Oddychaj głęboko czyli naturalne sposoby na stres

Stres towarzyszy nam w życiu codziennym niemal nieustannie. Niekiedy działa mobilizująco, ale zazwyczaj jest dokładnie odwrotnie – męczy, rozprasza, wpływa na pogorszenie samopoczucia, a nawet stanu zdrowia. Warto wiedzieć jak w naturalny sposób uspokoić myśli i zrelaksować się w trudnej sytuacji.

 

Samopoczucie a oddech

Oddychanie to jedna z podstawowych funkcji organizmu. Po tym, w jakim tempie nabieramy powietrza, jak je wypuszczamy, jak głęboko oddychamy, można poznać wiele rzeczy – nie tylko dotyczących stanu zdrowia fizycznego, ale również samopoczucia. Inaczej oddychamy kiedy jesteśmy zrelaksowani, a inaczej gdy działamy pod wpływem stresu. Osoby rozluźnione, szczęśliwe mają oddech głęboki i pełny. Osoby odczuwające smutek mają oddech krótszy i płytszy. Stres natomiast powoduje mimowolne wstrzymywanie oddechu, zaburza jego równomierność. Płytki i urywany oddech nie zapewnia odpowiedniego dotlenienia organizmu, w tym również mózgu. Niedotlenienie mózgu przekłada się natomiast na zmniejszenie jasności myślenia, pojawienie się bólu głowy, problemy z koncentracją. W ten sposób koło się zamyka – zdenerwowana osoba traci poczucie jasności myślenia, co jest kolejnym czynnikiem stresogennym.

 

Koncentracja na oddechu

Oddychanie może być nie tylko objawem i efektem określonego stanu psycho-fizycznego. Jeśli jesteśmy świadomi różnic w oddechu pod wpływem emocji, możemy postarać się odwrócić sytuację i wykorzystać oddychanie jako metodę na przywrócenie równowagi. Innymi słowy, celowo oddychając w określony sposób możemy wywołać pożądany efekt rozluźnienia. W stresującej sytuacji warto pamiętać o tym, aby skupić się na oddechu. Początkowo może być to zadaniem trudnym, później jednak stanie się czymś oczywistym. Skupmy się zatem na częstotliwości oddechu oraz jego głębokości. Stopniowo wydłużajmy cykl wciągania i wypuszczania powietrza. Pogłębiajmy oddech, dostarczając do mózgu odpowiednią ilość tlenu. Dzięki uregulowaniu oddechu, pogłębieniu go i uspokojeniu, przywołamy uczucia wiążące się z takim sposobem oddychania – szczęście, spokój, pewność siebie.

 

Ćwiczenia oddechu

Istnieje wiele ćwiczeń relaksacyjnych bazujących na odpowiednim sposobie oddychania. Warto wypróbować chociaż kilka z nich. Dzięki temu skupienie się na oddechu i wykorzystanie go w celu uspokojenia w trudnej sytuacji będzie łatwiejsze. Najprostsze ćwiczenia tego typu polegają na przyjęciu odpowiedniej pozycji i spokojnym, równomiernym nabieraniu i wypuszczaniu powietrza. Oddychanie jest również bardzo istotną częścią ćwiczeń jogi. Wykorzystywane jest także w praktykach medytacyjnych.

Kontrolując sposób oddychania możemy nie tylko zdać sobie sprawę z własnych emocji i uczuć, ale także zapanować nad nimi. Spokojny, głęboki oddech pozwala na zapanowanie nas stresem, wyciszenie się i opanowanie strachu.

Róża Paszkowska
Róża Paszkowska

Dziennikarka, wspinaczka, podróżniczka, instruktorka wspinaczki sportowej (Szkoła Wspinania Climb Up). Absolwentka Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim. Każdą wolną chwilę poświęca na rozwój swoich pasji, doskonalenie umiejętności i zarażanie innych zamiłowaniem do aktywnego trybu życia. Miłośniczka sztuki i rękodzieła, sama niekiedy również sięga po igłę i nitkę, czego efekty zobaczyć można w butiku Pakamera Włóczykija.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE