12 trików, które pozwolą ograniczyć cukier

Cukier jest szkodliwy dla zdrowia. Każdy z nas choć raz w życiu słyszał to zdanie jednak czy skłoniło nas to do całkowitego odstawienia słodkich przysmaków?  To co wydaje się z początku prostą drogą do osiągnięcia wymarzonej figury w rzeczywistości nie jest sprawą prostą. Co zrobić aby wyeliminować tzw. ,,białą śmierć” na stałe z naszego jadłospisu? 

 

1. Stosuj metodę małych kroczków

Stawiajmy sobie małe lecz realne cele do osiągnięcia. Jeśli słodzisz codziennie herbatę 2 łyżeczkami cukru nie odstawiaj go całkowicie. Taki reżim spowoduje, że zrezygnujesz z dobrych chęci po tygodniu męczenia się. Na początek zmniejsz ilość cukru o pół łyżeczki i tak stopniowo do całkowitego odstawienia.  W ten sposób nasze kubki smakowe przyzwyczają się do zmiany ilości cukru, a rezygnacja z niego nie będzie dla nas walką z samym sobą.

 

2. Unikaj napojów gazowanych i soków

To właśnie w tego rodzaju napojach, które ratują nie raz nasze pragnienie czeka na nas pułapka w postaci ogromnej ilości cukru.  Mało kto z nas zdaje sobie sprawę, że w  puszcze coli znajduje się aż 7 kostek cukru. Czy ta liczba nie jest przerażająca? Wielu z nas zastępuje klasyczne napoje gazowane na te w postaci light, co jest jedynie pozornie dobrym pomysłem. Napoje light mają w swym składzie ogromne ilości szkodliwych dla zdrowia słodzików. To samo dotyczy soków kartonowych, które wydają nam się dawką zdrowia i witamin. W przeciętnym kartonie soku znajdziemy 20 kostek cukru. Zastąpmy zatem wymienione napoje na wodę, domową lemoniadę czy wyciskane soki.

 

 

3. Czytaj skład produktów

Każdy z nas pragnie zrobić zakupy jak najszybciej. Jednak warto zatrzymać się na moment i przeczytać skład kupowanego przez nas jedzenia. Obecnie producenci mają obowiązek do swego produktu dołączać jego skład, co działa na korzyść konsumenta. Gdy już raz zapoznamy się z etykietami kupowanych przez nas produktów, będziemy wiedzieli co jest dla nas dobre. Dla przykładu gotowe sosy do mięs, wędliny czy ketchup mają zaskakującą ilość cukru. Warto zatem poświęcić chwilę i przeczytać etykiety z wartościami odżywczymi.

 

4. Nie kupuj słodyczy na zapas

Nie wyobrażasz sobie żeby w domu nie było słodyczy – ciastek, czekolad i cukierków? Boisz się, że gdy przyjdą niespodziewani goście nie będziesz miała czym ich poczęstować? Trzymanie w domu słodyczy jest dla Ciebie tylko niepotrzebną pokusą. Przestańmy je kupować, a te które już mamy w domu wydajmy rodzinie lub weźmy do pracy. Nasi koledzy z pewnością się ucieszą. A gdy odwiedzą nas goście przygotuj dla nich szybkie ciasto, deser lub półmisek owoców. Będzie to z pewnością zdrowsze rozwiązanie, a Ty nie będziesz musiała w domu walczyć z trudną do pokonania chęcią sięgnięcia po słodycze.

 

 

5. Nie jedz słodkich płatków na śniadanie

Śniadanie jemy zwykle w pośpiechu. Najczęściej sięgamy po czekoladowe lub inne słodkie płatki. Jednak musimy wiedzieć, że porcja śniadaniowa, na którą składa się 50 g płatków zawiera aż 4 kostki cukru. Jeśli jesteśmy fanami płatków warto przygotować własną granolę z płatków owsianych, orzechów i owoców suszonych.

 

 

6. Pij dużo wody

To podstawowa i najważniejsza zasada! Nierzadko odczuwając głód sięgamy po słodki batonik. Musimy zdawać sobie jednak sprawę z tego, że często pragnienie mylimy z głodem. Dlatego za każdym razem zanim sięgniemy po przekąskę, wypijmy szklankę wody.

 

 

7. Pamiętaj o śnie

Poświęcając mało czasu na sen, nie dostarczamy naszemu organizmowi wystarczającej dawki energii. Po przebudzeniu będziemy ospali, a nasze ciało będzie wysyłać sygnały o dodatkowej potrzebie energii. W takiej sytuacji zazwyczaj sięgamy po słodką kawę, kakao czy płatki czekoladowe. Dlatego pamiętajmy aby się wyspać, a unikniemy porannych apetytów na słodycze.

 

8. Zaplanuj jeden dzień w tygodniu, kiedy możesz jeść słodycze

Nie możemy dać się zwariować ciągłej myśli o unikaniu cukru. Wyznaczmy jeden dzień w tygodniu – najlepiej weekend, kiedy możemy sobie pozwolić na odrobinę słodkości. Najlepiej będzie gdy samodzielnie przygotujemy deser, będzie on z pewnością lepszy i mniej kaloryczny niż ten prosto ze sklepu.

 

 

9. Wybieraj niesłodzone dżemy

Postarajmy unikać się wysokokalorycznych dżemów, które są śniadaniowym przysmakiem. Wybierajmy te bez dodatku cukru, które są równie smaczne.

 

10. Kupuj naturalne jogurty

Jogurt jest szybką i prostą alternatywą walki z głodem. Najczęściej wybieramy te owocowe z dodatkiem chrupiących dodatków. Kupując gotowe produkty nie mamy kontroli nad ich składem. Warto zatem kupować jogurty naturalne i samodzielnie je dosładzać, dodając owoce lub przygotowane przez nas granole.

 

 

11. Gorzka czekolada – idealna na chwilę pokusy

Gorzka czekolada jest grzeszkiem, na który możemy sobie pozwolić od czasu do czasu ze względu na niską zawartość cukru. Dodatkowo zawiera ona potrzebne naszemu organizmowi dawki magnezu.

 

 

12. Ogranicz stres

Przy nadmiernym stresie nasz mózg wydziela kortyzol, który zwiększa zapotrzebowanie organizmu na cukier. Wtedy budzi się w nas chęć sięgnięcia po coś słodkiego. Ograniczenie stresu zmniejszy potrzebę spożywania nadmiernej ilości cukru.

Stosując choć kilka z powyższych rad, będzie nam łatwiej uniknąć cukrów w naszym codziennym menu. Żyjmy według złotej myśli ,,jesteś tym, co jesz” i wprowadźmy w swoje życie parę przydatnych zmian, a z pewnością w przyszłości dostrzeżemy wynikające z nich korzyści.

Magdalena Gryniewicz
Magdalena Gryniewicz

Absolwentka Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje ją polityka, gospodarka międzynarodowa oraz marketing. W wolnych chwilach miłośniczka aktywnego trybu życia, szczególnie fitnessu, podróżowania orazy literatury angielskiej.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE