Olejki aromatyczne – sposób na zredukowanie stresu

Ludzki nos ma zdolność do odróżniania wielu tysięcy różnych zapachów, a pamięć o nich jest zapisana głęboko w naszej podświadomości. Jest to bardzo szybka i bezpośrednia droga do tej części mózgu, która kieruje, kontroluje, interpretuje i reaguje na bodźce zapachowe. Dlatego aromaterapia jest doskonałym sposobem wpływania na nasz nastrój. Jednak by była skuteczna, należy stosować właściwe olejki o odpowiedniej jakości.

 

Oddziaływanie olejków zapachowych

Jedne olejki doskonale sprawdzą się podczas masażu czy kąpieli, inne jednak mogą podrażniać skórę i zdecydowanie lepszy efekt dadzą podczas inhalacji. Niektórych olejków nie powinny stosować osoby chore na padaczkę lub kobiety w ciąży, alergicy albo cierpiący na inne dolegliwości. Dlatego przed przystąpieniem do aromaterapii najlepiej skonsultować się z lekarzem. A gdy już będziemy wiedzieć, które olejki są dla nas, wybierajmy te dobrej jakości i używajmy je zgodnie z instrukcją. Olejki stosowane na skórę na przykład powinno się rozcieńczyć, są bowiem sprzedawane w postaci skoncentrowanej i takie ich użycie może skończyć się podrażnieniem. Ale i tak, na wszelki wypadek, po rozcieńczeniu najpierw zróbmy test na skórze, przykładowo w górnej części ramienia.

 

 

Jeszcze jeden istotny szczegół: olejki to nie perfumy ani żadne inne substancje zapachowe wymyślane w laboratorium. Prawdziwe i dobrej jakości olejki to wyciągi wyłącznie z żywych roślin. Przed kupnem upewnij się więc, że dany olejek nie ma żadnych dodatków i środków chemicznych. Tylko w 100% roślinne mają właściwości terapeutyczne i rzeczywiście korzystny wpływ na naszą emocjonalność. Są droższe, ale warte swojej ceny. W końcu po pierwsze chodzi o nasze zdrowie – jakość więc jest bezcenna, a po drugie olejki się rozcieńcza, więc mała buteleczka wystarczy na długi czas. Po rozcieńczeniu powinno się je przechowywać w specjalnym pojemniku, szczelnie zamkniętym, z dala od dzieci.

 

Jak korzystać z dobroci olejków aromatycznych?

1) Wlej kilka kropli do ciepłej kąpieli i relaksuj się przez 15 minut. Bardzo szybko poczujesz, jak stres, napięcie i lęki znikają, a zastępuje je odprężenie i spokój.

2) Dodaj kilka kropli do oliwy do masażu. Najlepiej, gdy jest to oliwa dopasowana i przygotowana tylko dla ciebie, wówczas aromaterapia działa najskuteczniej.

3) Możesz nalać kilka kropli na chusteczkę lub wacik i wdychać zapach kilka minut, a jeszcze lepiej zrobić sobie inhalację. Wystarczy dodać kilka kropli olejku do miski z ciepłą wodą, nachylić się i głęboko oddychać.

4) Dodaj kilka kropli do wody w kominku zapachowym, zapal świeczkę, niech podgrzewa wodę, a aromatyczne wonności będą unosić się w całym pomieszczeniu.

 

Popularne olejki eteryczne

Poniżej prezentujemy listę najbardziej znanych i skutecznych olejków eterycznych wykorzystywanych w aromaterapii do redukcji stresu i wszystkich negatywnych emocji i napięć.

 

  • Anyż – świeży, słodki, orzeźwiający, redukuje stres i udrażnia drogi oddechowe
  • Bazylia – świeży, ciepły, korzenny zapach, stosowana też w medycynie ajurwedyjskiej
  • Bergamotka – korzenny, kwiatowy, cytrusowy, wspomaga leczenie depresji
  • Drewno cedrowe – balsamiczny, drzewny, redukuje uczucie niepokoju
  • Kadzidło – niezwykle charakterystyczny, świeży, drzewny, orzeźwiający, balsamiczny aromat z nutą owoców cytrusowych, uznawany powszechnie za jeden z najbezpieczniejszych olejków

 

 

  • Grapefruit – orzeźwiający aromat cytrusów, stosowany jako środek pobudzający i przeciwdepresyjny
  • Jaśmin – ciepły, bogaty, głęboki kwiatowy, wspomaga uczenie się, poprawia pamięć
  • Majeranek – przyjemny, słodki, balsamiczny aromat, pomaga na bezsenność
  • Neroli – olejek z kwiatu pomarańczy, lekki, słodki kwiatowy zapach, ma działanie uspokajające
  • Melisa – słodki, świeży zapach, lekko cytrusowy, działa silnie relaksująco

 

 

  • Lawenda – delikatny kwiatowy aromat, zmniejsza uczucie niepokoju, napięcie, redukuje stres, pomaga w bezsenności
  • Drzewo sandałowe – balsamiczny, drzewny aromat, działa uspokajająco i relaksująco, łagodzi objawy depresji, świetnie sprawdza się podczas sesji jogi i medytacji
  • Rozmaryn – charakterystyczny wytrawny, gorzkawy aromat, redukuje stres, pomaga w koncentracji, poprawia pracę umysłu i zdolność zapamiętywania, ma silniejsze działanie w połączeniu z szałwią
  • Szałwia – orzeźwiający, lekko ziołowy, korzenny zapach, działa uspokajająco, wspomaga leczenie depresji, poprawia pamięć – doskonała w połączeniu z rozmarynem
  • Ylang-ylang – bardzo słodki, kwiatowy, delikatnie korzenny, wzmacnia układ nerwowy, łagodzi stres, wspomaga leczenie depresji
Elżbieta Ignacionek
Elżbieta Ignacionek

Pracownik socjalny i kulturoznawca z wykształcenia, redaktorka i korektorka z zawodu. Z pasją zgłębia tajniki samorozwoju i redukcji stresu w życiu codziennym. W wolnym czasie zajmuje się wyrobem biżuterii i prowadzi zajęcia kreatywne dla dzieci.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE