Naturalne sposoby na obniżenie cholesterolu

Poważnym problemem nie jest cholesterol jako taki, ale jego zła odmiana, która może znacząco zwiększyć ryzyko zachorowania na miażdżycę, a nawet doprowadzić do zawału czy udaru. Nasz układ krwionośny w pewnym sensie przypomina rury, które raz na jakiś czas trzeba przeczyścić. Jak to zrobić bez leków?

 

1. Jedz orzechy i migdały

Jedzenie codziennie około dwóch garści orzechów lub migdałów sprawia, że zwiększamy poziom dobrego cholesterolu, a jednocześnie pozbywamy się tego, który nam szkodzi. Wszystko dlatego, że dobry cholesterol pochłania tłuszcz i transportuje go do wątroby, gdzie może być zneutralizowany, zaś zły prowadzi do zapychania naczyń krwionośnych, co jest przyczyną późniejszych chorób.

 

 

2. Ćwicz

Codzienny wysiłek fizyczny zwiększa poziom dobrego cholesterolu, a jednocześnie pozwala zwalczyć nadmiar tkanki tłuszczowej. Nie jest istotne, jaki rodzaj ćwiczeń wybierzesz, ale zdecydowanie liczy się ich intensywność. Dla optymalnego efektu powinnaś ćwiczyć przez 30 minut przy tętnie, które pozwala na swobodne oddychanie i prowadzenie rozmowy. Jest to także ważne, jeśli chcesz popracować nad sylwetką, ponieważ tkankę tłuszczową spalasz tylko podczas treningu tlenowego, czyli takiego, przy którym cały czas oddychasz.

 

3. Żurawina

Żurawina podwyższa poziom dobrego cholesterolu i pomaga neutralizować ten zły. Trzeba jednak pamiętać o tym, żeby wybierać tylko świeże owoce lub naturalny sok, ponieważ syropy mają tyle cukru i dodatkowych, sztucznych substancji, że bardziej nam zaszkodzą niż pomogą.

 

 

4. Pij mleko

Pij mleko i wybieraj produkty bogate w wapń, ponieważ ten pierwiastek poza świetnie wszystkim znanym zbawiennym wpływem na zęby i kości, pomaga obniżyć całkowity poziom cholesterolu.

 

 

5. Jedz płatki owsiane z wodą

Raz w tygodniu zjedz na czczo płatki owsiane, które zalejesz wodą. Płatki usuną nadmiar złego cholesterolu zalegającego w tętnicach i pomogą oczyścić układ krwionośny. Zalewa się je wodą, żeby całość była jak najbardziej lekkostrawna. Oczywiście takie płatki nie zastąpią śniadania, więc około pół godziny później zjedz pełnowartościowy posiłek.

 

6. Jedz tłuste ryby

Wbrew pozorom obniżenie poziomu cholesterolu nie wymaga rezygnacji z tłuszczów ani żywienia się jedynie sałatą. Zawarte w rybach tłuszcze omega-3 pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu, a przy tym sprawiają, że długo jesteśmy syci i nie sięgamy po niezdrowe przekąski.

 

7. Grejpfruty

Grejpfrut nie tylko obniża poziom złego cholesterolu, lecz także zapobiega jego zaleganiu na ścianach naczyń krwionośnych, przez co zmniejsza ryzyko zwężania się tętnic. Ponadto grejpfrut obniża ciśnienie tętnicze krwi i zawiera dużo błonnika.

 

 

8. Jedz regularnie

Rozwiązaniem na obniżenie cholesterolu nie jest unikanie jedzenia czy głodzenie się na siłę. Nasz organizm powinien dostawać 4-5 małych posiłków dziennie, dzięki czemu poziom złego cholesterolu będzie niższy niż u osób, które jedzą rzadko. Wszystko dlatego, że małe porcje są łatwo przyswajane przez nasz organizm i nie jemy więcej niż naprawdę potrzebujemy.

 

9. Postaw na produkty roślinne

Sterole i stanole roślinne zawarte w owocach, warzywach, olejach roślinnych czy nasionach i orzechach obniżają poziom cholesterolu we krwi. Hamują też jego wchłanianie w jelitach przez co mniej cholesterolu przedostaje się do układu krwionośnego, a tym samym ryzyko jego zalegania na ścianach naczyń także jest mniejsze.

 

10. Rozsmakuj się w kakao

Kakao zawiera polifenole, które obniżają poziom złego cholesterolu, a podwyższają dobrego. Trzeba jednak pamiętać, żeby wybierać kakao, a nie napój, w którym jest więcej cukru i dodatków niż samego kakao. Możesz też zjeść kostkę lub dwie gorzkiej czekolady, tylko pamiętaj, żeby zawartość kakao była jak najwyższa.

 

Marta Nowak
Marta Nowak

Doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Pilnie śledzi wszystkie zmiany zachodzące w sferze literatury i kultury. Szczególnie zafascynowana fantastyką oraz nowymi mediami, a od 2013 roku współpracuje z portalem Game Exe. Jej pasją jest także literatura dla dzieci oraz przekład. Uważnie śledzi rozwój polskiej kultury.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE