Witamina D i zalety jej suplementacji

Witamina D ma bardzo dobry wpływ na nasz organizm i jest odpowiedzialna za wiele zjawisk zachodzących w naszym ciele. Wszyscy wiemy, ze witamina D wzmacnia kości i poprawia wchłanianie wapnia i fosforu, ale niestety mało kto z nas wie o jej właściwościach hamowania degeneracji włókien mięśniowych typu II. Degeneracja tego rodzaju włókien towarzyszy starzeniu się organizmu i doprowadza do spadku siły i masy mięśniowej. Odpowiednia suplementacja witaminą D pozwala nam powstrzymać ten proces, a nawet pomóc nam w budowie masy mięśniowej i siły. Systematyczne stosowanie chroni nas przed osteoporozą, zmiękczeniem kości, a także wspiera nasz układ odpornościowy w walce z bakteriami i wirusami. Osoby borykające się z chorobami serca i krążenia także powinny rozważyć suplementację tą witaminą z racji jej pozytywnego działania na poziom cholesterolu, a także  ochrony przed cukrzycą. Warto też wspomnieć o tym, że osoby z odpowiednio wysokim poziomem tej witaminy mają lepszą wrażliwość insulinową, a także wydzielanie hormonów jest wydajniejsze. Jest to znaczące w okresie budowania masy mięśniowej, a także dla osób chcących zgubić kilka zbędnych kilogramów. Według najnowszych badań można zaobserwować stosunek obecności witaminy D w organizmie do występowania nowotworów, m.in. raka piersi.

 

Gdzie można znaleźć witaminę D?

Jak zadbać o jej prawidłowy poziom w naszym organizmie? W Polsce w okresie wiosennym i letnim możemy zażywać tzw. kąpieli słonecznych, gdzie poprzez promieniowanie UV jest ona wytwarzana z cholesterolu. W innych porach roku musimy niestety dostarczać tę witaminę z suplementów, gdyż promieniowanie słoneczne jest niewystarczające, a w pożywieniu ciężko jest dostarczyć odpowiednią dzienną dawkę dla naszego organizmu. Co do nabiału musimy pamiętać, że witamina D rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego wybierając wersje „light” dostarczamy na pewno zbyt małą jej ilość.

Możemy wyodrębnić dwa rodzaje tej witaminy: jest to witamina D2 (ergokalcyferol) – spotkać ją możemy w bardzo rzadko spotykanych grzybach oraz D3, którą możemy znaleźć w rybach, następnie żółtka jaj, wątróbka, trochę mniej w nabiale. Witamina D3 jest prawie dwa razy skuteczniejsza w podnoszeniu stężenia witaminy D w naszym organizmie, dlatego powinniśmy się skupić właśnie na niej.




 

Jak witamina D wędruje po naszym organizmie?

Przedstawię teraz „drogę”, jaką przechodzi witamina D w naszym organizmie. Na samym początku jest konwersowana do kalcyfediolu w naszej wątrobie i jest to forma magazynowania witaminy w organizmie. Następnym krokiem jest przekształcenie w kalcytriol. Proces ten zachodzi głównie w nerkach i otrzymujemy wtedy już aktywną formę witaminy D. Kalcytriol przenika przez nasze całe ciało i z pomocą receptorów VDR, które znajdują się w każdej komórce naszego ciała, zostaje w jądrach komórek, gdzie wchodzi w interakcje z wcześniej wspomnianym VDR.

 

Pożądane dawki witaminy D

Dawki dla noworodków 0-6 miesięcy to 1000 Ul, dla noworodków 6-12 miesięcy– 1500 Ul, dzieci w wieku 1-3 lat – 2500 Ul, dzieci 4-8 lat – 3000 Ul, dla wszystkich powyżej 9 lat – 4000 Ul. Przedawkowanie witaminy D jest praktycznie niemożliwe i aby do tego doszło, dana osobą musiałaby jej zażywać powyżej 100 000 Ul przez naprawdę długi czas.

Niedobór tej witaminy to naprawdę poważny problem. Najbardziej narażone na niedobór są dzieci i starsi ludzie. Według niektórych badań nawet u 96% pacjentów po zawale serca wykryto niedobór witaminy D. Najbardziej znanym schorzeniem związanym z niedoborem witaminy D jest ”krzywica”, najczęściej występująca u dzieci. Zmniejszone nasycenie tej witaminy zwiększa ryzyko chorób serca, cukrzycy obu typów, nowotworów i chorób autoimmunologicznych. Korzyści płynące ze stosowania suplementacji tej witaminy są następujące: obniżenie stanów depresyjnych, wg niektórych badań stosowanie witaminy D zmniejsza ryzyko występowania raka aż o 60%, zwiększenie siły fizycznej, zapobieganie osteoporozy i złamań kości, zmniejszenie wystąpienia cukrzycy typu 1 o 78%.

Krzysztof Dyjach
Krzysztof Dyjach

Posiadam certyfikat trenera personalnego oraz instruktora sportu. Ukończyłem szkolenie z zakresu dietetyki i suplementacji w sporcie. Planuję podjąć studia z zakresu zdrowia publicznego. Moje zainteresowania to: sport, przede wszystkim siłownia, żywienie i suplementacja - wiele kwestii żywieniowych sprawdzam na sobie, podobnie w kwestii suplementacji wspomagającej oraz gotowanie – głównie potrawy związane ze zdrowym stylem życia. Udoskonalam nie tylko własna sylwetkę ale również pomagam innym osiągnąć szczyt sprawności fizycznej, zbudować muskulaturę lub zgubić zbędne kilogramy.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE