5 faktów na temat powrotu do formy po ciąży, o których nikt Ci nie powie

Jeśli przez 9 miesięcy stopniowo przybierałaś na wadze, to nic dziwnego, że teraz chciałabyś jak najszybciej zrzucić zbędne kilogramy i znowu wrócić do formy. Jako fit mama na pewno lubisz ćwiczyć, przebywać na świeżym powietrzu i mieć poczucie, że jesteś silna. Są jednak rzeczy, o których pewnie nikt Ci nie powiedział, a powinnaś o nich wiedzieć, zanim wrócisz do ćwiczeń po porodzie.

 

1. Masz poczucie, jakby coś miało z ciebie wypaść

Kiedy po raz pierwszy zaczniesz ćwiczyć po porodzie, możesz odczuwać pewien dyskomfort i mieć poczucie, jakby wszystko miało zamiar dosłownie z Ciebie wylecieć. Jeśli czujesz ciężar w okolicach intymnych i miednicy albo sądzisz, że z twoim ciałem coś jest nie w porządku, koniecznie skonsultuj się z ginekologiem. Lekarz poleci Ci ćwiczenia, które będą odpowiednie dla miednicy i kręgosłupa. W ten sposób wypracujesz na nowo silne, wytrzymałe ciało. Skup się na wzmocnieniu rdzenia i dna miednicy zanim przejdziesz do bardziej intensywnych ćwiczeń, możesz zacząć na przykład od pilatesu, a po około 6 tygodniach Twoje ciało powinno być gotowe na ćwiczenia wymagające większej wytrzymałości.

 

2. Twój kręgosłup nie jest aż tak mocny

Przez ostatnie miesiące twój organizm skupiał się na tym, żeby rozciągnąć się i urosnąć tak, by można było pomieścić ukochane maleństwo. Nic więc dziwnego, że kręgosłup nie ma już tak dużej siły jak przed ciążą, możesz nie mieć także takiej samej koordynacji.

Na co dzień częściej używasz teraz mięśni dolnej części pleców i bioder, żeby zrekompensować te braki. Tym samym jesteś bardziej narażona na uszkodzenia mięśni i kontuzje, więc dobrze, żeby lekarz skontrolował wytrzymałość kręgosłupa oraz polecił ćwiczenia, które pozwolą wzmocnić osłabione mięśnie. Pamiętaj o konsekwencji w ćwiczeniach, bo tylko tak szybko odzyskasz dawną siłę i wrócisz do formy.

 

3. Masz dwa arbuzy przywiązane do klatki piersiowej

Mogą być ogromne, jeden prawdopodobnie większy od drugiego, a do tego nie mieszczą się w żaden z twoich sportowych staników. Poczujesz się zapewne zaniepokojona, kiedy nagle będziesz miała problem z utrzymaniem równowagi podczas biegania czy treningu.

Ćwicz zaraz po nakarmieniu dziecka i zainwestuj w dobry, świetnie dopasowany stanik sportowy. To najlepsze, co możesz w tej sytuacji zrobić, a przede wszystkim nie trać dobrego humoru.

 

 

4. Trzeszczysz i przeciekasz

Jak to ująć delikatnie? Może się zdarzyć, że podczas ćwiczeń kości miednicy będą trzeszczeć albo pojawią się problemy z trzymaniem moczu w najmniej oczekiwanych momentach. Coś takiego może się przytrafić podczas cichych zajęć jogi, a ty masz wtedy ochotę schować się pod matą do ćwiczeń.

Problemy z trzymaniem moczu występują najczęściej pod koniec treningu, kiedy twoje ciało jest już zmęczone lub podczas trudniejszych ćwiczeń. Przede wszystkim nie wymagaj od siebie zbyt wiele, zacznij od 20-minutowego delikatnego treningu i stopniowo przygotuj organizm do większego wysiłku. W ten sposób nie będziesz się stresować, a cały czas pracujesz nad mięśniami dna miednicy.

 

5. Bywasz sfrustrowana, ale warto

Są dni, kiedy czujesz się zmęczona i zastanawiasz, czy w ogóle warto. Będą miliony chwil, w których frustracja będzie zrozumiała, bo masz problem z czynnościami, które dotychczas wykonywałaś w mgnieniu oka.

Wielokrotnie w głowie układałam sobie plan, jak to wrócę do ćwiczeń i do biegania po ciąży. Każdy mówił, że po ciężkiej nocy odeśpię w dzień i też złudnie tak myślałam. Efekt? Ciąża zakończona cesarskim cięciem, dziecko budzące się w nocy początkowo co 1,5 h i w dzień robiące sobie drzemki 15 minutowe. To trwało 2 miesiące. Byłam wykończona psychicznie, fizycznie i jedyne o czym marzyłam to się wyspać. Nie w głowie miałam ćwiczenia. Później było lepiej. Teraz, gdy rozpoczynamy 5 miesiąc życia Wojtka wybrałam się po raz pierwszy pobiegać. Przebiegłam 3 km a myślałam, że to maraton. Powrót do formy to jednak nie bajka i forma wypracowana przed ciążą przepadła. Teraz trzeba na nowo ją zyskiwać – potwierdza jedna z blogerek parentingowych – Qamille.

Uwierz w siebie i nie poddawaj się zbyt łatwo, bo masz wspaniałą rodzinę i jesteś dla nich przykładem tego, że zawsze można dbać o zdrowie.

Moim najlepszym sposobem na powrót do formy po ciąży jest picie dużej ilości wody. Moim zdaniem to jest klucz w odchudzaniu, ale powinien być stałym elementem stylu życia. Wystarczy, że kilka dni to zaniedbam i od razu widzę jak puchnę, bo organizm zaczyna zatrzymywać wodę. Poza tym niepotrzebnie uzupełniam wtedy braki płynów szukając ich w przekąskach i rezultat od razu widać na wadze – przyznaje Agnieszka – autorka bloga wronek.pl.

 

Przede wszystkim pamiętaj, żeby cieszyć się z małych sukcesów, bo to one sprawiają, że jesteś coraz bliżej celu.

Marta Nowak
Marta Nowak

Doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Pilnie śledzi wszystkie zmiany zachodzące w sferze literatury i kultury. Szczególnie zafascynowana fantastyką oraz nowymi mediami, a od 2013 roku współpracuje z portalem Game Exe. Jej pasją jest także literatura dla dzieci oraz przekład. Uważnie śledzi rozwój polskiej kultury.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE