Ananas jakiego nie znacie

ananas na stole

Ananas jaki jest, każdy widzi. Niewielu jednak wie, że prócz walorów smakowych, owoc ten dysponuje wieloma cennymi dla zdrowia składnikami. Jedzenie świeżego ananasa działa zarówno orzeźwiająco, jak i poprawia samopoczucie, szczególnie polecany jest w upalne dni. Włączenie go do diety niesie za sobą szereg korzyści zarówno dla zdrowia, jak i dla sylwetki.

 

Ananas w pigułce

Ananas to słodki, soczysty i egzotyczny owoc, o niezwykle wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej. Owoc ten charakteryzuje się wysoką zawartością witamin i związków mineralnych, takich jak: miedź, mangan, żelazo, cynk, wapń, fosfor oraz magnez, a także dostarcza witaminę A, PP, C oraz witaminy z grupy B. Pamiętajmy jednak, aby sięgać po świeże ananasy, gdyż te z puszki są wysoko przetworzone, pozbawione wielu wartości odżywczych, jak i dosładzane sacharozą. Warto również nadmienić, iż ananas ma wysoki indeks sytości, co jest dodatkowym plusem dla osób odchudzających się.




 

Korzystny wpływ na przewód pokarmowy

Bromelaina (mieszanina enzymów proteolitycznych) obecna w ananasie m.in.: usprawnia procesy przemiany materii, ułatwia trawienie białka, reguluje procesy trawienne zachodzące w żołądku, a także wykazuje szereg innych, korzystnych działań na organizm m.in. ma bardzo silne działanie przeciwzapalne, łagodzi bóle i opuchliznę oraz wspomaga gojenie tkanek. To wszystko sprawia, iż konsumpcja ananasa może przyczynić się do spadku problemów takich jak zaparcia, wzdęcia, niestrawność.

 

pocięty ananas na plasterki

Korzystny wpływ na układ odpornościowy

Ananas jest cennym źródłem witaminy C, która poprawia odporność, a także zawiera dużą ilość bromelainy i beta-karotenu. Warto w tym miejscu nadmienić, że bromelaina wykazuje silne właściwości antybiotyczne w infekcjach układu oddechowego. Redukuje również gęstość śluzu, wobec tego może stanowić skuteczny środek w leczeniu przewlekłego zapalenia oskrzeli. Pomaga też złagodzić objawy stanu zapalnego zatok.

 

Korzystny wpływ na układ krążenia

Ananasy są bogate w witaminę C, w 100 g znajduje się ok. 47,8 mg tej substancji. Witamina C to silny antyoksydant – niezbędny jest w utrzymaniu zdrowego układu sercowo-naczyniowego. Działa uszczelniająco i przeciwzapalnie na naczynia krwionośne. Co więcej, bromelaina (proteolityczny enzym z ananasa) przeciwdziała nadmiernej lepkości płytek krwi, zapobiegając w ten sposób chorobom układu sercowo-naczyniowego.

 

Podsumowanie

Ananas zawiera szereg rozmaitych zalet, o których na co dzień często zapominamy. Ananas charakteryzuje się wysoką gęstość odżywczą, wynikającą z dużej zawartości witamin i składników mineralnych w porównaniu do ich wartości energetycznej. Oprócz walorów prozdrowotnych jest bardzo smaczny i można go wykorzystać w kuchni na wiele sposobów. Ananas jest owocem, którego można śmiało włączyć do diety.

Marcin Grzelak
Marcin Grzelak

Autor licznych artykułów o tematyce zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia. Certyfikowany dietetyk, specjalista ds. żywienia oraz doradca żywieniowy na forum SFD. Promuje przede wszystkim zdroworozsądkowe podejście do diety, a tym samym opieram swoje poglądy na podstawowej wiedzy akademickiej, a także rzetelnej literaturze fachowej. Dietetyka jest nauką medyczną, która permanentnie się zmienia, dlatego preferuje bezustanne edukowanie się w tej dziedzinie.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE