8 zdrowych nawyków, które warto wprowadzić do swojego życia

 Przedstawiamy nawyki, które już dziś warto wprowadzić do swojego życia.

 

1. Regularny ruch

Nie można mówić o zdrowym życiu, jeśli brakuje w nim ruchu. Potwierdza to najnowsza piramida zdrowego żywienia, której podstawą jest właśnie aktywność fizyczna. I wcale nie chodzi o to, by katować się na siłowni lub zacząć biegać w maratonach. Na początek wystarczy, że jadąc do pracy autobusem czy tramwajem wysiądziesz jeden przystanek wcześniej, wybierzesz rower zamiast samochodu, albo przed snem pójdziesz na krótki spacer. Zacznij też uprawiać sport. Jest tyle różnych możliwości, że na pewno znajdziesz coś dla siebie. Wtedy ćwiczenia przestaną być koniecznością, a staną się przyjemnością.

 

 

2. Jedzenie pięciu posiłków dziennie

Zdarza ci się nie jeść śniadania, zapomnieć o obiedzie, a na kolację przygotować posiłek jak dla całej armii? Niestety, nie jesteś w tym sam. Regularne jedzenie to duże wyzwanie dla każdego z nas. Tym bardziej, jeśli pracujemy, chodzimy do szkoły czy na uczelnię. Tymczasem dietetycy zalecają , aby jeść co 3-4 godziny, co daje średnio pięć posiłków dziennie. Dzięki temu nasz metabolizm utrzymuje się na stałym poziomie, a organizm nie robi zapasów (w postaci tkanki tłuszczowej), bo wie, że nie zafundujemy mu głodówki. Bardzo ważne jest też zachowanie proporcji w wielkości posiłków. Najlepiej obrazuje je powiedzenie: “Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”.

 

3. Regularne picie wody

Ilość wody, której potrzebuje organizm różni się w zależności od pory roku, naszej płci i wagi. Przyjmuje się jednak, że powinniśmy pić od 1,5 do 2,5 litra wody dziennie. Ważne, by nie pić “na zapas”, tylko nawadniać organizm stopniowo, przez cały dzień. Nie powinniśmy też doprowadzać do uczucia pragnienia, bo jest to sygnał, że nasz organizm jest już odwodniony. Jeśli uda ci się wprowadzić ten nawyk, możesz pójść o krok dalej i każdego dnia, zraz po przebudzeniu, wypijać szklankę ciepłej wody z cytryną i miodem. Dzięki temu poprawisz trawienie, wzmocnisz odporność i pobudzisz swój organizm do działania.

 

 

4. Kolory na talerzu

Urozmaicanie posiłków to kolejna ważna zasada, którą warto wprowadzić do codziennej diety. Aby dostarczyć organizmowi niezbędne witaminy i minerały, komponuj posiłki tak, by zawierały produkty zbożowe, warzywa, owoce, oraz pełnowartościowe białko. Staraj się również, by na twoim talerzu było kolorowo! Naukowcy podzielili bowiem owoce i warzywa na pięć grup kolorystycznych: zieloną, żółto-pomarańczową, czerwoną, fioletową i białą. Każda z nich jest bogatym źródłem witamin, ale różnią się zawartością odżywczą. Zatem, pamiętając o zasadzie pięciu porcji warzyw i owoców w diecie, warto mieć jeszcze na uwadze ich różnorodność kolorystyczną.

Mała podpowiedź- jeśli chcesz ułatwić sobie wprowadzenie tego nawyku do swojego życia, zacznij zapisywać na kartce to, co jesz. Zobaczysz wtedy co warto zmienić, albo nad czym jeszcze popracować.

 

5. Spożywanie dobrego tłuszczu

Twierdzenie, że tłuszcz jest niezdrowy to tylko w połowie prawda. Wszystko zależy od tego, jaki tłuszcz mamy na myśli. Występują bowiem dwa jego rodzaje: nasycony i nienasycony. W naszej diecie powinniśmy ograniczyć ten drugi, bo prowadzi do zwiększenia poziomu złego cholesterolu. Uważajmy więc na takie produkty jak: wołowina, jagnięcina, wieprzowina, smalec, masło, śmietana, pełnotłuste mleko czy żółte sery o dużej zawartości tłuszczu. Nie bójmy się za to tłuszczy nienasyconych, bo mają one pozytywny wpływ na nasz organizm: zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca, usprawniają pracę mózgu i powodują uczucie sytości. Na pewno nie raz słyszałeś zalecenia, by jeść ryby, które zawierają kwasy omega-3 i omega-6.  Zdrowe tłuszcze znajdziesz też w produktach pochodzenia roślinnego, jak: orzechy, awokado czy oliwki.

 

6. Delektowanie się posiłkiem

Ważne jest nie tylko to co jesz, ale także jak jesz. Pamiętaj o tym, by delektować się posiłkiem, a nie pochłaniać go z szybkością światła. Na pewno zdarzyła ci się sytuacja, że gdy byłeś bardzo głodny, zjadłeś za dużo. Dzieje się tak dlatego, że nasz ośrodek sytości działa z opóźnieniem. Potrzebuje około 15-20 minut, by wysłać do mózgu sygnał, że jesteśmy najedzeni. Ale wolne jedzenie ma też inne zalety. Przeżuwając dokładnie każdy kęs, możesz przyspieszyć i ułatwić trawienie. Twój żołądek na pewno będzie ci za to wdzięczny.

 

7. Odpowiednia ilość snu

Sen sprzyja regeneracji naszego organizmu. Odpowiada za gospodarowanie hormonami, oszczędność energii, konsolidację pamięci i funkcję neuronów. To, ile snu potrzebujemy jest uzależnione od wieku i indywidualnych predyspozycji. Szacuje się, że dorosły człowiek powinien przesypiać 7-9 godzin dziennie. Niestety snu nie można przełożyć na później i “odespać” zarwanego tygodnia w weekend. Jego niedobór ma natomiast bardzo poważne konsekwencje dla naszego organizmu. Tracimy energię do działania, pogarsza nam się nastrój, czujemy się wyczerpani. Warto więc zadbać o to, by znaleźć czas na sen. Pozwoli nam to lepiej funkcjonować na co dzień i poprawi jakość naszego życia.

 

 

8. Stopniowe działanie

I najważniejsza zasada, o której musicie pamiętać: zasada małych kroków. Jeśli chcecie wprowadzić do swojego życia dobre nawyki, nie próbujcie wszystkiego na raz. Nie podnośnie też poprzeczki zbyt wysoko. Jeśli na przykład do tej pory nie uprawialiście sportu, nie zakładajcie, że od jutra będziecie biegali 4 razy w tygodniu. W ten sposób nie tylko możecie nabawić się kontuzji, ale również skutecznie zniechęcić się do aktywności fizycznej. Pamiętajcie też, że na wyrobienie nawyku człowiek potrzebuje 21 dni! Jeśli przez ten czas uda wam się stosować jedną z powyższych zasad, jest szansa, że zostanie ona w waszym życiu na dłużej.

 

Czytaj również: Owoce i warzywa nie tylko do jedzenia, czyli 6 pomysłów na naturalne maseczki do twarzy8 miejsc w Polsce, które warto zobaczyćZielona, biała, czerwona – jaką herbatę warto pić latem?

Małgorzata Stromczyńska
Małgorzata Stromczyńska

Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Podczas studiów aktywnie działała w studenckim Radiu Meteor. Jednak praca „radiowca” stała się dla niej raczej hobby niż pomysłem na życie. Dzisiaj swój talent dziennikarski wykorzystuje pisząc teksty do biuletynu Fundacji Firmy Rodzinne, gdzie na co dzień pracuje. Czas wolny spędza aktywnie. Poddała się modzie na bieganie, ale i tak woli rowerowe wycieczki po Poznaniu, podczas których odkrywa nieznane dotąd zakątki miasta.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE