Jedzenie, które poprawia nastrój

orzechy włoskie

Istnieją produkty, które poprawiają humor – nie tylko ze względu na smak, ale także z powodu pewnych składników odżywczych. Zobacz co jeść, by mieć dobry nastrój i dużo energii do działania!

 

Owoce – truskawki, pomarańcze, cytryny

Witamina C to nie tylko sposób na poprawę odporności, ale także bezcenny składnik diety wspomagający regenerację, spowalniający starzenie się oraz… zmniejszający symptomy depresyjne. Dobrym źródłem witaminy C są owoce cytrusowe – cytryny, pomarańcze, mandarynki i inne, a także nasze rodzime truskawki. Znajdziemy ją w czarnych i czerwonych porzeczkach, jagodach, jeżynach, malinach. Obfitują w nią owoce dzikiej róży.

 

Orzechy i nasiona

Duże znaczenie dla nastroju mają kwasy tłuszczowe omega-3. Znajdziemy je między innymi w orzechach i pestkach dyni. Dobrym źródłem są ryby i owoce morza. Kwasy tłuszczowe omega-3 możemy dostarczyć do diety również używając takich produktów jak masło, oliwa z oliwek, olej lniany.

 

Produkty pełnoziarniste

Dobry humor to efekt działania serotoniny. Kluczowa jest jej odpowiednia ilość, zależna od glukozy, dostarczanej w postaci węglowodanów złożonych. Organizm rozkłada je powoli, dostarczając niewielkie porcje glukozy w regularnych odstępach. Sprzyja to utrzymywaniu stałego poziomu serotoniny, a więc ciągłego dobrego nastroju. Z tego właśnie powodu warto wprowadzić do diety produkty pełnoziarniste.

 

Fasola, soczewica i seler

Kolejną grupą produktów poprawiających nastrój są warzywa strączkowe. One również przekładają się na syntezę serotoniny. Co więcej, fasola i soczewica są źródłem folianu, który zapobiega powstawaniu uczucia niepokoju. Ciekawostką jest fakt, że wyjątkowo korzystnie na nasz organizm pod względem samopoczucia działa seler naciowy. Zawiera substancję o skomplikowanej nazwie 3-n-butylphthalide, która odpowiedzialna jest za zmniejszenie poziomu hormonów stresu we krwi.

 

Czekolada

Wiele osób ucieszy fakt, że również czekolada należy do produktów pozytywnie oddziałowujących na nasze samopoczucie. Dzieje się tak oczywiście dzięki obecności kakao. Jest ono źródłem anandamidów, fenyloetyloaminy, tyraminy oraz tryptofanu. Wszystkie te substancje wykazują korzystne działanie psychoaktywne.

 

Borykając się z obniżeniem nastroju lub huśtawką emocjonalną, warto wziąć pod lupę swoją dietę. To, co jemy, w znaczący sposób przekłada się nie tylko na zdrowie, ale również samopoczucie. Wprowadzając do jadłospisu produkty bogate w witaminę C, folian czy kwasy tłuszczowe omega-3 zapewnimy sobie stabilniejszy i lepszy nastrój.

Róża Paszkowska
Róża Paszkowska

Dziennikarka, wspinaczka, podróżniczka, instruktorka wspinaczki sportowej (Szkoła Wspinania Climb Up). Absolwentka Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim. Każdą wolną chwilę poświęca na rozwój swoich pasji, doskonalenie umiejętności i zarażanie innych zamiłowaniem do aktywnego trybu życia. Miłośniczka sztuki i rękodzieła, sama niekiedy również sięga po igłę i nitkę, czego efekty zobaczyć można w butiku Pakamera Włóczykija.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE