Ile lat ma twoje ciało?

Wydaje ci się, że wiesz, ile masz lat? Oczywiście, w końcu wystarczy zajrzeć do dowodu osobistego albo do każdego innego dokumentu, w którym zapisano datę urodzenia. Jednak nasze ciało nie przejmuje się upływającymi latami aż tak, jak my same, a tym samym kondycja organizmu nie zmienia się za każdym razem, gdy podczas wspaniałej zabawy sylwestrowej wybije północ.

 

Rzeczywisty wiek naszego ciała

Dlaczego tak się dzieje? Nasz organizm kieruje się własnym zegarem biologicznym, co oznacza, że nasz wiek metaboliczny, bo tak określa się rzeczywisty wiek naszego ciała, może być zupełnie inny od tego, co zapisano w metryce. Jeśli wiek metaboliczny jest taki sam lub niższy niż rzeczywisty, to mamy się z czego cieszyć i czym chwalić, jeśli jednak w wieku 20. lat stan naszego organizmu przypomina ten typowy dla 50. latka, to czas najwyższy wziąć się do roboty.

Wiek metaboliczny określa stopień zużycia naszego ciała, bo jeśli dbamy o zdrowie, to nawet na starość będziemy się dobrze czuć i świetnie wyglądać, a jeżeli nie, to niestety upływające lata nie obejdą się z nami łaskawie. Bardzo często profesjonalne badania składu ciała wykonują dietetycy lub trenerzy personalni, którzy od wyników uzależniają zaproponowaną później dietę lub trening aerobowy bądź siłowy. Sama waga, nawet prawidłowa, nie świadczy o tym, że twoje ciało jest w świetnej kondycji, ponieważ możesz cechować się wyjątkową wiotkością mięśni i mieć problem ze zbyt dużym otłuszczeniem organizmu. To szczególnie niebezpieczne, gdyż z powodu zbyt rozrośniętej tkanki tłuszczowej, organy wewnętrzne muszą pracować 3-4 razy ciężej, żeby spełnić swoje funkcje.

Należy jednak pamiętać, że pomiar wieku metabolicznego nie będzie wiarygodny dla osób z problemami z tarczycą, kobiet w ciąży oraz karmiących piersią. Wszystko dlatego, że zaburzona jest wówczas gospodarka hormonalna organizmu.

 

Jak odmłodzić nasze ciało?

Jak obniżyć wiek metaboliczny? Przede wszystkim ważny jest ruch, który dietetycy oraz trenerzy już od kilku lat uważają za podstawę zdrowego stylu życia, dlatego każda piramida żywienia uwzględnia aktywność fizyczną, minimum 3 razy w tygodniu przez 30 minut przy tętnie 130. Nie trzeba od razu być wyczynowym sportowcem, wystarczy szybki spacer, trucht, jazda na rowerze czy basen. Nieważne, czy zdecydujemy się na trening aerobowy, siłowy czy trening biegacza. Istotne jest, żeby znaleźć coś dla siebie i się ruszać.

W trosce o obniżenie wieku metabolicznego, istotne są wszystkie te czynniki, które w ogóle wpływają na stan naszego organizmu. Poza regularnymi ćwiczeniami fizycznymi liczy się zatem zdrowa, bogata w owoce i warzywa dieta oraz nawodnienie ciała, ale w tym celu stawiamy na wodę niegazowaną, a nie słodzone napoje gazowane. Należy pożegnać się z fast-foodami oraz wszystkimi innymi rodzajami przetworzonej żywności, a postawić na zdrowe przepisy, w których w dużej ilości występują produkty bogate w błonnik oraz warzywa strączkowe. Czerwone mięso dobrze zamienić na bogaty w białko drób oraz ryby, a do sałatek dodać dobry jakościowo olej lub oliwę.

Wysoki wiek metaboliczny może być także skutkiem stresu, braku snu oraz zaniedbania naszego samorozwoju. Ćwiczenia i dieta to jeszcze nie wszystko, ponieważ na stan naszego organizmu wpływa także samopoczucie, to czy żyjemy szczęśliwie i się rozwijamy. Samorealizacja oraz ciągła nauka nowych rzeczy może pomóc nam odmłodzić mózg nawet o kilka lat.

Ciało jest naszą najcenniejszą własnością. Możemy o nie dbać, a wtedy długo będzie nam służyło w dobrym stanie albo zlekceważyć to, co się z nim dzieje. Tylko musimy pamiętać, że ciało to nie samochód i w razie problemów, nie da się go zamienić na młodszy model, można tylko popracować nad tym, które mamy.

 

Przeczytaj również: 4 kosmetyki domowej roboty, Dlaczego obok kosmetyczki powinien rosnąć aloes?, 4 kroki, które zamienią kredki Twojego dziecka w eyeliner.

Marta Nowak
Marta Nowak

Doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Pilnie śledzi wszystkie zmiany zachodzące w sferze literatury i kultury. Szczególnie zafascynowana fantastyką oraz nowymi mediami, a od 2013 roku współpracuje z portalem Game Exe. Jej pasją jest także literatura dla dzieci oraz przekład. Uważnie śledzi rozwój polskiej kultury.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE