce
warzywamarchew; cukinia; szpinak; dynia; buraki; szparagi; brokuły; kalafior; fasolka szparagowa; sałata; pomidory bez skórki; ziemniaki pureewarzywa kapustne i wzdymające; czosnek; cebula; szczypiorek; papryka; ogórek; rzodkiewka; por; kukurydza; kalarepa; szczaw; grzyby; suche nasiona roślin strączkowych: fasola, groch, bób
owoce niekwaśne owoce: jabłka, banany, winogrona, morele, brzoskwinie; jagody; cytrusy pozbawione skórki i pestekkwaśne owoce: śliwki, gruszki, wiśnie, czereśnie, agrest; niedojrzałe owoce; owoce suszone
tłuszczemasło; śmietanka; oleje roślinne: rzepakowy, słonecznikowy, lniany, oliwasmalec, słonina, boczek; kwasna śmietana; twarde margaryny; orzechy
napojewoda niegazowana; kawa zbożowa z mlekiem; słaba herbata; rozcieńczone soki owocowe i warzywnealkohol; kawa; mocna herbata; kakao; napoje gazowane; nierozcieńczone soki owocowe i warzywne
przyprawy i dodatkikoperek; zielona pietruszka; cynamon; wanilia; łagodne sosy na bazie mleka, jogurtu, śmietanki: koperkowy, pomidorowy, potrawkowypieprz; papryka ostra; chilli; curry; sól; ocet; chrzan; musztarda; ziele angielskie; rosoły: esencjonalne wywary; ostre i tłuste sosy: musztardowy, chrzanowy, majonezowy, grzybowy
Natalia Kmieciak
Natalia Kmieciak

Absolwentka dietetyki studiów magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Szczególnie zainteresowana psychodietetyką, dietetyką kliniczną oraz farmakologią. Doświadczenie oraz edukację dietetyczną zdobywa aktywnie uczestnicząc w licznych szkoleniach, warsztatach i projektach. Uwielbia pracę z ludźmi, podczas której może pomagać, udzielać porad i dzielić się własną wiedzą z innymi. Miłośniczka zdrowej kuchni, aktywnego trybu życia oraz podróży, podczas których poszerza własne horyzonty oraz odkrywa nowe, niebanalne pomysły, również te kulinarne.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE