5 zdrowych zamienników cukru, od których nie przytyjesz

rozsypany cukier na stole

Są smaki, do których jesteśmy tak przyzwyczajeni, że nie wyobrażamy sobie bez ich życia. Jednym z takich smaków jest słodycz. Ciasta, cukierki, napoje i inne smakołyk mają spory udział w naszym codziennym menu. Słodki smak to kwintesencja przyjemności i radości. To jednak myślenie krótkowzroczne, bowiem słodki smak cukru przynosi nam zadowolenie na chwilę, natomiast dla zdrowia ma negatywny i długofalowy wpływ.

 

Cukier szkodzi naszemu zdrowiu

Czy wiecie, że spożycie cukru uważane jest za jedno z groźniejszych uzależnień? Niebezpieczeństwo polega na tym, że nie zdajemy sobie z tego sprawy. Szacuje się, że jeden człowiek spożywa około 40 kg cukru przez rok. To ogromna ilość szkodliwej substancji, wprowadzana do organizmu bezwiednie, wręcz bezmyślnie.

A konsekwencje są smutne, bo lista schorzeń i przypadłości, jakie powoduje cukier jest spora. To przede wszystkim cukrzyca, otyłość, ale także nadciśnienie, podwyższone ryzyko zachorowania na raka, próchnica zębów, niższa odporność, wysoki cholesterol itd. Sporo, prawda? Może więc warto zastanowić się nad tym, co wchłaniamy i wprowadzić zmiany?

 

Czym można zastąpić cukier?

Oczywiście wielu dietetyków namawia nas do zmniejszenia ilości spożywanego cukru. To dobra tendencja, bowiem ograniczenie spożycia słodyczy i napojów słodkich zawsze przynosi dobre skutki dla naszego zdrowia. Dzięki temu można na pewno zredukować swoją wagę i obniżyć ryzyko zachorowania np. na cukrzycę.

Jednakże nie ma potrzeby pozbawiać się całkowicie tej elementarnej przyjemności, jaką daje nam słodki smak. Wystarczy po prostu zastąpić cukier innymi środkami, które słodzą równie skutecznie, a przy tym są bezpieczne dla zdrowia. Indeks glikemiczny cukru to aż 70, a jego kaloryczność to 4 kcal na 1 gram, spójrzmy więc, jakie mamy alternatywy zamiast niego.

 

  • Cukier z agawy. Jest wytwarzany w Meksyku i ma przyjemny, aksamitny smak, który przypomina nieco syrop klonowy. Ma bardzo niski indeks glikemiczny, zaledwie 15. Łyżka takiej słodyczy ma podobną kaloryczność jak cukier (60 kcal) jednakże cukier z agawy słodzi o wiele intensywniej, więc w efekcie używamy go zdecydowanie mniej. Doskonale nadaje się do słodzenia napojów, wypieku ciast i dosładzania potraw.
  • Erytrytol. Naturalny słodzik o niskiej kaloryczności i delikatnym smaku. Jest zalecany dla diabetyków oraz osób będący w trakcie odchudzania, ponieważ jego indeks glikemiczny oraz kaloryczność wynosi 0. Można stosować go do wypieku ciast, gotowania oraz słodzenia napojów, należy jednak pamiętać, że ma mniejszą moc słodzenia niż cukier, zawiera około 75% jego słodyczy.
  • Ksylitol. Jest o słodzik pochodzenia roślinnego, wygląda podobnie jak cukier, jednakże zawiera około 40% mniej kalorii. To także alternatywa dla cukru, którą mogą spożywać cukrzycy, ponieważ indeks glikemiczny ksylitolu to zaledwie 8. Można stosować go podobnie jak cukier, do napojów, ciast i potraw.
  • Inulina. To naturalny wielocukier, który występuje m.in. w korzeniach topinamburu, cykorii czy mniszka lekarskiego. Inulina jest coraz częściej zalecana przez dietetyków i diabetologów jako zamiennik cukru, ponieważ odznacza się niską kalorycznością (1,6 kcal/gram) a jej indeks glikemiczny wynosi 14. Inulina ma też działanie prebiotyczne i ułatwia wchłanianie wielu przydatnych pierwiastków.
  • Maltitol. Jego smak zbliżony jest do cukru trzcinowego, a pozyskiwany jest z roślin i nie zawiera żadnych sztucznych barwników czy innych dodatków. Można używać go do gotowania i pieczenia, ponieważ dobrze sprawdza się podczas obróbki termicznej. Jego indeks glikemiczny to zaledwie 26, a kaloryczność jest o połowę mniejsza od cukru.

 

Oczywiście każdy musi dopasować środek słodzący do swoich upodobań smakowych, ale wyraźnie widać, że każda z tych możliwości jest o wiele zdrowsza od cukru. Jeśli więc nie musimy pozbawiać się słodkiego smaku, a możemy zrobić coś pozytywnego dla swojego zdrowia, to czemu nie spróbować?

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE