Dieta niskotłuszczowa vs dieta niskowęglowodanowa

głodna kobieta otwierająca lodówkę

W powszechnej opinii przyjęło się uważać, że aby zredukować tkankę tłuszczową musimy pozbyć się z diety węglowodanów. Tego typu teorie są pozbawione rzetelnego uzasadnienia. Antywęglowodanowa kampania zakorzeniła w nas lęk przed jedzeniem węglowodanów podczas odchudzania. W niniejszym artykule chciałbym przedstawić warte uwagi badanie, które rzuca inne światło na to zagadnienie.

 

Do dość ciekawych wniosków skłaniają wyniki dwunastomiesięcznego, randomizowanego badania, porównującego wpływ diety niskowęglowodanowej i niskotłuszczowej w celu zmniejszenia masy ciała (redukcji tkanki tłuszczowej). W kontrolowanym randomizowanym badaniu klinicznym przeprowadzonym przez zespól naukowców pod kierownictwem dr Christophera Gardnera z Uniwersytetu Stanforda, wzięło udział aż 609 ochotników (263 mężczyzn i 346 kobiet). Należy nadmienić, że było to badanie o wysokim rygorze, ze względu na dużą grupę osób, długi czas trwania eksperymentu (12 miesięcy), jak i z uwagi na warunki projektu — uczestnicy poddawani byli skrupulatnym obserwacjom.




 

W projekcie uczestnicy zostali poinstruowani, aby spożywać ≤20 g tłuszczu (w przypadku grupy low fat) lub ≤20 g węglowodanów (w przypadku grupy low carb) przez pierwsze dwa miesiące, następnie sukcesywnie zwiększali podaż poszczególnych makroskładników do wartości, który wydawał im się satysfakcjonujący. Pod koniec próby, grupa low fat średnio spożywała ≈57 g tłuszczu dziennie, zaś grupa low carb średnio spożywała ≈132 g węglowodanów dziennie. W tym badaniu okazało się, że zbyt drastyczne zaniżanie jednego ze składników nie jest dobrym rozwiązaniem dla osób odchudzających się. W przytoczonym eksperymencie nie wykazano istotnych różnic w zmniejszeniu masy ciała między dwoma grupami. Grupa LF straciła 5.3 kg, zaś grupa LC straciła 6.0 kg. Warto również zaznaczyć, że uczestnicy nie musieli liczyć stricte kalorii, ograniczyli jedynie spożycie tłuszczów oraz węglowodanów. Osoby biorące udział w projekcie dostawały porady dietetyczne i wskazówki przez cały okres trwania badania, dzięki czemu stosowali zdrową i pełnowartościową dietę, w którym dominował jeden z makroskładników (uczestnicy oczywiście osiągnęli deficyt kaloryczny). Okazało się również, że zarówno genotyp, jak i wydzielanie insuliny nie miały znaczącego wpływu na efektywność stosowanego modelu żywieniowego. Dodatkowym plusem tego badania jest fakt, że zostało ono częściowo sfinansowane przez NuSI, organizację współtworzoną przez zwolenników diet niskowęglowodanowych.

 

Warto zapamiętać, że nie ma ,,idealnej” diety. Zarówno dieta niskotłuszczowa, jak i niskowęglowodanowa może wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej, jeśli osiągniemy deficyt kaloryczny. Najbardziej istotne jest to, aby nasza dieta była bogata w produkty wysokiej jakości, a tym samym dostarczała wszystkich niezbędnych składników odżywczych, a także, aby nie powodowała problemów trawiennych, głodu, złego samopoczucia, braku energii czy ospałości. Wybierz sposób odżywiania, który będzie korespondował z potrzebami fizjologicznymi Twojego organizmu, a mianowicie taki który pasuje do Twoich preferencji żywieniowych, celów zdrowotnych oraz stylu życia. Dieta dla sportowców i osób aktywnych fizycznie będzie się znacznie różnić od diety osób mało aktywnych fizycznie czy osób borykających się z problemami zdrowotnymi.

 

Literatura:

Gardner CD, et al.. Effect of Low-Fat vs. Low-Carbohydrate Diet on 12-Month Weight Loss in Overweight Adults and the Association with Genotype Pattern or Ins

Marcin Grzelak
Marcin Grzelak

Autor licznych artykułów o tematyce zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia. Certyfikowany dietetyk, specjalista ds. żywienia oraz doradca żywieniowy na forum SFD. Promuje przede wszystkim zdroworozsądkowe podejście do diety, a tym samym opieram swoje poglądy na podstawowej wiedzy akademickiej, a także rzetelnej literaturze fachowej. Dietetyka jest nauką medyczną, która permanentnie się zmienia, dlatego preferuje bezustanne edukowanie się w tej dziedzinie.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE