Jak jeść jarmuż?

Wielu z Was pewnie w ostatnim czasie o nim słyszało. To obecnie jedno z najbardziej „modnych warzyw”, często wspominany w telewizji, a także pojawiający się coraz częściej w wielu restauracjach jako składnik menu. Tylko czy wiemy właściwie dlaczego powrócił do łask i czy słusznie jest doceniany? 

 

Jarmuż należy do zielonych warzyw liściastych, a dokładniej jest odmianą kapusty warzywnej. To niepozornie wyglądająca jarzyna to znakomite źródło przeciwutleniaczy i innych związków chroniących przed rozwojem raka. Jednym z nich jest zawarty w jarmużu sulforafan, czyli aktywny czynnik o udowodnionym działaniu zapobiegającym wystąpieniu nowotworów, miażdżycy oraz chorób układu krążenia. Ponadto warzywo to ma mnóstwo witaminy C, beta-karotenu, potasu i manganu. Jest jednym z najlepszych roślinnych źródeł wapnia, w przeliczeniu na 100g posiada go więcej niż mleko! Jednocześnie pół garści jarmużu (około 10g) pokrywa 100% zapotrzebowanie na witaminę K, warunkującą właściwy przebieg procesu krzepnięcia krwi. Warto wspomnieć także, że nadający mu zieloną barwę chlorofil ma właściwości antyoksydacyjne, hamujące rozwój guzów nowotworowych, przeciwdziała zakwaszeniu organizmu oraz poprawia wzrok. Jak się okazuje możliwości użycia jarmużu w kuchni jest mnóstwo, sprawdza się zarówno w postaci surowej, jak i w daniach na ciepło i wcale nie potrzeba wiele, by wydobyć jego ciekawy smak.

 

Smoothie

Owocowo-warzywne koktajle to bomba witaminowa i energetyczna. Świetnie gaszą pragnienie, są smaczne, szybkie w przygotowaniu i niezwykle odżywcze. Szklanka takiego napoju może zastąpić jedną z 5 zalecanych porcji warzyw i owoców dziennie.

Przyrządź domowe smoothie z dodatkiem jarmużu, banana i jabłka. W Japonii sok z jarmużu (nazywany aojiru) jest stosowany jako popularny suplement diety w leczeniu alergii czy wrzodów żołądka i dwunastnicy. A jeśli dodatkowo dodasz do niego mleko lub jogurt, dorzucisz garść orzechów to pełnowartościowy posiłek gotowy!

 

Sałatka

Jarmuż możesz stosować jako bazę do sałatek zamiast klasycznych liści szpinaku, rukoli lub standardowej sałaty. Świetnie komponuje się smakowo z jajkiem, rybą oraz owocami morza. A sałatki owocowe wzbogacone o kilka liści tego warzywa to orzeźwiająca propozycja dla amatorów niebanalnych i wyszukanych połączeń kulinarnych.

 

Jarmużowy „kapuśniak”, bigos, a może gołąbki?

Jarmuż można z powodzeniem wykorzystać jako alternatywa dla dań z kapusty. Co powiesz na tradycyjne polskie potrawy w nowoczesnym, ciekawym wydaniu? Zawiń mięsny lub wegetariański farsz w liście jarmużu i przyrządź pyszne gołąbki lub przygotuj z niego lekkostrawny bigos.

 

Chipsy? Tak, ale z jarmużu!

Uwielbiasz chrupkie przekąski, które możesz podgryzać do woli podczas dobrego filmu, czy ulubionej książki. Sposobem na zdrową alternatywę dla tłustych i słonych chrupków lub krakersów jest przyrządzenie chipsów z jarmużu. Jest to banalnie proste! Liście tego warzywa podziel na mniejsze porcje, wrzuć do miski, skrop odrobiną oliwy z oliwek, dodaj ulubione przyprawy i wymieszaj, najlepiej sprawdzi się tutaj słodka, bądź ostra papryka oraz przyprawa curry. Tak przygotowany miks wyłóż na papierze do pieczenia i wstaw do piekarnika na 5 minut.

 

 

Pesto

Przygotuj zielone pesto, które z powodzeniem możesz dodać do wielu dań lub wykorzystać jako pastę do chleba. Zamiast popularnej wersji z natki pietruszki, czy oliwek spróbuj wersji pesto z jarmużem. Smakuje o niebo lepiej! Najlepiej komponuje się z ząbkami czosnku, podprażonymi na patelni orzechami, migdałami. Wszystkie składniki zblenduj na gładką masę z oliwą z oliwek i odrobiną soli i pieprzu.

Natalia Kmieciak
Natalia Kmieciak

Absolwentka dietetyki studiów magisterskich na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu. Szczególnie zainteresowana psychodietetyką, dietetyką kliniczną oraz farmakologią. Doświadczenie oraz edukację dietetyczną zdobywa aktywnie uczestnicząc w licznych szkoleniach, warsztatach i projektach. Uwielbia pracę z ludźmi, podczas której może pomagać, udzielać porad i dzielić się własną wiedzą z innymi. Miłośniczka zdrowej kuchni, aktywnego trybu życia oraz podróży, podczas których poszerza własne horyzonty oraz odkrywa nowe, niebanalne pomysły, również te kulinarne.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE