5 sposobów na dobrą pamięć

Sposób, w jaki żyjemy, to, co jemy i pijemy, to, jak traktujemy nasze ciało, tak samo jak na zdrowie fizyczne i dobre samopoczucie, ma także ogromny wpływ na naszą pamięć. Oto pięć rzeczy, o które powinieneś dbać na co dzień, aby ją poprawić, a przy okazji wzmocnić cały organizm i umysł.

 

Zarządzanie stresem

Stres, zwłaszcza związany z natłokiem codziennych spraw, z pewnością może cię rozpraszać i wpływać na zdolność koncentracji i przypominania. Ale większym problemem jest ciągłe uczucie niepokoju, może bowiem prowadzić do zaburzeń pamięci. Jeżeli więc nie umiesz jeszcze zarządzać stresem, koniecznie zacznij się tego uczyć. Wspomagaj się technikami oddychania, medytacją, jogą. Świadome podejście do życia znacznie je ułatwia i pomaga zredukować stres.

 

Wysypiaj się

Ludzie, którzy źle i mało śpią, są bardziej zapominalscy niż ci, którzy śpią spokojnie. Dobry sen jest niezbędny do wzmocnienia pamięci. Najczęstszym powodem problemów ze snem jest bezsenność – trudności z zasypianiem lub utrzymaniem ciągłości snu. Niestety, wiele leków stosowanych w leczeniu bezsenności może również upośledzać pamięć i ogólne funkcjonowanie mózgu. Dlatego najlepiej samemu popracować nad poprawą swoich nawyków zasypiania, a farmakologicznie wspomagać się tylko wtedy, gdy nic innego nie pomaga i tylko do czasu, aż twój sen znów wróci na właściwe tory.

 

Jeśli palisz, przestań

Oczywiście – łatwiej powiedzieć niż zrobić, ale jeśli potrzebujesz dodatkowej motywacji, wiedz, że u palaczy wraz z upływem lat ryzyko utraty pamięci i innych problemów z pamięcią jest znacznie wyższe niż u osób niepalących. U ludzi, którzy palą więcej niż dwie paczki papierosów dziennie w średnim wieku, występuje ponad dwukrotnie większe ryzyko rozwoju demencji w starszym wieku w porównaniu z niepalącymi.

 

Alkohol

Spożywaj go w ilościach umiarkowanych. Picie zbyt dużej ilości alkoholu zwiększa ryzyko utraty pamięci i otępienia. Ludzie chorzy na alkoholizm mają problemy z pamięcią krótkoterminową, zwiększa się też ryzyko wystąpienia tzw. syndromu Korsakowa, spowodowanego połączeniem alkoholu z długotrwałym niedoborem witaminy B1. Wówczas może nastąpić nagła amnezja, a nawet stała utrata pamięci. Wcześnie wykryta, może zostać odwrócona, ale tylko do pewnego stopnia.

 

Chroń mózg przed urazami

Uraz głowy jest główną przyczyną utraty pamięci i zwiększa się ryzyko rozwoju demencji. Jeśli uprawiasz sport kontaktowy, jeździsz rowerem, motocyklem, na nartach itp., zawsze noś kask, jadąc samochodem, zapinaj pasy. Wypadki samochodowe są zdecydowanie najczęstszą przyczyną uszkodzenia mózgu, a zapięte pasy znacznie zmniejszają ryzyko poważnych obrażeń głowy.

Z wiekiem coraz częściej zauważamy, że nasza pamięć szwankuje. Szukamy okularów, kluczyków, nie pamiętamy imienia nowego sąsiada. Takie rzeczy zdarzają się każdemu, po 50. roku życia zdolność przyswajania informacji i przypominania ich sobie nieco spada. Dla ułatwienia więc, przedmioty, których używasz często, jak właśnie kluczyki, okulary czy telefon komórkowy, kładź zawsze w to samo miejsce. Nie będziesz musiał zaprzątać umysłu rzeczami zbędnymi. Jeśli jednak zapominanie zaczyna być problemem, lepiej przejść się do lekarza. Nie zawsze musi to oznaczać chorobę Alzheimera, bo może któryś z przyjmowanych przez ciebie leków wpływa na pamięć. Niemniej jeżeli zaczyna cię coś niepokoić, zbadaj się, a specjalista doradzi, jak sobie pomóc.

 

Czytaj również: Akcesoria dla początkującego joginaJak się pakować, żeby nie zwariować?5 sposobów na wzbudzenie pozytywnych emocji.

Elżbieta Ignacionek
Elżbieta Ignacionek

Pracownik socjalny i kulturoznawca z wykształcenia, redaktorka i korektorka z zawodu. Z pasją zgłębia tajniki samorozwoju i redukcji stresu w życiu codziennym. W wolnym czasie zajmuje się wyrobem biżuterii i prowadzi zajęcia kreatywne dla dzieci.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE