Poranne ćwiczenia – co z nimi?

Poranny rozruch kojarzy się z niemiłym obowiązkiem obozów sportowych albo z wojskiem. Wykonywanie ćwiczeń w momencie gdy oczy jeszcze się nie otworzyły, a półkule mózgowe nie działają tak jak powinny, wydaje się katorgą. A powinno być wręcz przeciwnie.

 

Wykonanie krótkiego rozruchu chwilę po wstaniu z łóżka przynosi wiele pozytywnych efektów. Oto niektóre z nich.

  1. Dokrwienie ciała i podniesienie jego temperatury, która po długim bezruchu znacznie spada
  2. Pobudzenie metabolizmu, który już od rana wchodzi na wysokie obroty będąc pomocnym w walce z nadwyżką kilogramów
  3. Zmniejszenie doskwierających dolegliwości bólowych kręgosłupa oraz innych stawów, które brały udział w ćwiczeniach
  4. Zwiększenie wydajności umysłu oraz poziomu koncentracji
  5. Ogólne pobudzenie funkcji życiowych organizmu, przepływ energii i poprawa humoru

 

Na poranne ćwiczenia wystarczy poświęcić zaledwie kilka minut. Wszystkie wykonywane powinny być w kontrolowany sposób, bardzo powoli i leniwie, tak aby organizm nie doznał szoku. Podczas trwania rozruchu oddychaj głęboko i miarowo, wciągając powietrze nosem do brzucha i wydychając ustami.

 

Stań w lekkim rozkroku i wykonaj kilka powtórzeń następujących czynności:

  1. Skłony na boki – ręce splecione nad głową
  2. Skłon w tył i przód
  3. Skłony głowy w bok, przód, tył
  4. Krążenia ramion w przód
  5. Krążenia ramion w tył
  6. Krążenia przedramion
  7. Krążenia nadgarstków
  8. Uniesienie rąk splecionych za plecami
  9. Skręty tułowia
  10. Krążenia bioder
  11. Skłon w przód i w tył
  12. Przysiady  z oderwaniem pięt od ziemi i rękoma na kolanach
  13. Skrętoskłony
  14. Wymachy nogi w przód
  15. Przyciągnięcie kolana do klatki piersiowej

 

Nie polecam wykonywania intensywnych treningów zaraz po wstaniu. Jeżeli chcesz zrobić trening od rana, najlepiej niech minie minimum godzina od przebudzenia, ponieważ w przeciwnym razie może być to niebezpieczne dla kręgosłupa. Podczas snu dyski w kręgosłupie nawadniają się co nie sprzyja gwałtownym ruchom. Płyn rdzeniowy nie wysycha od razu. Proces ten zajmuje około jednej godziny. Ćwiczenie zanim dyski w kręgosłupie nie będą całkowicie suche jest obciążające i może prowadzić do kontuzji takich jak np. wypadnięcie dysku międzykręgowego.

Olga Chmielewska
Olga Chmielewska

Od zawsze byłam zafascynowana sportem. Skutkiem tego było ukończenie studiów magisterskie na kierunku Sport oraz dalsze doktoryzowanie się na poznańskim AWF-ie. Jestem licencjonowanym instruktor fitness, trenerem karate, trenerem przygotowania fizycznego, oraz trenerem personalnym. Założyłam fanpage na Facebook’u o nazwie Trenuj (w) kratkę z Chmielewską oraz stronę www.olgachmielewska.pl , na których dzielę się swoją wiedzą na temat aktywności fizycznej oraz zdrowego odżywiania próbując przekonać innych do dbałości o własne ciało.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE