Sprawdzone sposoby na bezsenność

Bezsenność uznawana jest za chorobę cywilizacyjną. Coraz częściej dotyka nie tylko dorosłych, ale również młodzieży i dzieci. Większość osób stara się radzić sobie z problemami na własną rękę. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na bezsenność, które warto wypróbować przed wizytą u specjalisty.

 

Przyczyny bezsenności

Problemy ze snem zdarzają się każdemu. Jeśli jednak nieprzespane noce powtarzają się częściej, trzy lub cztery razy w tygodniu, powinniśmy potraktować sytuację poważnie. W tym przypadku można już bowiem mówić o bezsenności. Przyczyn problemu może być dużo. Ze względu na podłoże, można podzielić je na zewnątrzpochodne i wewnątrzpochodne. Pierwsze są znacznie łatwiejsze do zwalczenia – niewygodne łóżko, hałas dobiegający zza okna, światło przedostające się do sypialni. Przyczyny wewnątrzpochodne wymagają natomiast wnikliwej analizy i nierzadko licznych badań. Problemy ze snem towarzyszyć mogą wielu chorobom, między innymi nerwicy, depresji, nadczynności tarczycy, schorzeniom reumatycznym, cukrzycy, nowotworom. Bezsenność często związana jest również ze stresem, stanami długotrwałego napięcia nerwowego. Bywa związana z porami roku. Powodować ją mogą również używki, nadmiar kawy czy alkoholu, ciężkostrawne posiłki spożywane wieczorem. Poradzenie sobie z bezsennością zewnątrzpochodną polega przede wszystkim na zadbaniu o higienę snu. Walka z przyczynami wewnętrznymi – stresem, chorobami, używkami czy nieprawidłowym żywieniem – często wymaga wizyty u specjalisty.




Jak zadbać o higienę snu?

Higiena snu to innymi słowy zapewnienie sobie odpowiednich warunków w sypialni. Warto zadbać o wyciszenie wnętrza. Nie powinny do niego dochodzić ani dźwięki spoza domu, ani z innych pomieszczeń. Okna w sypialni muszą być też odpowiednio zaciemnione, tak aby latarnie miejskie czy przejeżdżające samochody nie oświetlały wnętrza. Dobrze jest pamiętać o przewietrzeniu pomieszczenia wieczorem. Wszelkie urządzenia elektroniczne należy umieścić jak najdalej od łóżka. Przed snem nie należy wpatrywać się w jasne ekrany smartfonów czy tabletów. Wieczorem lepiej zjeść lekkostrawną kolację, a po południu ograniczyć spożycie kawy.

 

Domowe metody na bezsenność

W sporadycznych problemach ze snem pomocne mogą okazać się proste, domowe metody, takie jak na przykład ciepła kąpiel przed zaśnięciem. Pomoże ona wyciszyć się i odprężyć, zwłaszcza po ciężkim i stresującym dniu w pracy. Warto pamiętać o ograniczeniu używek, alkoholu, ostrych przypraw, które mogą mieć negatywny wpływ na układ hormonalny, a co za tym idzie, również na sen. Ratunkiem mogą być ziołowe herbatki – melisa, lawenda, rumianek. Skuteczna jest również aromaterapia.

 

Leki dostępne bez recepty

Jeśli domowe sposoby zawodzą, można sięgnąć po leki dostępne w aptekach bez recepty. Ich skład bazuje zazwyczaj na składnikach ziołowych, delikatnych i bezpiecznych dla organizmu. Zazwyczaj znajdziemy w nich melisę, walerianę, szyszki chmielu, kozłek lekarski. Leki wydawane na receptę wymagają konsultacji lekarskich i często wiążą się z różnego rodzaju ograniczeniami oraz przeciwwskazaniami.

W przypadku niezbyt częstych problemów ze snem warto zadbać o higienę snu, bacznie przyjrzeć się warunkom w sypialni, a także wypróbować domowe metody, takie jak ciepłe kąpiele, ziołowe napary czy aromaterapia. Jeśli jednak bezsenność pojawia się częściej, należy skonsultować się z lekarzem, aby wykluczyć poważne choroby leżące często u podstaw problemu.

Róża Paszkowska
Róża Paszkowska

Dziennikarka, wspinaczka, podróżniczka, instruktorka wspinaczki sportowej (Szkoła Wspinania Climb Up). Absolwentka Archeologii na Uniwersytecie Warszawskim. Każdą wolną chwilę poświęca na rozwój swoich pasji, doskonalenie umiejętności i zarażanie innych zamiłowaniem do aktywnego trybu życia. Miłośniczka sztuki i rękodzieła, sama niekiedy również sięga po igłę i nitkę, czego efekty zobaczyć można w butiku Pakamera Włóczykija.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE